به نقل از تسنیم، در سفری که اخیراً علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران به چین داشت، مقرر شده تا 2500 دستگاه اتوبوس 12 متری، 25000 دستگاه تاکسی سدان برقی، 2500 دستگاه تاکسی شاسیبلند (suv)، 10 هزار دستگاه ون و 150 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با پشتیبانی مالی چین خریداری شود.
شادی مالکی؛ سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: طبق قراردادی که شهرداری تهران با طرف چینی منعقد کرده، از اردیبهشت ماه سال آینده، شاهد ورود نخستین خودروهای برقی به ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود که شامل 25 هزار خودروی سدان، 2500 دستگاه خودروی اسیووی و 10 هزار دستگاه خودروی ون است.
وی افزود: مدل راهبری و کار با این خودروهای برقی توسط شرکتی که شهرداری تهران با مجوز سازمان تاکسیرانی راهاندازی خواهد کرد، صورت میگیرد و کمیتههای تخصصی این شرکت، مدلهای مختلف مشارکت رانندگان در استفاده از این خودروها را بررسی میکنند. علاوه بر خودروهایی که شهرداری تهران رأساً برای واردات آن از چین اقدام کرده، بر اساس توافقات شهرداری با وزارت صمت، تعدادی خودرو نیز که آمار دقیق آن متعاقباً اعلام خواهد شد، دریافت و وارد مدار حمل و نقل عمومی میکنیم و جزئیات مربوط به تأمین منابع مالی نیز از سوی شهرداری اعلام خواهد شد.
مالکی ادامه داد: با توجه به مدت گارانتی تعیین شده، این باتری این خودروها تا حدود 7 سال نیاز به تعویض ندارند و این قابلیت را دارند که با یکبار شارژ، 350 تا 500 کیلومتر پیمایش خواهند داشت. اما از آنجایی که باتری این خودروها موضوع مهمی است خواستار تضمین عملکرد باتریها از شرکت خودروساز و تولیدکننده هستیم که البته علاوه بر شهرداری، وزارت صمت نیز نسبت به تضمین عملکرد آنها تأکید کرده است. ضمن اینکه موضوعات فنی این خودروها مانند توان موتور نیز جرو مواردی است وزارت کشور نسبت به بررسی آنها اقدام میکند و بعد از تأییدات فنی، پلاکگذاری انجام میشود.
وی اظهار کرد به کارگیری تاکسیهای برقی در تهران اقدام جدیدی است اما نه تنها کشور ما بلکه بسیاری از شهرهای دنیا نیز به سمت استفاده از موتورهای غیراحتراقی در حرکت هستند زیرا طبق سیاهه انتشار آلودگی هوا، منابع متحرک آلایندگی بالایی دارند و در تهران 37 درصد از آلودگی را به خود اختصاص میدهند بنابراین با توجه به حجم تولیدات روزانه خودرو، ناگزیر هستیم در راستای کاهش آلودگی هوا به سمت برقیسازی خودروها به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی حرکت کنیم که خوشبختانه شهرداری تهران نیز در این زمینه پیشگام بوده است.
مالکی افزود: نگاه ما این است که خودروهای فرسوده از رده خارج شوند؛ خودروهای برقی نیز به تدریج جایگزین خودروهای فرسوده خواهند شد؛ این در حالیست که خروج تعدادی از خودروهای فرسوده طی هر سال، جزو تکالیف تعیین شده از سوی شورای شهر است اما محدودیتهایی در تولید خودروهای مناسب تاکسی توسط خودروسازان داخلی وجود دارد.
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 1400 پرونده تسهیلات خودرو تکمیل شده اما هنوز همه خودروها به دست رانندهها نرسیده است بنابراین با توجه به محدودیتهایی موجود از جمله تعیین یک نوع خودروی سواری مناسب برای استفاده به عنوان تاکسی، امکان نوسازی ناوگان تنها با یک برند خودرو امکانپذیر نیست. خودروهای برقی که مجوزهایشان از وزارت کشور اخذ میشود و به عنوان تاکسی فعالیت خود را آغاز میکنند، میتوانند گزینه مناسبی برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده تهران باشند.
بیشتر بخوانید: تاکسیهای اینترنتی خودشان «عجله دارم» را حذف کنند
وی اظهار کرد: رانندگان تاکسی میتوانند در قالب اجاره به شرط تملیک یا مدلهای مختلف مشارکتی که سازوکار آن بهزودی فراهم میشود، از خودروهای برقی بهرهمند شوند و با توجه به حمایتهای دولت، انشالله شرایط به گونهای ایجاد خواهند شد که رانندهها بتوانند خودروی برقی را جایگزین تاکسی فرسوده خود کنند.