April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
در هفتمین ممیزی عملکرد HSE ایمیدرو با حضور ۵۲ واحد تابعه صورت گرفت
کد خبر: ۴۱۰۵۶۱
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
منطقه ویژه اقتصادی لامرد در هفتمین ممیزی عملکرد HSE ایمیدرو که با حضور ۵۲ واحد تابعه برگزار شد، رتبه برتر را بدست آورد.

درخشش خیره کننده لامرد در جمع ستارگان

همواره شاهد بحران‌های ناشی از حوادث کار در بنگاه‌های اقتصادی هستیم. بر اساس گزارش‌های ناشی از بررسی حوادث در محیط کار، سالانه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند که سهم ایران از این فاجعه انسانی درخور توجه است، چرا که در ایران حدود ۱۰ هزار حوادث ناشی از کار گزارش شده که۸۰۰ مورد آن به فوت منجر می‌شود.

صیانت از نیروی انسانی

حادثه ناشی از کار ابعاد گسترده‌ای دارد و هر حادثه‌ای که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ دهد و به جراحت، بیماری، صدمه یا فوت نیروی کار منجر شود، حادثه کار گفته می‌شود. از آنجا که مدتهاست مفهوم سرمایه از مادی به نیروی انسانی تغییر یافته و از نیروی کار به عنوان سرمایه اصلی یک بنگاه اقتصادی یاد می‌شود، صیانت از نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی تنظیم روابط کار در کشور به شمار می‌رود. به همین دلیل بخشی از این وزارت خانه به ایجاد بازرسی از محیط کار اختصاص یافته است.

افزایش بیماری

هرچند چالش اصلی، افزایش حوادث شغلی است، اما بیماری‌های ناشی از کار نیز افزایش یافته که نه تنها در ایران بلکه به یک نگرانی بین‌المللی تبدیل شده است. برای آنکه حوادث کار و بیماری‌های شغلی به حداقل ممکن کاهش یابد، وسایل ایمنی و بهداشت برای نیروی کار تعریف شده که کارگران ملزم به استفاده از آن‌ها هستند. همچنین پزشک طب کار در کارگاه‌های بزرگ الزامی است و در کارگاه‌های کوچک نیز کارگران ملزم به مراجعه مستمر به پزشک کار هستند. اما بدلیل آنکه ماهیت کار در بسیاری از مشاغل سخت و زیان آور است، قانونی برای بازنشستگی پیش از موعد برای مشاغل خاصی همچون معدن یا کار در ارتفاع و رانندگی تعریف شده است.

بیشتر بخوانید:

منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بهشت سرمایه گذاران



حفاظت از محیط کار

اگر حوادث و بیماری‌های ناشی از کار را بررسی کنیم، بخش قابل توجهی از آن‌ها ناشی از بی توجهی کارفرمایان به رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار است که از آن با عنوان HSE یاد می‌شود. HSE از حروف اول کلمات Health بهداشت، Safety ایمنی و Environment محیط زیست تشکیل شده است. به طور کلی HSE شامل قوانین، مقررات و فرآیند‌هایی برای ایمنی کارکنان، کارگران و پیمانکاران در محیط کار، آتش نشانی، حفاظت از محیط زیست و همچنین حفاظت از محیط پیرامون در برابر خطرات است.

ایمیدرو بدنبال صیانت از نیروی کار

در شرایطی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی برای فرار از هزینه‌های HSE نیروی کار را در معرض انواع خطر‌های محیط کار قرار می‌دهند، دستگاه‌های ناظر بر بنگاه‌های اقتصادی با انجام وظیفه مناسب، این بحران‌ها را مدیریت می‌کنند. یکی از این مراکز ایمیدرو است. بدلیل آنکه ایمیدرو گستردگی فعالیت بسیاری در عرصه‌های پر خطر همچون معادن و صنایع دارد، حفاظت و صیانت از نیروی کار را با جدیت در دستور کار دارد به نوعی که همایش‌هایی برای قدرشناسی از حامیان واقعی نیروی کار برگزار می‌کند و در هفتمین همایش ممیزی عملکرد مدیران حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست، مجموعه‌های برتر را مورد تقدیر قرار داد.

لامرد، مهربان با کارگران

یکی از مجموعه‌هایی که ارتباط گسترده‌ای با نیروی کار دارد، منطقه ویژه اقتصادی لامرد است. عملکرد این منطقه به اندازه‌ای مثبت و موثر بوده که در هفتمین ماراتن ممیزی عملکرد مدیران حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست ۵۲ واحد زیرمجموعه و تابعه سازمان ایمیدرو، مدیریت HSE منطقه ویژه اقتصادی لامرد موفق به کسب امتیاز «سطح عملکرد خوب» شد. هفتمین همایش ممیزی عملکرد مدیریت حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست که با حضور محمد رضا موثقی نیا رییس هیات عامل و جمعی از معاونین سازمان ایمیدرو و مدیران عامل شرکت‌های تابعه برگزار شد، از کوروش فتاحی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد به واسطه درخشش عملکرد واحد HSE منطقه ویژه اقتصادی لامرد و کسب امتیاز «سطح عملکرد خوب» با اهدای لوح تقدیر و تندیس نقره‌ای هفتمین دوره ممیزی عملکرد مدیران HSE، تجلیل به عمل آمد.

صفر کردن حوادث در دستور کار

هدف اصلی واحد HSE منطقه ویژه اقتصادی لامرد با دارا بودن واحد‌های بهداشت حرفه‌ای و فوریت‌های پزشکی، ایمنی و آتش نشانی و محیط زیست، تلاش برای تحقق چشم انداز «هدف صفر» در راستای فعالیت بدون حادثه، بیماری و آلودگی زیست محیطی است که این امر باعث شده محیط کار ایمن و سالم را برای سرمایه گذاران و شرکت‌های مستقر در سایت منطقه ویژه اقتصادی لامرد به ارمغان آورد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: