April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۷۵۵
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
0
صنعت فولاد توانست کشور را در شرایط تحریمی همچنان به پیش ببرد و این صنعت روز به روز وابستگی ما به کشورهای دیگر را کاهش داد.

شرکت فولاد آلیاژی؛ پرچم‌دار خودکفایی

سال‌های پیش صنعت فولاد کشور وابستگی زیادی به واردات از کشورهای خارجی داشت و این موضوع باعث می‌شد تا سایر کشورها تحریم‌ها را بهانه قرار دهند، تا ایران را از مسیر توسعه و پیشرفت منحرف کند. اما این اتفاق نیفتاد و صنعت فولاد توانست به خوبی روی پای خود بایستد و روزبه‌روز از وابستگی کشور به خارجی‌ها کاسته شد.

 

حوزه‌ها و بخش‌های زیادی به صنعت فولاد وابستگی دارند و اگر محصولات فولادی در داخل تامین نشود، به اجبار به واردات از کشورهای دیگر نیازمند می‌شویم که این موضوع تاثیر زیادی در افزایش قیمت‌ها در صنایعی مثل ساختمان‌سازی و خودروسازی خواهد داشت. صنایعی که محصولات آن‌ها تاثیرمستقیمی بر زندگی و معیشت مردم دارد.

 

شرکت «فولاد آلیاژی ایران»، یکی از فعالان عرصه فولاد کشور است که توانسته به نوبه خود در توسعه این صنعت نقش ایفا کند و از وابستگی ایران  به واردات انواع محصولات فولادی بکاهد.

 

این شرکت بزرگترین تولید کننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرنترین کارخانه‌های تولید فولاد آلیاژی دنیا است که در سال 1378 به بهره برداری رسید.

 

 کارخانه‌های فولاد سازی (ذوب و ریختگری)، نورد مقاطع سنگین، نورد مقاطع سبک، عملیات حرارتی و تکمیل کاری این شرکت مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات و برخوردار از بالاترین سطح دانش فنی روز دنیاست که امکان تولید فولادهای آلیاژی و مخصوص را با بهترین کیفیت و منطبق با استانداردهای بین المللی میسر ساخته است. محصولات این شرکت در صنایع خودرو سازی، ماشین سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، ابزارسازی، نیروگاهی، ریلی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی و سایر صنایع ویژه کاربرد وسیعی دارد.

 

شركت فولاد آلیاژی، توانایی تولید انواع فولادهای آلیاژی را برای گسترده ترین كاربردهای صنعتی از قبیل: صنایع خودروسازی، ماشین سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، ابزارسازی، نیروگاهی، ریلی، ساخت لوازم پزشكی و جراحی وسایر صنایع ویژه كاربرد وسیعی دارد.

 

یكی از كاربردهای عمده فولادهای آلیاژی در صنایع خودروسازی است. به‌طوری كه در حال حاضر بخش زیادی از تولیدات شركت فولاد آلیاژی ایران در این صنعت مصرف می‌شود.

 

به‌طور متوسط حدود 5 تا 10 درصد وزن هر خودرو را قطعات تولید شده از انواع فولاد آلیاژی شامل فولادهای عملیات حرارتی‌پذیر، سخت‌شونده سطحی (سمانته) و فنر... تشكیل می‌دهد كه در ساخت قطعات حساس شامل اجزای موتور نظیر: میل لنگ، میل سوپاپ، شاتون، گژن بین و... اجزای گیربكس نظیر: چرخدنده‌ها،شفت‌ها، بلبرینگ‌ها و... اجزای سیستم تعلیق نظیر: میل موجگیر، دسته فنر، تورشن بار و همچنین پیچ و مهره‌ها به‌كار می‌رود.

 

فولادهای میکرو آلیاژی وانادیومدار (V) و نیوبیومدار (Nb) و همچنین فولادهای بردار (B) كه برای نخستین‌بار در ایران توسط این شركت تولید و به بازار ساخت قطعات خودرو عرضه شده برای طیف قابل توجهی از قطعات استفاده می‌شود. ضمن اینكه مصرف این نوع فولادها با توجه به مشخصات ویژه و منحصر به‌فردشان از جمله حذف عملیات حرارتی و در نتیجه كاهش هزینه‌های تولید و تقلیل گازهای آلاینده زیست محیطی، در حال افزایش است.

 

هم‌اكنون فولادهای تولیدی این شركت در صنایع خودروسازی و ماشین‌سازی اروپا و به‌خصوص آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برخی از قطعه‌سازان داخلی نیز قطعات تولیدی از محصوالت این شركت را صادر می‌كنند.

 

بیشتر بخوانید: خیز فولاد آلیاژی ایران برای رکوردزنی‌های جدید

 

همانطور که گفته شد؛ اهمیت زیاد وابستگی در فولاد به سایر کشورها تاثیر زیادی در تولیدات نهایی سایر صنایع دارد. به همین دلیل شرکت فولاد آلیاژی همواره در تلاش بوده تا از میزان واردات خود بکاهد؛ به طوریکه محمد کمال‌زاده مدیرعامل این شرکت از به صفر رسیدن واردات این شرکت خبر داد و گفت: توانمندی در عرصه تولید فولاد در شرکت فولاد آلیاژی ایران به نوعی است که این نوع محصول در کشور با کیفیت بالایی در حال تولید است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: