April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۰۳۴
۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
0
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از مجموع پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ تاکنون برای ۸۵۰ نفر ابلاغ سردفتری صادر شده است.

صدور ابلاغ سردفتری برای ۸۵۰ نفر/ حدنگاری ۸۸ درصد اراضی کشور

صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک در سال ۱۴۰۲ اقدامات موثری در حوزه‌های مختلف انجام داده است و تاکنون برای ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حدود ۵۰ درصد اراضی حدنگاری شده است و حدنگاری مابقی اراضی در سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه اراضی نیرو‌های مسلح اقدامات خوبی شده و تاکنون برای ۹۶ درصد اراضی سند حدنگاری صادر شده است.

کشاورز افزود: در بحث حدنگاری تاکنون ۸۸ درصد اراضی کشور حدنگاری و برای آن‌ها سند صادر شده است.

سخنگوی سازمان ثبت در رابطه با آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ بیان کرد: آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ در ۲۵ آذرماه سال گذشته برگزار و ۹ هزار و ۵۳۴ نفر در این آزمون شرکت کردند و قرار این افراد به درگاه ملی مجوز‌ها مراجعه و مدارک خود را بارگذاری کنند که تا کنون عده‌ای به این سایت مراجعه نکرده‌اند.

کشاورز در ارتباط با اقدامات سازمان ثبت برای اجرای شعار سال بیان کرد: از ابتدای سال رئیس سازمان ثبت بخش نامه‌ای صادر کرد و قرارگاهی در این رابطه تشکیل شد.

وی گفت: طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص در حال بررسی است و بعد از آنکه قریب ۳۰ جلسه کارشناسی در دبیرخانه حقوقی و قضایی مجمع برگزار شد، ۱۲ جلسه هم در صحن اصلی مجمع برگزار شده است. این طرح ۱۵ ماده دارد و تا تبصره ۳ ماده ۱۰ در صحن اصلی مجمع بررسی شده است.

کشاورز ادامه داد: طرح ۴ هدف اصلی دارد؛ ساماندهی نقل و انتقالات عادی که یک سال بعد از فعالیت سامانه ثبت ادعا هرگونه نقل و انتقال به صورت رسمی خواهد بود. ساماندهی مشاورین املاک که بعد از تسهیل‌گری بین خریدار و فروشنده با دسترسی به سامانه ثبت الکترونیک اسناد بتوانند قرارداد اشخاص را وارد سامانه کنند و بعد طرفیم را برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند. تسهیل صدور اسناد مالکیت که موانع آن برداشته شود و نیز، تسهیل تنظیم اسناد به این صورت که اسناد را بتوان در شبکه‌های الکترونیک تنظیم کرد و نیازی به حضور در دفاتر نداشته باشند.

سخنگوی سازمان ثبت ادامه داد: در سازمان ثبت کارگروه‌های متناسب با این ۴ هدف شامل کارگروه‌های املاک، اسناد، مشاورین املاک، اطلاع‌رسانی و فناوری ایجاد شده تا زمینه برای تامین زیرساخت‌ها دیده شود. برخی هم در بازطراحی سامانه‌های سازمان دیده شده است.

صدور اسناد کاداستری برای نیمی از اراضی کشاورزی

کشاورز گفت: سازمان در سال ۱۴۰۲ اقدامات خیلی خوبی در حوزه‌های املاک، ثبت شرکت‌ها، ثبت اسناد رسمی و ثبت ازدواج و طلاق داشت. در حوزه املاک، نقشه کاداستر ۸۸ درصد عرصه‌های کشور تاکنون تهیه شده و عرصه باقی مانده مربوط به اراضی زراعی است در حالیکه نیمی از اراضی زراعی حدنگاری شده‌اند و مابقی اراضی زراعی هم در سال آینده حدنگاری خواهند شد.

معاون املاک سازمان ثبت ادامه داد: در بحث اراضی مربوط به نیرو‌های مسلح و سایر دستگاه‌های اجرایی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. اسناد کاداستر ۹۶ درصد اراضی نیرو‌های مسلح اسناد و ۸۳ درصد راضی اوقافی صادر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه استاد رسمی بحث بازطراحی سامانه ثبت الکترونیک اسناد برای تنظیم اسناد در دفاتر را پیش بردیم که اوایل سال بعد به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین بازطراحی سامانه ثبت شرکت‌ها در دستور کار است که بهره‌برداری نهایی آن خردادماه سال ۱۴۰۳ رخ می‌دهد.

کشاورز درباره آخرین وضعیت پذیرفته شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ گفت: آزمون سردفتری ۱۴۰۱ در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد و ۹ هزار و ۵۳۴ نفر در این آزمون پذیرفته شدند و از مجموع پذیرفته‌شدگان آزمون، صلاحیت عمومی ۹ هزار و ۱۶ نفر تایید شده است.

وی توضیح داد: مقرر شده بود همه پذیرفته‌شدگان آزمون به درگاه ملی صدور مجوز‌ها مراجعه و مدارک خود را بارگذاری کنند، اما تاکنون ۲هزار و ۷۵۹ نفر به این درگاه مراجعه نکرده‌اند همچنین پنج هزار و ۴۵۰ نفر اختبار شدند و سه هزار و ۷۱۰ نفر از آن‌ها با کارآموزی قبول شدند و در حال گذراندن مراحل مختلف هستند.

کشاورز افزود: از مجموع پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ تاکنون برای ۸۵۰ نفر ابلاغ سردفتری صادر شده است، ۳ هزار و ۷۱۰ نفر از اختبار شدگان با کاراموزی قبول شدند و در حال سپری کردند دوره کارآموزی هستند، ۹ هزارو ۱۶ نفر صلاحیت عمومی آن‌ها تایید شده است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز آموزش قوه قضاییه، اضافه کرد: آموزش پذیرفته شدگان آزمون سردفتری توسط مرکز آموزش قوه قضائیه انجام می‌شود و این امکان فراهم شده است که آموزش آن‌ها در استان‌ها صورت پذیرد و پس از گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی ابلاغ آن‌ها انجام خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: