April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به همت شرکت ملی صنایع مس ایران؛
کد خبر: ۴۱۱۰۶۱
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
0
چندین دهه از کشف معدن مس در ایران می‌گذرد و این صنعت طی این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده است.

صنعت مس رکورد زد

به نقل از «خبرداری»، در سال ۱۳۲۸ معدن مس سرچشمه به ثبت رسید ولی تا تاریخ ۱۳۴۶ عملا هیچگونه اقدام فنی در ارتباط با اکتشاف معدن صورت نمی‌گیرد. در سال ۱۳۴۶ شرکت سهامی صنایع مس کرمان (K.C.I) تاسیس می‌شود و در آذرماه ۱۳۵۰ شورای اقتصاد وقت معدن مس سرچشمه را ملی اعلام می‌کند و در همین سال قانون تشکیل شرکت سهامی معادن مس سرچشمه به تصویب می‌رسد.

 

در سال ۱۳۵۱ قراردادی بین شرکت سهامی معادن مس سرچشمه و آناکاندا منعقد می‌گردد. در سال ۱۳۵۲ قرارداد پارسونز جوردن بعنوان پیمانکار ساخت کارخانجات مجتمع مس سرچشمه امضا می‌شود و در تیرماه ۱۳۵۵ در پی تصویب قانون تاسیس شرکت ملی صنایع مس ایران شرکت سهامی معادن مس سرچشمه به شرکت ملی صنایع مس ایران تغییر نام می‌دهد که بر طبق آن کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور اعم از اكتشافات، استخراج بهره برداری تولید محصولات پرعیار مس ذوب پالایش و صنایع جنبی و نیز تولید محصولات فرعی مس و همچنین توزیع فروش داخلی و صادرات مس از اهم وظایف قانونی شرکت ملی صنایع مس ایران به شمار می رود.

 

عملیات اجرائی ساخت و نصب تجهیزات در سرچشمه در سال ۱۳۵۲ شروع و تا پائیز ۱۳۵۷ بیش از ۹۵ درصد از عملیات اجرائی نصب دستگاه‌ها به اتمام رسید و مابقی اقدامات و راه اندازی مجموعه پس از پیروزی انقلاب انجام گردید. در خرداد ماه ۱۳۶۰ کارخانه ذوب مس سرچشمه با دست توانمند متخصصان ایرانی در مدار تولید قرار گرفت. شرکت ملی صنایع مس ایران بزرگترین تولید کننده مس ایران و خاورمیانه است که واحدهای فعال آن شامل مجتمع مس سرچشمه، مجتمع مس شهربابک، مجتمع مس سونگون و معدن مس چهل کوره است.

 

رکوردزنی در تولید کنسانتره و مس محتوی

امسال مجتمع مس شهر بابک موفق‌شد با تولید 148 هزار و 586 تن کنسانتره و 37 هزار و 183 تن مس محتوی، رکورد جدیدی را به ثبت برسانند.

 

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس و با توجه به چالش های موجود در مسیر تولید مس و افت کیفیت و عیار خاک ارسالی از معدن و چالش‌های انرژی و قطعی برق در تابستان، کارخانه تغلیظ میدوک موفق شد با ثبت رشد 12.7 درصدی تولید کنسانتره و 5.1 درصدی مس محتوی از برنامه امسال خود (148474 تن کنسانتره و 37118 تن مس محتوی) عبور کند.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به اقدامات صورت گرفته برای افزایش تولید کارخانه تغلیظ میدوک اشاره کرد و گفت: شناسایی و رفتارسنجی نسبی خاک قبل از ورود به کارخانه و بهره گیری از سامانه ثبت تراک برای ردیابی خاک از معدن تا کارخانه تغلیظ از جمله مهم ترین اقداماتی بوده که در راستای تحقق این اهداف صورت گرفته است.

 

تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه این شرکت با هدف افزایش صادرات به 4 میلیارد دلار در سال گفت: این حمایت در قالب 6 بسته ارزی با مجموع ارزش 5.6 میلیارد یورو در بازه زمانی 4 سال توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.

 

میر خرمی شاد، با اشاره به توافق امضا شده این شرکت با بانک مرکزی تاکید کرد: تفاهم نامه پشتیبانی بانک مرکزی از طرح‌های توسعه ای شرکت ملی مس و معاونت ارزی بانک مرکزی به امضا رسیده است.

 

وی افزود: قراردادهای اجرایی به منظور افزایش ظرفیت تولید کاتد مس این شرکت از سطح 300 هزار تن فعلی به 600 هزار تن به امضا رسیده و پیمانکاران در تمامی پروژه ها فعال بوده و در حال پیشرفت فیزیکی مطلوب می باشند.

 

خرمی‌شاد تاکید کرد: معدن دره زار و درالو با مجموع ارزش صادرات حدود 400 میلیون دلار در حال تست گرم بوده و بزودی افتتاح خواهد شد.

 

همچنین سید آرش شهرآیینی، مدیر تامین مالی خارجی بانک مرکزی، تصریح کرد: نیاز ارزی طرح‌های توسعه مس کشور در سال آینده 2.5 میلیارد یورو برآورد شده که شامل تجهیزات مختلف و خدمات مهندسی است و برنامه ریزی تامین آن توسط این بانک انجام شده است.

 

وی افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران متعهد به تامین ریال مورد نیاز طرح‌ها و تامین حداکثر تجهیزات مورد نیاز از داخل بر اساس مقررات موجود است.

 

بیشتر بخوانید: همراهی مس با برنامه نوروزی شبکه سه در راستای جهاد تبیین

 

شهرآیینی تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید کاتد مس کشور به 600 هزار تن به مرور زمان طی 4 سال محقق شده و در ادامه و برای حداقل یک دوره 25 ساله، سالانه به میزان 4 الی 5 میلیارد دلار ارز صادراتی را نصیب کشور خواهد نمود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: