April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۶۰۹
۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
0
۳۰ مارس، ۲۳۹ سال قبل از میلاد، اولین گذر ثبت‌شده از دنباله‌دار هالی توسط ستاره‌شناسان چینی انجام شد.

رصد دنباله‌دار هالی توسط ستاره‌شناسان چینی

۳۰ مارس، ۲۳۹ سال قبل از میلاد، اولین گذر ثبت‌شده از دنباله‌دار هالی توسط ستاره‌شناسان چینی انجام شد. این رصد در تواریخ و کتاب‌های شرح وقایع Shih Chi و Wen Hsien Thung Khao ثبت شده‌اند.

دنباله‌دار هالی

مدار بیضوی و ۷۵ ساله هالی آن را هنگامی که دور خورشید می‌چرخد و در جهت مخالف چرخش سیارات حرکت می‌کند به فراتر از مدار نپتون و در داخل مدار‌های زمین و زهره می‌رساند.

این اولین دنباله‌داری بود که با عنوان گردش تناوبی شناخته شد. گردش تناوبی یعنی جسمی حرکت خود در مداری مشخص را تکمیل کند.

دوره ۷۵ ساله هالی آن را به دنباله‌داری تبدیل می‌کند که هر فرد می‌تواند در طول عمرش دوبار مشاهده کند.

با وجود اینکه دنباله‌دار هالی بار‌ها توسط افراد مختلف در جهان رصد شد، هیچگاه به‌عنوان یک جسم بازگشتی شناخته نشد.

ادموند هالی بریتانیایی اولین کسی بود که در سال ۱۷۰۵ پیش‌بینی کرد دنباله‌داری که در سال ۱۶۸۲ بر فراز لندن ظاهر شد دوباره در سال ۱۷۵۹ ظاهر می‌شود.

رصد دنباله‌دار هالی

همچنین ادعا کرد که این همان دنباله‌داری است که در سال‌های ۱۶۰۷ و ۱۵۳۱ ظاهر شد. به همین دلیل هم این دنباله‌دار با نام هالی، پس از مرگ او نام‌گذاری شد.

اهمیت رصد توسط ستاره‌شناسان چینی

مشاهدات ستاره‌شناسان چینی از دنباله‌دار هالی برای اخترشناسان، به دلیل جایگاه مهمی که این دنباله‌دار در درک رو به رشد آن‌ها از این جرم آسمانی داشت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محاسبه رایانه‌ای مدار‌های گذشته هالی، نمی‌توانست در سال ۸۳۷ میلادی ادامه یابد. زیرا یک حضیض توسط دنباله‌دار، محاسبه مدار‌های قبل از آن را نادرست می‌کرد.

محققان با اندازه‌گیری‌های دقیق اروپایی از سال‌های ۱۷۵۹، ۱۶۸۲ و ۱۶۰۷ میلادی شروع کردند و به محاسبه تاریخ‌های قدیمی‌تر پرداختند. بااین‌حال، هیچ اطلاعات دقیق اروپایی نزدیک به سال ۸۳۷ میلادی وجود نداشت؛ بنابراین آن‌ها به سوابق ستاره‌شناسان چینی نگاه کردند و توانستند تخمین خوبی از حضیض هالی برای آن سال به‌دست آوردند.

البته رصد هالی توسط ستاره‌شناسان چینی، اولین مشاهده از این دنباله‌دار نیست. مطالعه دیگری (بر اساس مدل‌های مدار هالی) اولین مشاهدات را به ۴۶۶ سال قبل از میلاد برمی‌گرداند و ادعا می‌کند که عبور این جسم توسط یونانیان باستان ثبت شده است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: