May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۶۷۶
۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
0
اقتصادی‌ترین و مدرن‌ترین پردازنده سری Meteor Lake که مناسب لپ‌تاپ‌های اقتصادی بازار است بی سر رو صدا وارد بازار شد.

اینتل Core Ultra 5 115U بی‌سروصدا آمد

پردازنده‌های اینتل از سری Meteor Lake با نام Core Ultra معرفی شده‌اند و تاکنون لپ‌تاپ‌های زیادی با این نسل از پردازند‌ه‌ها به‌دست کاربران رسیده‌اند. اینتل با وجود مانور زیاد روی برخی از مدل‌های این نسل، ظاهراً رونمایی از برخی دیگر از پردازنده‌های سری Meteor Lake را فراموش کرده بود. یکی از مهم‌ترین مدل‌های این خانواده، پردازنده اینتل Core Ultra ۵، ۱۱۵U بوده که درواقع اقتصادی‌ترین پردازنده نسل جدید اینتل با قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌شمار می‌آید و اخیراً در وب‌سایت این شرکت دیده شده است.

پردازنده اینتل Core Ultra ۵، ۱۱۵U

باتوجه به گزارش‌ها، اینتل پردازنده‌های سری Meteor Lake را در سه نسخه Core Ultra ۵ و Core Ultra ۷ به‌همراه رده پرچمدار Core Ultra ۹ معرفی کرده است. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، پردازنده‌های Core Ultra ۵ ارزان‌ترین نسل از این خانواده محسوب می‌شوند. اقتصادی‌ترین پردازنده Core Ultra اینتل نیز به همین سری تعلق دارد.

این پردازنده ارزان‌قیمت، دقیقاً ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین نماینده خانواده Meteor Lake با ۸ هسته پردازشی است. Core Ultra ۵، ۱۱۵U دو هسته قدرتمند P، چهار هسته بهینه E و دو هسته کم‌مصرف LP را شامل می‌شود. بهره‌مندی از ۱۰ رشته پردازشی، فرکانس پایه ۱.۵ گیگاهرتزی و فرکانس ۴.۲ گیگاهرتزی توربو نیز از سایر مشخصات این پردازنده پایین‌رده هستند. اینتل این مدل را به پردازنده گرافیکی یکپارچه با سه هسته Xe و حداکثر فرکانس داینامیک ۱.۸ گیگاهرتزی مجهز کرده است تا قادر به انجام پردازش‌های گرافیکی نه‌چندان سنگین باشد.

توان حرارتی Core Ultra ۵، ۱۱۵U در حالت پایه و بیشترین حالت مصرف، به‌ترتیب به ۱۵ و ۵۷ وات می‌رسد. این توان حرارتی در پردازنده‌های Core Ultra یکی از کم‌ترین سطوح مصرف را دارد. اینتل برای ساخت این پردازنده از فرایند ۷ نانومتری Intel ۴ استفاده کرده که با سایر پردازنده‌های Meteor Lake تفاوتی ندارد.

نکته جذاب این است که واحد پردازش عصبی (NPU) در Core Ultra ۵، ۱۱۵U نسبت به سایر اعضای این سری پسرفت چندانی را تجربه نکرده و همچنان برای پردازش‌های هوش مصنوعی عملکرد خوبی را به‌نمایش می‌گذارد. پردازنده اقتصادی اینتل به‌ترتیب امتیاز تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای ۱۶۱۶ و ۵۳۳۸ را در بنچمارک گیک‌بنچ ۶ کسب کرده که برای لپ‌تاپ‌های ارزان‌تر بازار گزینه معقولی است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: