April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۶۸۱
۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
0
«مارتین ریس»، اخترفیزیکدان انگلیسی معتقد است که حل تغییرات آب‌و‌هوایی روی زمین آسان‌تر از فرار به یک سیاره دیگر است.

برنامه ایلان ماسک برای سکونت بشر در مریخ یک توهم خطرناک است

«ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس ایکس با برنامه‌های بلندپروازانه خود قصد دارد که تا سال ۲۰۵۰ یک میلیون نفر را به مریخ بفرستد. اما «مارتین ریس»، اختر فیزیکدان مشهور انگلیسی که عنوان «اخترشناس سلطنتی» را به او داده‌اند، از نقشه‌های ماسک به‌عنوان نوعی «توهم خطرناک» یاد کرده است.

همانطور که تلگراف در گزارش خود توضیح می‌دهد، ریس اظهارات جنجالی‌اش را در پادکست Lord Speaker’s Corner بیان کرده است. او از ماسک به‌عنوان «شخصیتی خارق‌العاده» یاد کرده که «خلق‌و‌خوی نسبتاً عجیبی دارد».

اما ریس درباره برنامه‌های ماسک می‌گوید: «فکر نمی‌کنم واقع‌بینانه باشد و ما باید این دسته از مشکلات را روی زمین حل کنیم. مقابله با تغییرات اقلیمی روی زمین در مقایسه با قابل‌سکونت‌کردن مریخ آسان‌تر است.»

مارتین ریس برنامه ایلان ماسک برای سکونت در مریخ را منطقی نمی‌داند

او در ادامه گفت: «فکر می‌کنم که ممکن است چند پیشگام دیوانه در مریخ زندگی کنند، درست مانند افرادی که در قطب جنوب زندگی می‌کنند. اما ایده مهاجرت دسته‌جمعی برای جلوگیری از مشکلات زمین، که او و چند تن دیگر از علاقه‌مندان به فضا مطرح کرده‌اند، به نظر من یک توهم خطرناک است.»

پیش از این، «باراک اوباما»، رئیس جمهور سابق ایالات‌متحده نیز خطاب به «ایلان ماسک» و «جف بزوس» گفته بود که قبل از استعمار مریخ باید از زمین محافظت کنیم.

ریس در عوض پیشنهاد کرد که هرگونه اکتشاف انسان در فضا باید به صورت خصوصی و نه با پول عمومی تأمین شود. او گفت بهتر است بخش اعظم اکتشاف و جابه‌جایی سازه‌های ساختمانی در فضا توسط ربات‌ها انجام شود و «فقط افرادی که اشتهای بسیار زیادی نسبت به خطر دارند به فضا بروند و برای آن‌ها سرمایه‌گذاری خصوصی انجام شود».

او توضیح داد: «نظر من در مورد پرواز‌های فضایی انسانی این است که نباید بودجه آن‌ها را به‌طور عمومی تأمین کرد، قطعاً نه توسط سازمان‌های دولتی، زیرا آن‌ها باید بسیار مراقب ایمنی باشند و این باعث می‌شود که آن مأموریت‌ها بسیار گران باشند. ربات‌ها می‌توانند تمام کار‌های عملی را انجام دهند، سازه‌های بزرگ را در فضا جمع کنند و سطح مریخ و ... را کاوش کنند. اگر انسان‌ها می‌خواهند به عنوان یک ماجراجویی به فضا پرواز کنند، شاید بتوان با حمایت مالی یا کمک میلیاردر‌ها از آن‌ها حمایت کرد.»

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: