April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۸۶۵
۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
0
مجتمع فروکروم جغتای، دستاوردهای جدیدی در بخش های «تولید» و «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» طی سال 1402 ثبت کرد.

ثبت دستاوردهای جدید فروکروم جغتای طی 1402

فروکروم عنصری است که در دسته فروآلیاژ‌ها دسته بندی می‌شود. فروآلیاژ به عناصری اتلاق می‌گردد که متشکل از آهن و یک عنصر دیگر هستند. پیشوند فرو در عبارت فروآلیاژ حکایت از حضور آهن در این عناصر دارد. از این رو واضح است که فروکروم نیز از ترکیب کروم و آهن ساخته شده است. کروم به عنوان یکی از سخت‌ترین عناصر موجود در طبیعت شناخته می‌شود. نکته قابل تامل در این رابطه این است که این ماده به صورت آزاد در دسترس نیست و تنها کانی فلزی کرومیت شامل این عنصر ارزشمند است. با ذوب ماده معدنی کرومیت در کوره‌های قوس الکتریک و طی نمودن پروسه مربوط به آن، فروکروم حاصل خواهد شد.

میزان کروم موجود در این فروآلیاژ بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کل است. این عنصر متشکل از عناصر آهن، کروم، کربن، گوگرد، سیلیسیم و فسفر است. می‌توان گفت که اصلی‌ترین تفاوت میان فروکروم و کروم، حضور آهن در ترکیبات آن‌ها است.

از فروکروم در صنعت تولید فولاد و برای عمل آوری و ساخت فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. اصلی‌ترین تولیدکننده این فروآلیاژ در جهان هند، آفریقای جنوبی، روسیه، چین و قزاقستان هستند. فروکروم ساخت آفریقای جنوبی با عنوان کروم شارژی در بازار ارائه می‌شود. تولید این محصول در کشور‌هایی که هزینه انرژی در آن زیاد است، توجیه اقتصادی ندارد چرا که برای تولید این محصول، انرژی زیادی مورد نیاز است.

عنصر فروکروم با استفاده از سنگ‌هایی با درصد ناچیز کربن ساخته و تولید می‌شود. حضور این عنصر در فولاد سازی و تولید فولاد ضد زنگ حیاتی است.

 

احسان عزیزی با اشاره به عملکرد مجتمع فروکروم جغتای در سال ۱۴۰۲ گفت: این مجتمع با تولید حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تن فروکروم پرکربن، موفق به ثبت رکورد جدید تولید در اردیبهشت سال گذشته شد که این میزان ۱۳.۷ درصد نسبت به رکورد قبلی افزایش داشت.


وی افزود: مجتمع فروکروم در سال ۱۴۰۲، رکورد جدید تولید ماهانه در بخش ریخته گری را در خرداد با تولید ۲ هزار و ۶۲۸ تن فروکروم پرکربن به ثبت رساند که این رقم تولید از ابتدای فعالیت مجتمع تاکنون بی سابقه بوده است.

ثبت بالاترین تناژ حق السهم

مدیرعامل مجتمع فروکروم جغتای با اشاره به ثبت بالاترین تناژ حق السهم از ابتدای واگذاری مجتمع به بخش خصوصی از سال ۹۶ تاکنون برای نخستین بار، توضیح داد: در سه ماهه نخست سال گذشته با توجه به تولید بالا، تناژ حق السهم را با دریافت بیش از ۱۱۰۰ تن فروکروم به ثبت رساندیم.


وی ادامه داد: با توجه به واگذاری مجتمع به بخش خصوصی و تولید مستمر از زمان این واگذاری، انجام تعمیرات اساسی به منظور حفظ شرایط مطلوب فنی در کارخانه، در ماه تیر تعمیرات اساسی کوره و تجهیزات فنی مجتمع در دستورکار قرار گرفت که با پیگیری‌های دستگاه نظارت در بازه زمانی کمتر از سه ماه، تاین اقدام انجام شده و مجتمع مجدد در مدار تولید قرار گرفت.

دستاورد جدید در زمینه HSE

عزیزی با اشاره به اینکه این شرکت سال ۱۴۰۲ یکی از بهترین و شاخص‌ترین سال‌های عملکرد مجتمع از زمان راه اندازی تاکنون در حوزه ایمنی و HSE را داشته، گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته، شامل دریافت مجوز تاسیس نخستین مرکز بهداشت کار و افتتاح آن در شهریور و معرفی مجتمع فروکروم جغتای به عنوان شرکت برتر در حوزه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در استان خراسان رضوی است.


وی افزود: از دیگر دستاوردها، کسب عنوان نایب قهرمانی مسابقات آتش‌نشانی شرکت‌های وابسته به ایمیدرو در شانزدهمین دوره این مسابقات و همچنین دریافت مجوز تاسیس نخستین مرکز آموزشی جوار کارگاهی از اداره کل فنی و حرفه‌ای استان برای ارتقای سطح علمی کارکنان مجتمع است.


مدیرعامل مجتمع فروکروم جغتای خاطرنشان کرد: این مجتمع در سال گذشته، موفق به کسب عنوان واحد صنعتی سبز شایسته تقدیر در بیست و چهارمین همایش ملی واحد‌های صنعتی و معدنی و خدمات سبز از بین ۳۵۰ واحدی صنعتی و معدنی در کل کشور و نیز، معرفی این مجتمع به عنوان یکی از واحد‌های برتر ایمنی کشور و دریافت نشان عالی تک ستاره در هفتمین همایش ممیزی عملکرد مدیران در حوزه HSEE در بخش‌های راهبری و نظارت از بین ۵۲ مجموعه صنعتی و معدنی کشور شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: