April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۹۱۷
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
0
عراق یکی از مهمترین شرکای ایران در منطقه و حتی جهان است و تا شهریور سال گذشته تراز تجاری ما با این کشور حدود 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

به نقل از «خبرداری»، از سوی دیگه حدود یک چهارم واردات عراق از ایران تامین می‌شود و این موضوع نقش پررنگ ایران در بخش تجارت خارجی عراق را نشان می‌دهد.

 

در همین رابطه معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران و عراق ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط تجاری و ترانزیتی دارند و باید هرچه سریع‌تر این ظرفیت‌ها را در صنعت کشتیرانی و دریایی به کار گیرند.

 

علی‌اکبر صفایی در دیدار با احمد جاسم الاسدی رئیس سازمان دریانوردی عراق با اشاره به آمادگی مراکز تربیت دریانورد و آموزش علوم دریانوردی در ایران برای آموزش متقاضیان عراقی، عنوان‌ کرد: لایروبی اروندرود و شناورسازی مغرقه‌ها، مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای ایران و عراق در همکاری‌های بندری و دریایی است.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بویه‌گذاری و علائم کمک ناوبری در اروند از دیگر برنامه‌های دو کشور برای کاهش آسیب دریایی و افزایش ایمنی دریانوردی است.

 

وی خاطرنشان‌کرد: بنادر ایران برای ترانزیت و صادرات کالا به آسیای میانه و شمال شرق اروپا آمادگی دارند.

 

در این دیدار، رئیس سازمان دریانوردی عراق از آمادگی بغداد برای برقراری خط مسافری بین بنادر ام‌القصر- خرمشهر و فاوا- آبادان خبر داد.

 

الاسدی افزود: در آینده‌ نزدیک جابه‌جایی زائران و مسافران متقاضی سفرهای دریایی به عراق امکان‌پذیر می‌شود.

 

وی با اشاره به اقدامات تهران و بغداد برای اجرای لایروبی در اروندرود و تصمیم‌گیری برای شناورسازی مغروقه‌ها به منظور افزایش ایمنی تردد در این آبراهه، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های وزارت حمل و ترابری عراق، استفاده از ظرفیت‌های آموزش و تربیت دریانورد در ایران است.

 

رئیس سازمان دریانوردی عراق همچنین با اشاره به ساخت بندر بزرگ «فاوا»، اظهار داشت: در ادامه همکاری اقتصادی و تجاری با بنادر ایران، تسهیلات و تفاهم‌هایی در حوزه‌های تعرفه و گمرکات در دست انجام است.

 

جلیل اسلامی عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد ۲۷ درصدی جابه‌جایی کالا بین بندر خرمشهر و ام‌القصر در سال گذشته، اظهار داشت: زیرساخت‌های ایجاد خط مسافری دریایی بین بنادر ایران و عراق فراهم است.

 

وی ادامه‌داد: فعالیت ماهیگیری در شط‌العرب یکی از مشکلات تردد کشتی‌های تجاری است و خواستار همکاری بیشتر بغداد برای چاره‌جویی و مذاکره در این زمینه هستیم. قرار است نشست کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی ایران و عراق طی ۲ ماه آینده برگزار شود.

 

علی‌اکبر مرزبان سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به استقبال این سازمان برای هوشمندسازی گواهینامه‌های شایستگی دریانوردی در عراق، بیان ‌داشت: تامین ایمنی دریانوردی در شط‌العرب از موضوعات بسیار مهم است و به سازوکار اجرایی برای انجام لایروبی و بیرون آوردن مغروقه‌ها نیاز دارد.

 

افزایش صادرات به عراق

صادرات ایران به عراق در 9 ماهه نخست سال گذشته به رغم تحریم ها و محدودیت های اعمال شده،  30 درصد افزایش یافت. ایران در واقع یکی از بازیگران اصلی در بازار عراق است و یک چهارم بازار کالایی این کشور دست تاجران ایرانی است.  اما تحریم ها هزینه های زیادی به بازرگانان ایرانی تحمیل می کند. این هزینه به واسطه دور زدن تحریم و انتقال ارز از طریق صرافی ها اضافه می شود.

 

بیشتر بخوانید: صادرات مرغ از سرگرفته شد

 

به گفته کارشناسان روابط تجاری ایران و عراق در کوتاه و بلند مدت یک رابطه استراتژیک است و حجم معاملات تجاری ایران و عراق می‌تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد و بعضاً گفته می‌شود امکان افزایش آن تا ۳۰ میلیارد دلار است ضمن اینکه این حرف شعار نیست و کاملاً دست یافتنی است. فعالان اقتصادی، صاحبان خدمات و صاحبان صنایع ما می‌توانند بهترین استفاده را از تجارت با عراق کسب کنند. کارشناسان معتقدند که بازار عراق تا ۱۵ سال دیگر از بهترین فرصت صادراتی برخوردار است،اما این فرصت‌ها از دست یافتنی است مخصوصاً اینکه رقبای سرسختی داریم که با امن شدن عراق به دنبال آن هستند تا این مزیت را از ما بگیرند. لذا بهره مندی از این بازارها سخت است و بنابراین برای بهره مندی از این بازار وسیع باید متناسب با واقعیت‌ها عمل کنیم زیرا در غیر این صورت آن را از دست خواهیم داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: