April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاونت برنامه‌ریزی و تولید از اجرای مگاپروژه‌ها خبر داد
کد خبر: ۴۱۱۹۲۵
۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
0
معاونت برنامه‌ریزی و تولید از اجرای مگاپروژه‌ها خبر داد و گفت: شاهد حرکت سریع شرکت پالایش نفت بندرعباس بر ریل تولید و توسعه هستیم.

حرکت شتابان پالایش نفت بندرعباس بر ریل تولید و توسعه

سالهاست با آشفته بازار اقتصادی رو به رو هستیم. قیمت‌ها لحظه‌ای بالا می‌رود و هر از چندگاهی در یک بخش از اقتصاد خودنمایی می‌کند. گاهی دلار را به چالش می‌کشد، گاهی در عرصه طلا یکه تازی می‌کند، گاهی پایه‌های مسکن را متزلزل می‌کند، گاهی با ورود به بازار خودرو، قیمت‌ها نجومی می‌کند و این روال با تمام قدرت ادامه دارد. بررسی دلایل این تورم و گرانی ها، بیانگر نقدینگی سرگردانی است که دولتمردان و مسوولان در مدیریت آن ناتوان بوده و هر از چند گاهی در یک بخش اقتصاد متورم می‌شود.

اهمیت تولید

برای آنکه بتوان بحران‌های ناشی از رشد نقدینگی را مدیریت کرد، لازم است نقدینگی را از مسیر دلالی خارج و به بخش مولد اقتصاد کشور هدایت کرد. بی شک تولید محور اصلی برای جذب نقدینگی است که رهبر انقلاب با درک درست از این واقعیت، سالهاست در قالب نامگذاری سال‌ها با عناوین اقتصادی به محوریت تولید، مردم و مسوولان را به توجه به تولید به صورت گسترده هدایت کرده اند.

نقش صنایع در تولید

اگر بخواهیم به تولید اهمیت لازم را بدهیم، باید همه موارد را بدرستی مورد بررسی قرار دهیم. تولید در بخش‌های بسیاری از جمله کشاورزی، صنعت و معدن تعریف می‌شود که این بخش‌ها زیر مجموعه‌های خاص خودشان را دارند. یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی در عرصه صنعت، صنعت نفت و زیرمجموعه‌های آن است. وابستگی به صنعت نفت با توجه به ذخایر بسیاری که داریم، یک امر اجتناب ناپذیر است.

نقش آفرینی پالایشگاه‌ها

در صنعت نفت، بخش‌های بسیاری همچون پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها فعال هستند که پالایشگاه‌ها نقش ویژه‌ای دارند. با نگاهی به مصرف بنزین که از مرز روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر عبور کرده و در ایام پیک مصرف همچون تعطیلات نوروز به ۱۵۰ میلیون لیتر نیز می‌رسد، متوجه اهمیت تولید بنزین می‌شویم. واقعیت این است که بنزین محور مهمی در اقتصاد کشور است و چنانچه نتوانیم در زمینه تولید و تامین بنزین کشور موفق عمل کنیم، ناچار خواهیم بود دست به واردات بزنیم که در این صورت ارز‌هایی که بسختی بدست می‌آوریم، برای خرید بنزین دو دستی به دیگر کشور‌ها تقدیم خواهیم کرد.

پالایش نفت بندرعباس

با توجه به پالایشگاه‌های بسیاری که در کشور به تولید بنزین می‌پردازند، لازم است نقش این پالایشگاه‌ها را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم. بی شک شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات نفتی از جمله بنزین در کشور است. این شرکت نزدیک به ۱۹ درصد نیاز کشور به انرژی را تامین می‌کند و با روند رو به رشدی که در عرصه تولید دارد، به تولید بنزین اکتفا نکرده و در بسیاری موارد نقش آفرینی و حتی یکه تازی می‌کند.


بیشتر بخوانید:

تکریم کارکنان باعث یکه تازی تولید در پالایش نفت بندرعباس


اهمیت برنامه ریزی

با توجه به روند رو به رشد مصرف محصولات نفتی، لازم است در عرصه تولید نیز گام‌های موثری برداریم که هر پالایشگاه در این زمینه نقش خاصی دارد که پالایش نفت بندرعباس با عملکردی که داشته، توانسته جایگاه خود را به تثبیت برساند. اما نکته مهم اینجاست که نباید درجا زد، بلکه باید روز به روز تولید را گسترش داد که برای تحقق تولید، نیاز به برنامه ریزی داریم. در این رابطه معاونت برنامه‌ریزی، مهندسی و تولید شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: منظور از برنامه‌‎‌ریزی عمدتا برنامه ریزی کلان پالایشگاه، اخذ استانداردها، مدیریت یکپارچه و فعالیت‌هایی از این قبیل است.

اجرای پروژه‌ها

فردین بهرام پور با تاکید بر اینکه مهندسی یک شاخه بسیار مهم در سازمان پالایشگاه نفت بندرعباس است گفت: مهندسی بیشتر مربوط به اجرای پروژه هاست، پروژه‌های بزرگی که بعضا می‌توان از آن‌ها به عنوان یک مگا پروژه نام برد. وی از پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین به عنوان یک مگا پروژه یاد کرد و گفت: بدلیل اهمیتی که این پروژه دارد، اجرای آن را با جدیت در دستور کار قرار داده و اکنون مشغول اجرای این پروژه هستیم.

تعریف پروژه برای توسعه

معاونت برنامه‌ریزی، مهندسی و تولید شرکت پالایش نفت بندرعباس به تشریح توسعه در کنار برنامه پرداخت و گفت: نمی‌توان توسعه را به تنهایی در نظر گرفت، زیرا پروژه‌ها از جمله مگا پروژه کیفیت محصولات سنگین به توسعه منجر می‌شود. وی با تاکید بر اینکه پروژه‌ها منجر به توسعه پالایشگاه می‌شود گفت: توسعه پالایشگاه، افزایش محصولات، افزایش کیفیت محصولات، بالا بردن سطح استاندارد، رعایت الزامات زیست محیطی و بسیاری موارد دیگر را رقم می‌زند.

خودباوری در نفت بندرعباس

بهرام پور با تاکید بر اینکه دستیابی به رکوردنی‌های نیازمند عزم گروهی است گفت: همکاران ما در پالایشگاه نقت بندرعباس به نقطه‌ای رسیده‌اند که باور دارند پالایشگاه متعلق به خودشان است و در هیچ مورد، از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند تا پالایشگاه را به جایگاهی برسانند که لیاقت دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: