April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۲۰۷۶
۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
0
مدیر عامل بانک توسعه تعاون اعلام داشت این بانک برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ برنامه عملیاتی دارد.

بانک توسعه تعاون برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ برنامه عملیاتی دارد

سال گذشته سالی بسیار سخت در حوزه اقتصاد و شبکه بانکی بود، بانک مرکزی به درستی و به طور منطقی سیاست‌های کنترل نقدینگی و مهار تورم را به اجرا درآورد و همزمان تعهدات سنگین برای بانک‌ها در نظر گرفته و به شبکه بانکی تکلیف شده بود، در این شرایط فعالیت بانکداری بر اساس تکالیف متنوع و محدودیت‌های صحیح بانک مرکزی بسیار دشوار و سخت بود.

اقتصاد کشور بانک محور است، بانک‌ها منبع اصلی و نهاد مهم تامین مالی اقتصاد هستند و نقش محوری در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی عهده دار هستند، نقش و سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد بسیار کمرنگ و اندک است در حالی که دستیابی به رشد پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه ایجاب می‌کند نقش و سهم بازار سرمایه در اقتصاد ارتقا یابد. تحقق رشد‌های مناسب اقتصادی نیازمند تعادل و تعامل بازار پول و بازار سرمایه است.

شعار سال ۱۴۰۲ ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه بود، اگر چه در ظاهر مهار تورم و رشد تولید به صورت همزمان بسیار دشوار است، اما تنها راهکار هدایت اقتصاد از رکود ناشی از عملکرد دهه گذشته به رشد و رونق و پیشرفت، عمل به این شعار مهم و راهبردی است. بانک مرکزی به درستی و به منظور تحقق شعار سال رشد نقدینگی را از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد رساند، در همین راستا کنترل سمت راست ترازنامه بانک‌ها را در دستور کار قرار داد و عملا سمت چپ ترازنامه که قدرت خلق پول در ان است نیز به کنترل درآمد. نامگذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب نیز بسیار مدبرانه است، رهبر فرزانه انقلاب طی جلسه اخیر با کارگزاران و مسئولین ابعاد وجوانب مشارکت مردم را در حوزه‌های مالی، فکری و اقتصادی تبیین فرمودند.

 

با نامگذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب نیز بسیار مدبرانه است، رهبر فرزانه انقلاب طی جلسه اخیر با کارگزاران و مسئولین ابعاد و جوانب رشد تولید و مشارکت مردم را در حوزه‌های مالی، فکری و اقتصادی تبیین فرمودند. مشارکت مردم می‌تواند تا حدی فشار بر بانک‌ها را کاهش دهد. اگر فشار بر بانک‌ها در اقتصاد از حد تعادل فراتر رود گرچه در کوتاه مدت ممکن است برخی مسائل را ساماندهی نماید، اما در میان مدت ممکن است دستاورد نهایی تحت تاثیر قرار گیرد، لذا شبکه بانکی می‌تواند از فرصت مشارکت مردم برای تنظیم بهتر بازار پولی و بانکی و ارائه دستاورد‌های مناسب و ماندگار بهره ببرد.

محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون بیان داشت: این بانک برنامه‌ها و سیاست‌های خود را در سال جدید در راستای تحقق شعار سال به اجرا در می‌آورد، راهبرد‌ها و سیاست‌های اصلی سالیانه بانک با مشارکت همکاران و برپایه دانش و تخصص همکاران در صف و ستاد در حال تدوین است.

شیخ حسینی تصریح نمود: تحقق شعار سال فراتر از نماد‌ها و نشانه‌ها نیازمند برنامه عملیاتی است. مشارکت دادن مردم می‌تواند از طریق راه اندازی پلتفرم‌ها به طور دقیق و هدفمند عملیاتی شود. از جمله پلتفرمی که بانک توسعه تعاون با موسسه آرمان مهر رضوی مورد تفاهم قرار داده است و می‌تواند زمینه برای تامین مالی پروژه‌های مهم بخش مسکن به ویژه طرح مسکن ملی را با هدف محرومیت زدایی فراهم نماید.

وی گفت: پیش بینی می‌شود فعالیت بانکی در سال ۱۴۰۳ دشوارتر باشد، زیرا بانک مرکزی هدفگذاری کرده تا رشد نقدینگی را در این مرحله از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد، هدف بانک نیز پرداخت ۵ همت ماهیانه است، با توجه به این که مطابق سهمیه بانک مرکزی، بانک ماهیانه محدود به تنها پرداخت ۱ همت پرداختی جدید تسهیلات است، مابقی ۴ همت ماهیانه باید از طریق وصول بموقع جبران شود، البته به دنبال جهش در عملکرد منابع است، چنانچه بانک طی عملکرد جهشی ۷۴ همت منابع کنونی را به ۱۵۰ همت در سال جدید افزایش دهد.

این مقام بانکی توصیه کرد: هر سازمان برای عملکرد صحیح ضرورت دارد پرهیز از حاشیه‌ها را مد نظر داشته باشد، حاشیه‌ها و شایعه‌ها سازمان را از مسیر اصلی خود منحرف می‌کند. همکاران در سطوح مدیریتی و اجرایی این نکات را مد نظر داشته باشند و روند مناسب عملکردی را تداوم بخشند.

شیخ حسینی تبیین نمود: حاشیه‌ها و شایعه‌ها یا عملکرد سازمان را هدف می‌گیرند یا شخصیت‌ها مورد تخریب قرار می‌دهند. خوشبختانه عملکرد بانک توسعه تعاون با تلاش و اهتمام همکاران، مطلوب بوده و هر گونه نگاه تخریب آمیز در خصوص عملکرد بانک، مطابق آمار و گزارش‌ها قابل پاسخ و روشنگری است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: