April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۲۱۶۵
۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
0
برخی از معامله گران می‌گویند در شرایط کنونی به نظر می‌رسد تشدید تنش‌ها و نحوه پاسخگویی ایران به حمله روز یکم آوریل دمشق بار دیگر بازار ارز و سکه را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

واکنش بازار طلا به تشدید جنگ خاورمیانه

بازار ارز و سکه تهران که در روز‌های اخیر تحت تاثیر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بر مدار نوسان هیجانی حرکت کرد، به نطر می‌رسد امروز از مولفه مهم حمله بامداد یکشنبه ایران به مناطقی در اسراییل اثر بپذیرد؛ موضوعی که تا این لحظه در صدر اخبار مهم جهان قرار گرفته است. برخی فعالان بازار توصیه می‌کنند در این شرایط هیجان بازار از خرید صرف نظر شود.

معامله‌گران نقش ریسک‌های سیاسی (ازجمله عملیات‌های نظامی) را در روند بازار پررنگ توصیف می‌کنند چراکه معامله گران با هدف در امان نگه داشتن دارایی‌های خود از موج افزایش قیمت‌ها، در شرایط تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی، اقدام به خرید هیجانی می‌کنند و با فروکش کردن اخبار دچار زیان می‌شوند.

آنچه در یک روز گذشته در معادلات خارمیانه و به ویژه در مواجهه میان ایران و اسراییل رخ داده، بی‌تردید حائز اهمیت است؛ رخداد‌هایی که در قالب پاسخ ایران به اقدام تروریستی اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران در دمشق تعریف می‌شود. در همین راستا می‌توان به توقیف یک کشتی باری اسرائیلی توسط نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز اشاره کرد که برخی از تحلیلگران این اقدام را بخشی از پاسخ ایران به اسرائیل تلقی کردند.

در سایه این رخداد‌های سیاسی نظامی، بازار سکه نیز واکنش نشان داده و بار دیگر آرایش صعودی به خود گرفت؛ روز گذشته سکه امامی با رشد ۱.۵ میلیون تومانی به مرز ۴۵ میلیون تومان رسید.

در معاملات پشت خطی شنبه شب هم سکه در محدوده یاد شده نوسان داشت تا آنکه خبر مهم عملیات پهپادی ایران علیه مواضع اسرائیل اعلام شد. برخی از معامله گران بر این باورند که در شرایط کنونی تشدید تنش‌ها و نحوه پاسخگویی ایران به حمله روز یکم آوریل دمشق بار دیگر بازار ارز و سکه را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

با این حال برخی دیگر تدارم یا تغییر این شرایط را به پاسخ احتمالی اسرائیل مرتبط می‌دانند؛ موضوعی که در فضای سیاسی همچنان در قالب خط و نشان و هشدار میان تهران و تل‌آویو مشاهده می‌شود و بنابر ادعای معامله‌گران، هیجان بازار احتمالا تا سیگنال زمانی‌که سیگنال ریسک دریافت کند، بر مدار هیجان حرکت خواهد کرد.

در مجموع دسته‌ای از سکه بازان پیش بینی می‌کنند که امروز سکه مرز ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد که اگر به آن برسد و بالای آن ماندگار شود، ورود آن به کانال جدید محتمل است. با این حال ازسوی دیگر جناح کاهشی بازار نیز برای عقب نشینی سکه به پایین کانال ۴۵ میلیون تومان تلاش خواهد کرد.

 

بازار ارز عقب‌نشینی کرد

بعد از پاسخ شب گذشته ایران به اسرائیل انتظار می‌رفت قیمت ارز در بازار با روند افزایشی روبرو باشد، اما از صبح امروز بازار غیر رسمی نسبت به افزایش قیمت روی خوش نشان نداد و شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار هستیم. همچنین بازار متقاضی چندانی برای خرید و فروش ندارد و از روز‌های دیگر خلوت‌تر است.

ایسنا نوشت، پس از عملیات گسترده شب گذشته جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه اتفاق افتاد و جامعه جهانی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد، از صبح امروز شاهد کاهش نرخ ارز در بازار غیر رسمی نسبت به روز‌های گذشته هستیم.

نرخ ارز در بازار در روز‌های گذشته هیجانات بالایی را تجربه کرد و با توجه به جو روانی نسبت به پاسخ ایران به اسرائیل حتی به کانال ۷۰ هزار تومان رسید، اما از صبح امروز بازار آزاد واکنش مثبت و کم التهاب را نشان داده است.  

با این حال، نرخ ارز در کانال‌های تلگرامی نسبت به نرخ آن در بازار غیر رسمی بیشتر است و به نظر می‌رسد که این افزایش قیمت در کانال‌های تلگرامی در حالی رخ می‌دهد که تقاضای بالایی در بازار اصلی وجود ندارد و بر اساس مشاهدات میدانی، تعداد دلال‌های موجود در بازار از تعداد متقاضیان خرید و فروش ارز نیز بیشتر است.

بر اساس مشاهدات میدانی، امروز قیمت خرید دلار در برخی از صرافی‌ها حدود ۶۵ هزار تومان و قیمت فروش آن حدود ۶۸ هزار تومان است.

در این میان، اکثر دلال‌ها در بازار دلار را با قیمت ۶۵ هزار تومان می‌خرند و با قیمت ۶۷ هزار تومان می‌فروشند. همچنین قیمت یورو در بازار غیر رسمی در کانال ۷۲ هزار تومان قرار دارد.

آرامش در بازار

از آنجاکه بر اساس برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در فضای مجازی، انتظار می‌رفت که امروز شاهد شلوغی در بازار ارز باشیم، اما وضعیت بازار در ظهر امروز عادی و حتی نسبت به روز‌های دیگر متقاضیان کمتری برای خرید و فروش داشت.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: