April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۲۱۸۵
۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
0
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: در اواخر اردیبهشت و خرداد ماه عملیات حج آغاز می‌شود و قبل از اعزام زائرین، الزاماتی مثل احراز استطاعت جسمی و روانی زائران ضروری است.

ضرورت احراز استطاعت زائران حج ۱۴۰۳

سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در نشست خبری حج ۱۴۰۳ گفت: در اواخر اردیبهشت و خرداد ماه عملیات حج آغاز می‌شود و قبل از اعزام زائرین الزاماتی مثل احراز استطاعت جسمی و روانی زایران صروری است.

او گفت: ۸۷ هزار و ۵۰۰ زایر امسال به حج اعزام می‌شوند و ۳ درصد عوامل اجرایی هستند. هر ساله انجام معاینات قبل از حج و اقدامات درمانی حجاج در عربستان بر عهده مرکز پزشکی است.

مرعشی تصریح کرد: شروع معاینات از سال ۱۴۰۲ شروع شده است. فرآیند انتخاب پزشکان از سایت مرکز پزشکی شروع و بعد از مصاحبه تعدادی از پزشکان برای انجام معاینات انتخاب می‌شوند. امسال تمام کسانی که زائران را معاینه می‌کنند به حج مشرف می‌شوند.

او ادامه داد: به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده تا خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه دهند.

مرعشی بیان کرد: بیش از ۱۴۵۰ زائر بالای ۸چ سال و ۹۲ نفر زیر ۱۸ سال افراد بین ۷۰ تا ۸چ سال ۹ هزار ۴۸۹ نفر هستند. از ۸۲ هزار و۱۶۴ نفر ثبت نام شده ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر معاینه شده و ۹ هزار ۲۶۲ نفر در حال بررسی و ۹ هزار و ۴۴۰ نفر معاینه نشده اند. ۷۰۷ نفر هم به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده اند. ۱۱ هزار و ۳۲۰ نفر از زائرانی دیابت دارند و ۱۶ هزار ۸۷۰ نفر فضای خون دارند. بیماری قلبی ۳ هزار ۲۰۵ نفر و ۵۹۰ نفر هم بیماری ریوی زائران دیالیزی امسال به حج مشرف نمی‌شوند.

او گفت: تعداد پزشکان حج امسال کاهش پیدا کرده تا حجاج به میزان بیشتری اعزام شوند تا صف طولانی حجاج در انتظار کاهش یابد. ۴۲۵ نفر بودند امسال ۳۸۰ نفر کادر پزشکی اعزام می‌شوند. همانند سال گذشته ارائه خدمات در مکه در پلی کلینیک ۶۵ تختخوابی مجهز و ۵ درمانگاه شبانه روزی ارائه می‌شود. در محل‌های اسکان زائران هم مطب ۸ ساعته دایر است و دارو‌ها با پرواز مستقیم از تهران به عمره ارسال می‌شود.

مرعشی تصریح کرد:عمره از ۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۴ ذی القعده دارو‌ها اعزام می‌شود و تیم پزشکی با زائران اعزام می‌شود. دارو‌های حج عمره با زائران ارسال می‌شود، ولی دارو‌های حج تمتع حجم بیشتری دارد و فرآیند زمان بری دارد.

او گفت: سرم‌ها و شربت‌ها از عربستان خریداری می‌شود و سایر اقلام دارویی خریداری شده و در حال بسته بندی است. بر اساس مصرف سال‌های گذشته و نیاز سنجی انجام شده و فارماکوپه دارویی تجهیزات دارویی ارسال می‌شود. دارو‌های ممنوعه همانند حج سال‌های گذشته است. دارو‌های خاص بیماران با نسخه انگلیسی همراه حجاج باشند تا در فرودگاه مقصد دچار مشکل نشوند.

او بیان کرد: واکنس اجباری حج امسال مننژیت است و کرونا و آنفلوآنزا و تب زرد برای حجاج ایرانی الزامی نیست. این واکنس توسط هلال احمر تهیه و در تمام کشور توزیع شده است و تزریقات باید تا دو هفته قبل از اعزام زائران تزریق شوند.

او گفت:معاینه فقط ۹ هزار نفر از زائران انجام نشده است. استطاعت جسمی ۵۹۵ نفر تائید نشده است و می‌توانند اعتراض کنند.

مرعشی تصریح کرد: بر اساس نظرات کارشناسان فرهنگستان علوم پزشکی جمع بندی شد که حجاج دیالیزی با توجه به بررسی‌های علمی و فقهی به عربستان اعزام نشوند. خانم‌هایی که کودک شیر خوار زیر ۱ سال دارند نیز امسال به دلیل در خطر قرار گرفتن نوزاد اعزام نمی‌شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: