May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۷۰۶۷
۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۳
0
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای به موقع قرارداد خود در خصوص تامین علوفه دامی تاخیر داشته و همین موضوع باعث وقفه در اجرای عرضه شیر خام با قیمت 750 تومان در استان های كشور شده است.
سعید سلطانی سرستانی نوسان قیمت شیر خام را تابع قیمت علوفه دامی دانست و افزود: طبق تفاهم نامه ای كه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه سراسری دامداران به امضا رسید، مقرر شد، در صورت تامین علوفه دامی مورد نیاز دامداری ها، شیرخام با قیمت پایه 750 تومان به كارخانجات و صنایع لبنی عرضه شود.

وی در گفت و گو با ایرنا تاكید كرد: بر اساس این تفاهم نامه، كارخانجات علاوه بر قیمت پایه شیر خام موظف به پرداخت جوایزی برای دریافت شیر با كیفیت (دارای چربی بالا و بار میكروبی كم) به دامداران شدند.

وی اظهار داشت: به ازای هر كیلوگرم شیر خام با بیش از 3.2 درصد چربی 10 تومان و بار میكروبی كمتر از یك میلیون، 90 تومان جایزه در نظر گرفته شده است.

سلطانی تصریح كرد: برخی كارخانجات مدعی هستند كه شیر خام را با قیمتی بیش از قیمت مصوب خریداری می كنند كه این میزان افزایش قیمت در ازای دریافت شیر با كیفیت به دامدران پرداخت می شود.

این مسئول اظهار داشت: شیر خام با كیفیت علاوه بر سود برای دامداران، باعث افزایش راندمان تولید و سود بین 15 تا 20 درصدی برای كارخانجات و صنایع فراوری می شود، چرا كه با مازاد چربی شیر خام می توانند كره و خامه قابل توجهی تولید و به بازار عرضه كنند.

وی اضافه كرد: طی روزهای اخیر قیمت هر كیلوگرم سویا دامی كاهش یافته، در حالی كه قیمت برخی اقلام همچون جو، ذرت و یونجه تولید داخل كشور افزایش دو برابری داشته است.

این مسئول ادامه داد: چندی پیش هر كیلوگرم سویا با قیمت یك هزار و 600 تا یك هزار و 700 تومان در بازار خریداری می شد كه هم اكنون نرخ این محصول به یك هزار و 200 تومان رسیده است.

وی قیمت هر كیلوگرم جو، ذرت و یونجه را به ترتیب 470، 450 و 270 تومان طی سال گذشته اعلام كرد و گفت: امروز قیمت هر كیلوگرم جو 630، ذرت 700 و یونجه تولید داخل كشور بین 550 تا 600 تومان عرضه می شود كه این میزان افزایش دو تا سه برابری علوفه دامی را نشان می دهد.

سلطانی اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه مذكور قرار است علوفه دامی مورد نیاز واحدهای دامداری كشور با قیمت مناسب تامین و به این واحدها عرضه شود.

وی افزود: به ازای هر كیلوگرم شیر خام با قیمت پایه 750 تومان بایستی 190 گرم كنجاله سویا با قیمت 900 تا 930 تومان و 190 گرم سبوس با قیمت 250 تومان به واحدهای دامداری ارایه شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران سراسری كشور به افزایش قیمت جو، ذرت و یونجه دامی طی روزهای اخیر اشاره كرد و گفت: همچنین طبق رایزنی های اتحادیه سراسری دامداران با وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد به ازای هر كیلوگرم شیر خام، 245 گرم جو و 245 گرم ذرت با قیمت مناسب در اختیار دامداران سراسر كشور قرار گیرد، در حالی كه هنوز قیمت دولتی این محصولات مشخص نشده است.

وی دلیل وقفه اجرای عرضه شیر به كارخانجات با قیمت پایه 750 تومان را كوتاهی و عدم اجرای به موقع قرارداد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: در صورت تامین نهاده های مورد نیاز واحدهای دامداری، شیر خام با قیمت پایه و جوایز مذكور به صنایع فراوری عرضه می شود.

وی ادامه داد: با این وجود هم اكنون عرضه شیر خام با قیمت مصوب در استان های اردبیل، كرمان، گیلان، زنجان و گلستان در حال اجراست و به تدریج با تامین علوفه دامی مورد نیاز در مابقی استان های كشور نیز اجرایی می شود.

برچسب ها: قیمت علوفه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: