April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۳۶۷۱
۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
0
دولت یازدهم که به فکر سفره مردم دارای درآمد ثابت یعنی حقوق‌بگیران بوده و هست، در راه مهار تورم ثابت قدم مانده است.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - رویکرد زیرساختگرای دولت یازدهم در حل مشکلات اقتصادی و پرهیز از محوریت بخشیدن به راهکارهای برهه‌ای و مُسکن‌های مقطعی را نه‌تنها موافقان بلکه بسیاری از منتقدان و مخالفان دولت نیز اذعان دارند.

این مهم اما بدان معنا نیست که این دولت معیشت و روزمره مردم را از یاد برده باشد؛ نشان بدان نشان که مهار تورم با همین هدف از ابتدا در دستور کار دولت قرار گرفت تا عقب‌ماندگی شدید دستمزدها از قیمت‌ها به مرور کمتر شود.

هرچند در شرایط پیچیده رکود تورمی، برخی کارشناسان اقتصادی به دولت فشار می‌آوردند و می‌آورند تا به عقیده آن‌ها "برای رونق‌بخشی به اقتصاد قدری سست‌تر عنان تورم را بکشد". اما دولت یازدهم که به فکر سفره مردم دارای درآمد ثابت یعنی حقوق‌بگیران بوده و هست، در راه مهار تورم ثابت قدم مانده است.

از سوی دیگر اهتمام و جدیت دولت در تحقق برجام و گشایش‌های اقتصادی حاصل از آن در صنایعی همچون نفت، خودرو و... عواقب ناگزیر نبود منابع مالی یعنی توقف پرداخت یارانه‌ها و کاهش حقوق کارمندان دولت را خنثا کرد.

اما در کنار این اقدامات، اقدامات دیگری نیز انجام شد که بسیاری از آن‌ها در سال 95 به بار نشست؛

رشد کم‌نظیر تولید ناخالص داخلی، تأمین کلیه نیازهای وارداتی کشور از محل درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی و تداوم تراز مثبت تجاری غیرنفتی کشور، استمرار روند کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت، بهره‌برداری از سامانه جامع گمرکی، تکمیل طرح جامع مالیاتی، گسترش و تعمیق بازار سرمایه و افزایش اتکای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی به این بازار، افزایش بهره‌برداری از میادین مشترک هیدروکربوری و ارتقای امنیت غذایی با اتکای بیشتر بر تولید محصولات کشاورزی داخلی.

این دستاوردها مقدمات اجرای برنامه ششم توسعه را که با آغاز سال 1396 در نخستین سال آغاز آن قرار گرفته‌ایم، به خوبی فراهم می‌کند. هدف اصلی این برنامه در سطح کلان، رشد تولید داخلی و اشتغال جوانان کشور در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

به ویژه آن‌که در موضوع مبارزه با قاچاق و در سطحی کلان‌تر "شفاف‌سازی ساختار اقتصاد کشور"، اقدامات زیربنایی موثری آغاز شده است و در حوزه‌هایی همچون گمرک، مالیات‌ستانی عادلانه و مبارزه با پول‌شویی، گام‌های بسیار مهمی برداشته شده که یکی از آن‌ها تجهیز گمرکات کشور به سیستم‌ها و دستگاه‌های پیشرفته بازرسی و نظارت فنی است.

امید آن‌که اصلاح و تکمیل زیرساخت‌های اقتصادی کشور را در ادامه نیز همین‌گونه مستمر و مصمم بپیماییم تا شاهد رشد و توسعه‌ای پایدار باشیم و برای مردم نیز شفاف‌سازی کنیم که اقتصاد ایران راه حل یک‌شبه ندارد و تا زمانی که اقدامات بنیادین مورد حمایت مردمی قرار نگیرند، مسیر صلاح به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: