April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مقصر اصلی کیست؟ مردم یا مسئولین؟!
کد خبر: ۳۱۹۵۲۷
۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
۲
پول نیوز - پس از ماه‌ها کشمکش، دولت مجددا به این نتیجه رسید که ضرر‌های تصمیم قبلی در مورد کارت سوخت تا چه میزان اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است و در نتیجه آن علاوه براینکه مصرف سوخت را به‌طور فزاینده بالا برد.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، سرانجام استفاده از کارت سوخت شخصی از مرداد ماه امسال در پمپ بنزین های کلان شهرهای کشور اجباری شد اما؛ با وجود این اجبار، هنوز بسیاری از مردم با مشکل طولانی بودن صف های پمپ بنزین و حتی اشکال در کارت های سوخت مواجهند و به ناچار از کارت سوخت جایگاه داران استفاده می کنند همین مسئله باعث شده تراکنش کارت این جایگاه داران افزایش چشمگیری داشته باشد.
نصب کارت سوخت جایگاه داران بر روی نازل ها و سهولت دسترسی رانندگان به این کارت ها، موجب شد که در ابتدا کمتر از 5 درصد مردم از الزام استفاده از کارت سوخت شخصی پیروی کنند، که وزارت نفت به منظور تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی، ظرفیت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران را در دو نوبت ابتدا از اول شهریورماه در هر نوبت به 30 لیتر و سپس این مقدار را به 20 لیتر کاهش داد.
ماه گذشته وزیر نفت در خصوص محدودسازی ظرفیت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها گفت: "قرار بر این بود که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یابد تا مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند، چرا که کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری نیست و تنها باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که مشکلی برای کارت سوخت شخصی افراد به‌وجود آمده است." اما با وجود تمهیدات اندیشیده شده همچنان کارت سوخت به معضلی جدی برای رانندگان تبدیل شده است.
ناگفته نماند اقبال عمومی برای استفاده از کارت سوخت شخصی به طور محسوسی افزایش نیافته و باز هم مردم استفاده از کارت جایگاه‌ها را به استفاده از کارت شخصی ترجیح می دهند. به طوری که هنوز بیش از 900هزار نفر، با وجود آنکه کارت سوخت‌شان صادرشده و در باجه‌های پستی معطل است، برای دریافت کارت سوخت خود مراجعه نمی‌کنند.
اگرچه انتقادات بسیاری را می‌توان در این موضوع چه در اصل مدیریت مصرف و چه در نحوه اجرای مجدد سیاست استفاده از کارت سوخت که از جمله آن می‌توان به ناهماهنگی‌ در استفاده از کارت بانکی بجای کارت سوخت اشاره کرد، اما آنچه اکنون اولویت دارد این است که تلاش شود ایرادات اجرایی طرح هرچه زودتر رفع شود.
به همین جهت به نظر می‌رسد مسئولان شرکت پالایش و پخش باید هرچه زودتر نسبت به حل این مشکل اقدام کنند. بدون شک بخش عمده این مسئله باید به روش فرهنگ‌سازی و با استفاده از ابزار رسانه حل شود.
یکی از اقدامات در این زمینه برای ترغیب مردم به سوختگیری با کارت شخصی می‌تواند افزایش قیمت بنزین مصرفی با کارت جایگاه‌داران باشد، البته این مسئله باید به طور اندک و موقتی باشد تا بار روانی آن باعث بی اعتمادی مردم نسبت به افزایش قیمت بنزین نشود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
رسول
Netherlands
08:19 - 1398/08/12
همه سرکاریم. اینا همش بازیه. خود وزیر نفت کارت سوخت رو به زور حذف کرد الان میگه باشه.. بازی ندین مردم را
ناشناس
-
13:38 - 1398/08/12
خیلی عالی بود
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: