April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۹۷۱۳
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
با راه اندازی بورس بین الملل کیش، شرایط مبادله کالا، اوراق بهادار و ارز‌های مختلف امکان پذیر می‌شود.

راه اندازی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش

در بورس بین الملل هم کالا‌ها و هم ارز‌ها و هم اوراق بهادار به صورت دلاری معامله می‌شود و این بورس ۲۴ ساعته فعال است.

بورس بین الملل مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها نقدینگی بسیار بالای این بازار است، یعنی این که به دلیل افزایش تعداد خریدار و فروشنده در این بازار ۲۴ ساعته، موجب می‌شود که نقدینگی به شدت افزایش یابد و معامله گر هر موقع که اراده کند، می‌تواند نقد شود و به راحتی اقدام به ورود و خروج پول کند.

در دنیا کارگزاران بسیاری در بورس بین الملل فعال هستند که معاملات را در بورس‌های بین الملل جهانی هندل می‌کنند و معامله گر صرفا می‌توانند با یک کاربری و رمز ورود مانند انچه در معاملات آنلاین کشورمان داریم به بازار‌های جهانی وصل شویم.

 

مبادله ارزها و کالاها در بورس بین الملل

 

در بورس بین الملل کالا، اوراق بهادار و ارز‌های مختلف مبادله می‌شود. به عبارتی در این بورس بازار‌های گوناگونی وجود دارد که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.


فعالیت‌های این بازار جهانی گسترده است. از خرید و فروش ارز‌های کشور‌های گوناگون برای انجام واریز‌هایی که یک کشور به کشوری دیگر انجام می‌دهد یا خرید و فروش ارز‌های ملی کشور‌ها توسط معامله‌گران، تا خرید و فروش کالا‌های اساسی یا گرانبها و حتی معامله سهام شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای عرضه به عموم به بورس وارد شده است، همه و همه در این بازار بزرگ بین المللی قابل انجام است.

از گوشه اهمیت بازار بین الملل می‌توانیم به این مسئله اشاره کنیم که ممکن است کشور‌ها برای تسویه بدهی تجاری خود به دیگر کشورها، سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها یا حتی دیگر اهداف، نیاز به پرداخت مبالغی با پول رایج کشور دوم را داشته باشند. از طرفی صادرکنندگان و واردکنندگان کالاها، شرکت‌ها و یا اشخاص نیز ممکن است مشابه حالت قبل تمایل به ارسال پول داشته باشند. در بورس بین الملل می‌توان بدون دردسر این تبادلات مالی را بین دو یا چند پول رایج انجام داد.

میزان سوددهی بورس بین الملل

سوددهی بورس بین الملل میزان مشخصی ندارد؛ اما عمدتا از بازار‌های محلی بیشتر است. این مسئله یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌های ترغیب کننده مشارکت در این بازار جهانی است.

با توجه به اهمیت این بازار و نقش آن در تجارت جهانی، استاندارد‌های بین المللی برای آن تعریف شده که اعتمادسازی می‌کند. علاوه بر این مشکلات منطقه‌ای یا سیاست‌های دولتی به ندرت روی این بازار تأثیر می‌گذارند. به همین خاطر است که بورس بین الملل می‌تواند مکان مطمئنی برای سرمایه افراد باشد.

اگر تکنولوژی تجارت مناسبی داشته باشیم، می‌توانیم تجارتی درخور و سودده در فارکس داشته باشیم. به همین دلیل هم برخی از بانک‌های بزرگ برای تهیه تجهیزات الکترونیکی هزینه می‌کنند تا در این بازار فعال باشند.

به طور کلی هر بازار سرمایه و بورسی که بدون محدودیت اجازه سرمایه گذاری به غالب سرمایه‌گذاران دنیا را بدهد بورس بین المللی نامیده می‌شود. با این حساب بورس تهران یک بورس بین المللی نیست. چرا که برای سرمایه گذاری در آن شرایطی مدنظر قرار گرفته است که تنها یک ایرانی با تابعیت ایرانی می‌تواند آن‌ها را داشته باشد. شرایطی مانند کد ملی و … یک شرایط اختصاصی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود؛ اما برای حضور در بورس بین المللی عموما تلاش شده است که شرایط عمومی‌تر وجود داشته باشد تا تعداد افراد بیشتری بتوانند در آن حضور داشته باشند. معمولاً این شرایط دومرحله‌ای هستند.

در مرحله اول برای جذب سرمایه‌گذار بیشتر تنها ثبت نام ساده و در یک بروکر معتبر می‌تواند کافی باشد؛ اما در این مرحله بنا به دلایل امنیتی شما دارای سقف معاملاتی خواهید بود؛ یعنی از یک حجم و تعداد معاملاتی بیشتر نمی‌توانید خرید و فروش داشته باشید. مرحله دوم ثبت نام نیز بسیار ساده است و به نوعی احراز هویت به واسطه پاسپورت است که با یک اسکن یا عکس از پاسپورت و آپلود آن در بروکر محدودیت‌های معاملاتی برای شما برداشته می‌شود.

البته این شرایط گفته شده در غالب بورس بین المللی وجود دارد ممکن است در برخی از این بازار‌ها این شرایط ساده‌تر یا سخت‌تر باشد. به‌هرحال برای آشنایی با بورس بین المللی و گفتن از مزایا و معایب آن باید ابتدا با انواع بورس بین المللی، سایت بورس بین الملل و سایر موارد آن آشنا شویم.

 

راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

مهدی کشاورز با اشاره به صدور راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد، اظهار کرد: مجوز راه‌اندازی بورس بین‌الملل در شهریور ماه صادر شد و کار‌های ابتدایی آن نیز در حال انجام است که جزئیات آن زمانی که عملیاتی‌تر شد اعلام خواهد شد.


اواسط مهرماه ۱۳۹۸ بود که علی صحرایی - مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران - از مذاکره با ۱۶ بورس دنیا برای شناساندن بورس تهران خبر داده بود. البته این موضوع چندان که باید پیگیری نشد و تقریبا مسئولان حول محور آن وعده‌ای ندادند تا این‌که حدود یکسال بعد یعنی در سال۱۳۹۹ مدیرعامل منطقه آزاد کیش اعلام کرد که مقدمات بورس بین‌الملل در حال انجام است و تا پایان سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی می‌شود. با این حال چندی بعد از آن صحرایی به ایسنا اعلام کرد که این طرح، طرحی است که باید متناسب با شرایط بین‌المللی تصمیم‌گیری شود.


به گفته وی، بورس بین‌الملل قرار بود در جزیره کیش راه‌اندازی شود که بورس تهران هم در آن سهامدار است، اما این طرح با توجه به شرایط کشور متوقف شده است. صحرایی تاکید کرده بود که راه‌اندازی بورس بین‌الملل مشمول تحریم بوده و محدودیت‌های تحریمی سر راه آن قرار دارد.


این موضوع مسکوت ماند تا اینکه چندی پیش، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد از سوی شورای عالی بورس مجوز آن صادر شده و این بورس با سرمایه ارزی در مناطق آزاد تاسیس می‌شود و تمامی معاملات آن ارزی خواهد بود. بورس بین الملل مناطق آزاد پنجمین بورس کشور است که با هدف تامین مالی ارزی پروژه‌های صنعتی و عمرانی با سرمایه اولیه ۳۰ میلیون یورو در مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شود.

 

مشارکت در بورس بین‌الملل مناطق آزاد


مشارکت در «بورس بین‌الملل مناطق آزاد» برای کلیه متقاضیان اعم از بورس ها، شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاری ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک ها، بیمه‌ها، هلدینگ‌های تولیدی، صنعتی و تجاری، سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق آزاد منتشر شد.


سرمایه اولیه این بورس ۳۰ میلیون یورو پیش بینی شده و متقاضی مشارکت در هیات موسسین می‌بایست منابع / درآمد ارزی با منشا خارجی داشته و صرفا از همان محل نسبت به تامین سهم آورده خود اقدام نماید؛ لذا ضروری است متقاضیان واجد شرایط فوق، بمنظور اعلام آمادگی رسمی و درخواست مشارکت به عنوان موسس، نسبت به ارسال درخواست مکتوب حداکثر تا تاریخ ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۱ به مدیریت اجرایی تاسیس بورس بین‌الملل مناطق آزاد، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اقدام نمایند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: