May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول‌نیوز - رییس جمهوری، مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال گذشته را 3.7 میلیارد دلار بیان کرد و گفت: در دیدار با مقام های آن کشور توافق شد میزان مبادلات تجاری تا پایان امسال به دو برابر و در 10 سال آینده به 60 میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پول‌نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بازگشت از سفر ترکمنستان در فرودگاه مهرآباد، به دیدارها و گفت و گوهای انجام شده در آن کشور اشاره کرد و گفت: برای جمهوری اسلامی ایران مهم است شرایطی فراهم شود که کالاها و خدمات ما به کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان صادر شود.

رییس جمهوری با تاکید براینکه حمل و نقل بار و مسافر میان دو کشور باید افزایش یابد، گفت: در حال حاضر مقدار باری که از طریق ریل به جنوب ترکمنستان منتقل می شود حدود 2 میلیون تن است که در سال های آینده این عدد به 10میلیون افزایش خواهد یافت؛ همچنین حمل و نقل از طریق کامیون نیز از 500 هزار تن کنونی به یک میلیارد تن افزایش پیدا خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه در حال حاضر در روادید بازرگانان ما مشکلاتی وجود دارد، افزود: در این زمینه مقرر شد تسهیلاتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: علاوه براین، در زمینه نفت و گاز نیز همکاری های خود را افزایش خواهیم داد؛ ضمن آنکه بتوانیم در زمینه صادرات انرژی برای کشور ترکمنستان، مسیر ترانزیت باشیم.

رییس جمهوری به مشکلات دو کشور در زمینه برق نیز اشاره کرد و گفت: به ترکمنستان اعلام کرده ایم که برق اضافی آنها را خریداری می کنیم؛ این برق را مصرف و یا به کشور دیگر صادر خواهیم کرد.

روحانی در ادامه افزود: رییس جمهوری ترکمنستان در گفت وگویی اعلام کرد که از کشورهای چین، کره جنوبی، روسیه و ایران اتوبوس وارد می کنند اما خودروهای ایرانی را بر همه آنها ترجیح می دهند.

رییس جمهوری گفت: در این سفر، به طرف ترکمنستانی شرایط خوب ایران در زمینه گردشگری سلامت را مطرح و اعلام کردیم که در این زمینه نیز می توان روابط را گسترش داد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تفاهم های صورت گرفته در این سفر، مسیر مناسبی برای توسعه دو کشور ایجاد شود.

روحانی خاطرنشان کرد: با مقام های ترکمنستان درباره دریای خزر نیز به طور مفصل صحبت کردیم و قرار شد براساس رژیم حقوقی این دریا، مسایل مان را حل کنیم.

وی ادامه داد: در مورد منابع نفت و گاز احتمالی که در شرق دریای خزر وجود دارد نیز گفت وگوهای انجام و مقرر شد همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک در این زمینه داشته باشیم.

روحانی با یادآوری اینکه در این سفر 19 سند بین دو کشور امضا شد، افزود: تلاش ما این است که با توجه به وجود مسیر توسعه روابط، دو کشور اراده جدی در این راستا داشته باشند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در کنار ظرفیت و زمینه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور، اراده سیاسی نیز وجود دارد.

روحانی یادآورشد: ترکمنستان همواره از فنآوری هسته ای ایران حمایت کرده و ما نیز از تفکر آنها در زمینه صلح و بی طرفی شان حمایت می کنیم و امیدواریم در کنار توسعه روابط میان دو کشور، هر دو ملت نیز از این سیاست بهره مند شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: