May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۴۹۴۵
۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
0
رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی، از مهم ترین دغدغه های صادرکنندگان است، گفت: در چند سال گذشته به خاطر نامنظمی و هزینه های بالای حمل و نقل، در واقع صادراتی به کشورهای حاشیه دریای خزر نداشتیم، این در حالی است که این کشورها به ویژه روسیه از مهم ترین هدف های صادراتی ایران بشمار می آیند.
خطوط منظم کشتیرانی در دریای خزر راه اندازی می شودپول‌نیوز- رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: انعقاد تفاهم نامه با شرکت کشتیرانی ایران برای راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی در آب های دریای خزر با هدف کمک به صادرکنندگان برای افزایش صادرات به روسیه انجام می شود.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پول‌نیوز، ولی الله افخمی راد افزود: در حال حاضر کشتی های خطوط دریای خزر به طور منظم فعالیت ندارند و در واقع در هر سفر هم بار چندانی را حمل نمی کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی، از مهم ترین دغدغه های صادرکنندگان است، گفت: در چند سال گذشته به خاطر نامنظمی و هزینه های بالای حمل و نقل، در واقع صادراتی به کشورهای حاشیه دریای خزر نداشتیم، این در حالی است که این کشورها به ویژه روسیه از مهم ترین هدف های صادراتی ایران بشمار می آیند.

یادآور می شود: نخستین بار، خطوط منظم کشتیرانی ایران در سال 1386 راه اندازی شد که نتیجه آن افزایش حجم صادرات ایران به کشورهای دریای خزر از 45 هزار تن به 800 هزار تن بود. اما از سال 1390، با شدت گرفتن تحریم ها و زیانده شدن خطوط کشتیرانی ایران، خطوط منظم کشتیرانی نیز برچیده شد تا به تدریج صادرات ایران به کشورهای حوزه دریای خزر کاهش یابد.

خطوط منظم کشتیرانی در تجارت خارجی ایران اهمیت زیادی دارند زیرا در کشور بیش از 90 درصد واردات و صادرات از طریق دریا، 6 درصد از طریق جاده، 2 درصد ریلی و حجم بسیار کمی نیز به صورت هوایی انجام می شود.

به این ترتیب پیش بینی می شود، با راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی و سیاست هایی که دولت یازدهم برای کاهش هزینه های حمل ونقل دریایی گرفته است فعالیت صادرکنندگان در کشورهای حوزه دریای خزر افزایش یابد.

بر اساس تفاهمنامه ای که قرار است روز شنبه 16 خرداد ماه جاری بین سازمان توسعه تجارت و شرکت کشتیرانی منعقد شود، بیش از 32 میلیارد تومان از محل سود سهام خطوط کشتیرانی، برای برقراری دوباره تمام خطوط کشتیرانی ایران در نظر گرفته شود و در حال حاضر با توجه به هدفگذاری افزایش تجارت با روسیه، گسترش خطوط کشتیرانی دریای خزر در دستور کار قرار دارد و تا پایان امسال، خطوط منظم کشتیرانی از ایران به شرق آفریقا، قطر، عمان و به طور کلی در خلیج فارس راه اندازی می شود.

در تفاهمنامه سازمان توسعه تجارت با شرکت کشتیرانی، مبلغ 25 هزار دلار به عنوان کمک هزینه راه اندازی خط کشتیرانی ایران ـ اکتائو و مبلغ 35 هزار دلار برای راه اندازی خط ایران ـ آستاراخان در نظر گرفته شده است. از آنجایی که روسیه، قزاقستان و بلاروس با یکدیگر اتحادیه گمرکی و تجارت آزاد دارند راه اندازی خط کشتیرانی ایران به قزاقستان به رونق تجارت خارجی ایران و روسیه نیز خواهد انجامید.

به گفته افخمی راد، نتیجه تمام این اقدامات کاهش هزینه های حمل و نقل، رقابت پذیری کالاهای صادراتی ایران و افزایش صادرات ایران به این کشورها خواهد بود.

همزمان با کاهش تحریم های اقتصادی علیه ایران و هدفگذاری برای افزایش صادرات، خبرهایی نیز از ایجاد گشایش در خطوط کشتیرانی کشور به گوش می رسد، خبرهایی که پیش بینی ها از تحولات اساسی در تجارت خارجی ایران را به واقعیت نزدیکتر می کند.

سازمان توسعه تجارت در تازه ترین تصمیم ها، انعقاد تفاهمنامه ای را در دستور کار دارد که بر اساس آن خطوط منظم کشتیرانی در حوزه دریای خزر راه اندازی می شوند تا به این ترتیب صادر کنندگان بتوانند راحتتر کالاهای خود را به روسیه و بازارهای حوزه دریای خزر ارسال کنند.

به دنبال بهبود فضای بین المللی و بازشدن درهای جدید برای تجارت خارجی، مسئولان اقتصادی ایران در هدفگذاری های جدید، تصمیم به توسعه تجارت خارجی گرفته اند که با نفوذ در بازارهای جهانی و منطقه ای به ویژه بازار بزرگی همچون روسیه محقق می شود.

در چندماه اخیر مسئولان و فعالان تجارت خارجی ایران و روسیه بر اهمیت و لزوم افزایش تجارت بین دو کشور تاکید کرده و از برنامه ریزی برای تحقق این هدف خبر داده اند، بر اساس آمارها در حال حاضر ارزش تجارت خارجی ایران و روسیه بیش از دو میلیارد دلار و کل تجارت خارجی ایران با دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر 10 تا 15 میلیارد دلار برآورد می شود که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است امسال افزایش چشمگیری یابد.

در این شرایط سازمان توسعه تجارت در تلاش است تا با راه اندازی خطوط منظم کشتی شرایط را برای صادرات کالا به روسیه فراهم کند، از این رو بزودی سه خط کشتیرانی از سه بندر شمالی کشور شامل بندرانزلی، بندرنوشهر و بندرامیرآباد راه اندازی خواهند شد تا در هر ماه بر اساس زمانبندی دقیق شش سفر به بندرهای اکتائو در قزاقستان و آستاراخان در روسیه داشته باشند.

کشتی های به کارگرفته شده در این خطوط ظرفیت حمل 2200 تا 6500 تن کالا را دارند و با بهره گیری از کانتینرهای یخچال دار می توانند کالاهای حساس از جمله گل و گیاه و میوه را نیز جابه جا کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: