May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۹۶۹۴
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
0
پول‌نیوز - منابع نزدیک به «گازپروم» می گویند این بزرگترین شرکت گاز روسیه از شرکت گاز ترکمنستان به دادگاه بین المللی اقتصادی استکهلم شکایت کرده است.

رسانه های تاجیکستان روز شنبه به نقل از منابع نزدیک به گازپروم خبر دادند که این شرکت پرونده اختلافش با «ترکمن گاز» شرکت دولتی مسئول استخراج و فروش گاز ترکمنستان را به دادگاه اقتصادی استکهلم سپرده است .

به گفته این منابع شکایت گازپروم از ترکمن گاز روز 17 تیر( 8 جولای ) به دادگاه اقتصادی استکهلم ارائه شده است که یکی از معتبر ترین نهاد های دادگاهی برای حل مناقشات بین المللی اقتصادی به شمار می آید.

نمایندگان رسمی گازپروم از تایید یا تکذیب این خبر خودداری کردند.

در سامانه رسمی گازپروم نیز چیزی در این باره منتشر نشده است.

اما منابع آگاه گفته اند گازپروم از توافقنامه سال 2010 با ترکمنستان راضی نیست .طبق آن قرارداد شرکت روسی هزار متر مکعب گاز طبیعی را از ترکمنستان با قیمت 240 دلار خریداری می کرد .

«الکسی میلر» رئیس گازپروم در سال 2014 در جلسه سالانه سهام داران این شرکت با شکایت از وجود مشکلات در تامین واردات گاز از ترکمنستان تهدید کرده بود که گازپروم می تواند قراردادش با این کشور سرشار از منابع نفت و گاز آسیای مرکزی را لغو کند .

گازپروم همین طور در ابتدای سال 2015 حجم گازوارداتی از ترکمنستان را کاهش داد.کم شدن نیاز به گاز طبیعی در اروپا و اوکراین یک دلیل این تصمیم اعلام شد.

گازپروم پنج سال پیش در دوران نقطه اوج رسیدن نرخ گاز و انواع دیگر مواد سوختی به خاطر کنترل بازار گاز اروپا، برای خرید از ترکمنستان و ازبکستان با نرخ بالا قرارداد بسته بود. طبق آن قرارداد ترکمنستان دیگر به اوکراین مستقیم گاز نمی داد و کی یف در مسأله نرخ و حجم گاز طرف حساب گازپروم بود.

ازبکستان به نوبه خود بعد از امضای قرارداد با گاز پروم صادرات گازش را به کشور های همسایه که پول گازپروم را نمی توانستند پرداخت کنند، به شدت کاهش داد و فروش گاز به تاجیکستان را به طور کامل قطع کرد .

اما بعد از افت شدید نرخ نفت و به دنبال آن نرخ گاز که به نرخ نفت وابسته است 240 دلار نرخی که گازپروم برای هزار متر مکعب به ترکمنستان می داد این شرکت روسی را با ضرر مواجه کرد.

تلاش های مسکو برای بازبینی نرخ گاز با عشق آباد نتیجه نداد و گازپروم به صورت یک جانبه برای گاز ترکمنستان نرخی را مقرر کرد که این گاز را حداقل بدون ضرر بتواند در اروپا به فروش رساند.

پول گاز ترکمنستان در پنج ماه اول سال 2015 طبق همین نرخ نامه پرداخت می شد اما ترکمنستان اصرار داشت که قرارداد باید بی کم و کاست اجرا شود.

در آغاز ماه ژوئیه وزارت نفت و گاز ترکمنستان در بیانیه ای اعلام کرد که گازپروم

امسال پول گاز را کامل نداده است. در این بیانیه گفته شد که «گازپروم» به دلیل بحران مالی و تحریمات ضد روسیه توان اجرای تعهداتش در قبال پرداخت پول قرارداد های امضا شده را از دست داده است.

​«طاهر شیرمحمدی» تحلیل گر مسائل ترکمنستان گفت که گازپروم و مسیر روسیه دیگر اهمیت چندانی ندارد البته یک خریدار عمده گاز ترکمنی باقی می ماند ،ولی وضعیت برای گازپروم و ترکمنستان تغییر کرده است.

وی گفت که لغو تحریمات ضد ایران امید تازه ای را برای صادرات گاز ترکمنستان به اروپا باز می کند .کوتاه ترین و ارزان ترین مسیر رساندن گاز ترکمنستان به بازار اروپا ایران بود ولی ایران به دلیل تحریمات توان استفاده از امکانات ترانزیتی اش را تا امروز نداشت .

وی اظهار داشت: با به میدان آمدن ایران، بازی گاز در منطقه و اروپا می تواند به نفع ترکمنستان و ایران و به ضرر «گازپروم» تمام شود.

ذخیره های حساب شده گاز طبیعی ترکمنستان را 25 تریلیون متر مکعب و ذخیره های نفتش را بیش از 70 میلیارد تن برآورد می کنند. ترکمنستان از نگاه ذخیره های نفت و گاز در آسیای مرکزی در جایگاه اول است.

بنا به آمار آژانس بین الملل انرژی، ترکمنستان سالانه 62 میلیارد متر مکعب گاز استخراج می کند . عشق آباد حجم تولید گازش در سال 2014 را معادل 76 میلیارد متر مکعب اعلام کرده و گفته است قصد دارد با نظرداشت دسترسی اش به بازار های جدید، حجم استخراج گاز را تا سال 2030 به 230 میلیارد متر مکعب در سال برساند .

این کشور در سال های اخیر بعد از احداث سه خط لوله گاز به چین وابستگی اش را به گازپروم کاهش داد. هم اکنون طرح احداث لوله گاز د یگر از طریق افغانستان تا پاکستان و هند، یک لوله گاز به اروپا از طریق آذربایجان و ترکیه و خط چهارم لوله گاز چین نیز در دست بررسی است . چین برای ساختن 400 کیلومتر از این لوله که از تاجیکستان می گذرد به دوشنبه وعده سه میلیارد دلار اعتبار داده است .
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: