May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۰۶۴
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
0
پول‌نیوز - «لی کچیانگ» نخست وزیر چین با بیان اینکه دیگر ارزش «یوان» برابر «دلار» تغییر نمی کند، تاکید کرد که کشورش نمی خواهد جهان درگیر یک نبرد بر سر «ارز» شود.

وی این مطلب را در حضور سران، مسوولان و کارشناسان امور اقتصادی کشورهایی اعلام کرد که در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد «داووس» در شهر «دالیان» در شمال شرق این کشور شرکت دارند.

وی که کشورش به تازگی ارزش یوان را در برابر دلار آمریکا تا سه درصد ضعیف تر کرده است، گفت: این وضعیت دیگر تغییر نخواهد کرد چرا که و وضعیت اقتصادی چین رو به بهبود است و سیاست این کشور نیز ورود به برنامه تغییر ارزش یوان - پول ملی این کشور - نیست.

وی گفت: در صورت شروع یک جنگ ارزی این چین است که آسیب می بیند چرا که ما به دنبال بین المللی کردن واحد پول خود هستیم و برای این کار ترجیح می دهیم در زمینه تسعیر ارز ملی کاری صورت ندهیم.

چین امیدوار است یوان در کنار دلار، یورو، پوند و ین ژاپن در سبد ارزهای بین المللی قرار گیرد.
مقام های چین از جمله نخست وزیر این کشور در تلاشند تا با استفاده از فرصت برگزاری این اجلاس تابستانی، سرمایه گذاران را قانع کنند که سرمایه گذاری در چین برایشان خطری ندارد.

او در همین رابطه و در پاسخ به پرسش «پال پولمن»، مدیر ارشد شرکت «یونیلور» انگلیس گفت: وضعیت اقتصاد چین ظاهرا در حال نوسان است، اما جریان حرکت آن خوشبین کننده است، چرا که در نیمه نخست سال جاری میلادی، اقتصاد چین رشدی 7درصدی داشت که این سرعت در صدر قدرت های اقتصادی جهان قرار دارد.

به گزارش رادیو بین المللی چین، «لی کچیانگ» در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اگرچه در حال حاضر حرکت اقتصاد چین کند به نظر می رسد اما از روندی با ثبات برخوردار است چرا که ما در حال انجام اصلاحات ساختار اقتصادی هستیم که در جریان آن نوسانات شاخص های اقتصادی در طول ماه های آتی دیده می شود.

او همچنین گفت که این، امری عادی و اجتناب ناپذیر است که نه تنها در سال جاری، چه بسا در سال گذشته و دو سال پیش نیز وجود داشت. اما اقتصاد چین بازهم در چارچوب منطقی خود قرار دارد.  

اظهار نظر این مقام عالی چین در حالی صورت می گیرد که بورس چین در ماه های اخیر تا 40 درصد افت کرد و این موضوع باعث شد بیش از 20 میلیون سرمایه دار کوچک سرمایه های خود را از بازار سهم خارج کنند.

تجارت خارجی این کشور نیز از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 7/7 درصد کاهش یافته و صادرات نیز شش درصد کمتر و واردات 14 و نیم درصد پایین آمده است. همزمان بانک مرکزی چین برای کمک به صادرات، ارزش پول ملی را تضعیف کرده، سرمایه گذاری در بورس کمتر شده و تزریق 120 میلیارد دلار به این بازار هنوز اوضاع را به حالت عادی بازنگردانده است.

با این وصف چین نزدیک به سه هزار و 500 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد و بسیاری از ناظران بر این باورند با این پشتوانه ضرورتی ندارد که تسعیر پول ملی بار دیگر صورت گیرد. نزدیک به 1700 نفر از 90 کشور و منطقه جهان در اجلاس تابستانی داووس که از 18 شهریور آغاز شده است و سه روز ادامه می یابد، شرکت کرده اند.

چین از سال 2007 میزبان این اجلاس بوده و این دوره نهم آن است که با موضوع «راهی نوین در مسیر رشد» و برای بررسی راهکارهای توسعه اقتصادی منطقه و جهان و بازگشت به رشد پایدار و توسعه صنعتی برگزار می شود.

برچسب ها: نبرد ارزی ، چین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: