April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۷۶۳۳
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
0
با تحریک درست بخش تقاضا می توان انتظار داشت که تولید محصولات منتخب از روند کاهشی خارج شوند و راهکار اساسی و اثربخش، تحریک تقاضا و اجرای برنامه های توسعه صادرات است.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - گرچه رکود اقتصادی میراث سال‌های پایانی دولت دهم است که برای دولت یازدهم برجای مانده است اما این دولت نیز که کارنامه موفقی در ثبات اقتصادی، انضباط مالی و کنترل و مدیریت نقدینگی داشته و ضمن برنامه‌ریزی برای پرداخت مظالبات معوق بخش خصوصی، با برقراری تعاملات جهانی زمینه‌ساز رونق نسبی برخی بخش‌های اقتصادی شده نیز با این انتقاد روبه‌رو است که با اتخاذ فراگیر سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم، روند رکودزدایی از اقتصاد را کند کرده است.

بنا بر آن‌چه درخصوص نرخ رشد اقتصادی برمبنای سال پایه 1383 به دست آمده است، رشد اقتصادی کل در سال گذشته سه درصد، سال 92 منفی 1.9 درصد و سال 91 به میزان منفی 6.8 درصدی اعلام شد.

گروه صنایع و معادن نیز در سال گذشته رشد پنج درصدی داشت، درحالی که برای سالهای 92 و 91 به ترتیب منفی 2.9 و منفی 6.4 درصد ذکر شده بود.

رشد اقتصادی صنعت در سال گذشته 6.7 درصد اعلام شد اما در سالهای 92 و 91 به ترتیب منفی 3.9 و منفی 8.5 درصد به ثبت رسیده بود که حرکت جهشی را در این زمینه نشان داد.

بالاترین رشد اقتصادی سال گذشته در بخش معدن با میزان 9.8 درصدی ذکر شد و این درحالی است که سالهای 92 و 91 به ترتیب 0.9 و منفی 2.5 درصد را به ثبت رسانده بود.

اغلب محصولات منتخب صنعتی در گزارش‌های منتشره با رشد منفی و یا با رشد مثبت بسیار کم روبرو شده اند، اما نکته امیدوارکننده در این بخش می تواند رشد تولیدات انواع خودرو سواری، محصولات پتروشیمی و فولاد خام است که با در نظر گرفتن سهم بالای این سه قلم کالای استراتژیک در ارزش افزوده بخش صنعت مشخص می‌شود که رشد صنعت در سه ماهه اول سال جاری کماکان مثبت بوده است.

چنانچه روند رشد صعودی سال گذشته متوقف شود (رشد بخش صنعت در سال 93 برابر با 6.7 درصد بود) که نگران کننده است و با کاهش تدریجی تولیدات، صنعت کشور با رشد منفی مواجه خواهد شد.

سیاست دولت در زمینه خروج غیرتورمی از رکود، تمرکز عمده در بخش تولید یا همان عرضه است و سیاست تعریف‌شده در بخش تقاضا تاکنون به‌صورت جدی اجرا نشده و به نظر می رسد دلیل عمده کاهش تولید محصولات منتخب صنعتی مربوط به بخش تقاضا می شود

اما با تحریک درست این بخش می توان انتظار داشت که تولید محصولات منتخب از روند کاهشی خارج شوند و راهکار اساسی و اثربخش، تحریک تقاضا و اجرای برنامه‌های توسعه صادرات است.

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: