April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۷۷۶۸
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
۸
پول‌نیوز- در کتاب سال‌نمای کمیته ‌نانوایان تهران که در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۲۶ شمسی در تهران چاپ شده، درباره‌ تاریخچه و چگونگی پیدایش نانوایی و نان سنگک این گونه آمده است:

شاه عباس برای رفاه حال لشگریان خود که غالباً در سفر احتیاج به نان و خورش موقت و فوری داشتند و لازم بود به هر شهری می‌رسند نانواهایی باشند که بتوانند به قدر مصرف سربازان نان تهیه نمایند و غذایی باشد که خورش نان قرار دهند، درصدد چاره برآمد و حل این مشکل را از «شیخ بهایی» که از دانشمندان ایران بود خواست.

چون در سفر لشکریان مجبور به تهیه آرد از شهرهای مختلف بودند و آرد هر شهر با شهر دیگر از نظر نوع گندم آن تفاوت داشت باید طوری این نان پخته می‌شد که از هم وا نرود و قابل استفاده باشد.

پس آرد آن مخلوطی از انواع آردها بوده و همچنین باید با سبوس گندم نیز برای سهولت در هضم مخلوط می‌شد.

همین است که رنگ آن تیره بوده و به خاطر وجود انواع آرد قدرت چسبندگی آن کم است و باید حتما بصورتی که می‌بینید باید روی سنگ پهن شود تا نریزد.

لذا شیخ بهایی نیز تنور سنگکی را ابداع نمود. این اختراع به قدری با دقت و هوشیاری طراحی و عملی شده که پس از گذشت چند صد سال هنوز به همان صورت اولیه پخته می شود و نانی که از تنور سنگکی بدست می‌آید، محبوب‌ترین نان ایرانی است. این است که شیخ بهایی از علما و دانشمندان قرن دهم هجری را باید مخترع نان سنگک و شکل تنور آن دانست.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۸
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
07:56 - 1395/01/24
پس از گذشت چند صد سال هنوز به همان صورت اولیه پخته می شود!!!
1326 شمسي كه زير صد ساله
انسان
Iran, Islamic Republic of
11:47 - 1395/01/24
ارتباطش رو با لشکریان و سخت بودن تهیه آرد و سبوس نفهمیدیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
13:40 - 1395/01/24
اگر اطلاع ندارید آسمان ریسمان نبافید!! شیخ بهایی علیه رحمه در اصفهان مشاهده کرد مردم اصفهان در اثر استفاده از آب زاینده رود که در بالا دست آن رختشویی و ظرفشویی میکردند و آب برگشتی مزارع آب را آلوده میکرد و گچ موجود در آب اصفهان باعث سنگ کلیه گرفتن مردم بسیاری شده بود پس از تحقیقات فراوان نان سنگک را که روی ریگ رودخانه پخته میشود پیشنهاد داد که بدلیل تولید اسید بوریک در اثر تماس خمیر نان با ریگ ها باعث میگردد کچ موجود در جداره کلیه انسان دفع گردد و سنگ کلیه برطرف شود. این نان امروزه با افزودن آهن به آرد نانها کم کم به یک اپیدمی سرطانی منجر خواهد شد که در اثر اهمال مسئولین ملت ایران به بیماریهای مزمن دچار خواهد شد. طرح اضافه کردن فیبر و آهن به آرد 10 سال پیش توسط FDAآمریکا مردود اعلام شد ولی از 7سال پیش به این طرف تازه اضافه کردن آن به نان ملت شروع شده و گفته میشود این دستور مستقیم اسرائیل به مراکز علمی تحت امرش جهت تبین آن برای مسئولین بهداشت ایرانی است. ولله اعلم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
13:49 - 1395/01/24
اصلا قبول ندارم و دروغی بیش نیست- متاسفانه هنوز نویسنده نمیدونه که هر اختراعی نیاز به تجربه و زیرساخت و مهارت دارد با علم تئوری هیچ اختراعی رخ نداده است مگر در دروغ نوشته های ایرانی ، از دوچرخه تا برق تا هواپیما تا انواع نان فرانسوی همگی توسط هوش و مهارت و تجربه اختراع شده- البته اگر شیخ بهائی اندک تجربه از کار شاطری داشته میشه باور کرد وگرنه این کار علمی نیست. ما یک فضا پیما ساختیم همینطور یهوئی و بدون زیرساخت !!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
00:15 - 1395/01/25
مگه باقی نون ها رو برا پخت آویزون میکنن؟؟و سنگ یا صفحه تنور پهن میشن خوب.
اونام ر
ايراني
Iran, Islamic Republic of
00:23 - 1395/01/25
دروود بر عالمان شيعه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
02:17 - 1395/01/25
اختراع نانواهای قمی بوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
08:57 - 1395/01/25
مزخرف
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: