کد خبر: ۱۹۶۶۸۴
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
0
در هفته‌ای که گذشت ابلاغ بخشنامه مالیات علی‌الحساب 4 درصدی موجب رقم خوردن اتفاقاتی در حوزه واردات شد.
پول‌نیوز - در هفته‌ای که گذشت ابلاغ یک بخشنامه موجب رقم خوردن اتفاقاتی در حوزه واردات شد. 

به گزارش روزنامه دنیای خودر، براساس بخشنامه‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران که به تمام گمرکات کشور ابلاغ شده است، اظهارکالاهایی که از تاریخ 2 شهریورماه سال جاری انجام می‌شود، مشمول مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا خواهد شد که عدد در نظر گرفته شده 4 درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مندرج در اظهارنامه است.

با وجود آنکه فعالان بخش خصوصی کشور بارها هشدار دادند که اجرای این بخشنامه رشد قیمت کالاهای وارداتی را به دنبال دارد اما گمرک جمهوری اسلامی، دستورالعمل مذکور را ابلاغ کرد؛ اتفاقی که موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی نیز شد.

بعد از ابلاغ این بخشنامه طبق بررسی بازار قیمت خودروهای وارداتی هیوندای النترا نیز با قیمتی برابر ۱۳۱ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که این موضوع از رشد قیمت یک‌میلیون تومانی این خودرو حکایت دارد. کیا سراتوی 2016 فیس‌لیفت با قیمت 139 میلیون تومان حدود یک‌و‌نیم میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. تویوتا RAV4 با افزایش قیمت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در حال حاضر ۲۳۷ میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود. کمری هیبرید XLE  نیز از 202 به 209 میلیون تومان رسیده است.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با روزنامه دنیای خودرو درباره افزایش قیمت خودروهای وارداتی و دلیل آن می‌گوید: «فدراسیون واردکنندگان بیانیه‌ای مبنی‌بر مخالفت با این موضوع را صادر کرده است. زیرا این ابلاغ که دارای 4درصد افزایش است مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. انجمن بخشی از فدراسیون واردکنندگان است و اصلا موافق این قانون نیست. این بخشنامه داخلی که صادر شده، اشتباه و تصمیم شتابزده‌ای بوده است که باید در اسرع وقت متوقف شود.»

از دیگر سو، بخش‌هایی از متن این بیانیه که به شرح ذیل است، توسط فرهاد احتشام‌زاد، رئیس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ايران صادر شده است. «براساس بخشنامه‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران که به تمامی گمرکات کشور ابلاغ شده است، اظهارکالاهایی که از تاریخ 2 شهریورماه سال جاری انجام می‌شود، مشمول مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا خواهد شد که عدد در نظر گرفته شده، 4 درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مندرج در اظهارنامه است. هر چند این بخشنامه برای تمام واردکنندگان الزامی تلقی می‌شود، اما شرایط استثنایی نیز در این میان در نظر گرفته‌شده است که این بخش‌ها را از پرداخت 4 درصد معاف می‌کند. اولین معاف‌شدگان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری هستند که ماشین‌آلات تولیدی دارند يا جواز تاسیس را دریافت کرده‌اند.

دسته دوم کسانی هستند که کارت بازرگانی طلایی یا «رتبه الف» را دریافت کرده‌اند و مستثنای سوم واردکنندگان خوش‌حسابی هستند که از سوی سازمان مالیاتی با ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی معرفی شدند. چهارم وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌های دولتی، شهرداری و کلیه دستگاه‌های اجرایی دارای ردیف بودجه عمومی هستند. پنجمین دسته نیز کالاهای واردشده از طریق پست و همراه مسافر است که جنبه تجاری نداشته باشند و دسته ششم كالاهاي موضوع ماده ١١٩ قانون امور گمركي مصوب سال ٩٠ است كه شامل كالاهاي روسا و همراهان كشورهاي خارجي، ادوات و آلات حفاري و باستان شناسي و تجهيزات نظامي و اين قبيل كالاهاست.»

افزایش قیمت وارداتی‌ها

با وجود آنکه فعالان بخش خصوصی کشور بارها هشدار دادند که اجرای این بخشنامه رشد قیمت کالاهای وارداتی را به دنبال دارد اما گمرک جمهوری اسلامی، دستورالعمل مذکور را ابلاغ کرد؛ موضوعی که رشد قیمت خودروهای وارداتی را در هفته جاری رقم زد. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت رشد دو درصدی مالیات علی‌الحساب کالاهای وارداتی، به سرعت خود را در قیمت خودروها نشان داد. از آنجا که این بخشنامه منجر به افزایش قیمت تمام‌شده خودروهای ثبت سفارش‌شده از شهریورماه به بعد خواهد بود، اما دست‌اندرکاران خودروهای وارداتی معتقدند روند صعودی وارداتی‌ها در هفته جاری ناشی از جو روانی این مصوبه وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

در این میان اما انتقاد عمده آن است که افزایش مالیات علی‌الحساب اگرچه در راستای پیشگیری از انحرافات ناشی از واگذاری کارت بازرگانی به افراد تازه‌وارد و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی خوانده می‌شود، اما هزینه اجرای آن بر دوش مصرف‌کننده خواهد بود. آنگونه که گفته می‌شود بازار وارداتی‌ها در هفته جاری با رشد یک تا پنج میلیون تومانی مواجه شده است. حال آنکه قانون فوق مشمول خودروهایی خواهد شد که بعد از شهریورماه ثبت سفارش می‌شوند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد با ورود خودروهای جدید در ماه‌های آتی به بازار، خودروهای وارداتی با رشد قیمت بیشتری مواجه شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: