April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۷۵۳۶
۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
0
پول‌نیوز -معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 100 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد گفت: این تعاونی ها در سه گرایش اصلی تولیدی، توزیعی و خدماتی مشغول کارند.

سیدحمید کلانتری با اشاره به اینکه بخش تعاون در کشورمان دوره 80 ساله را سپری کرده است افزود: عمده رشد این بخش پس از انقلاب بوده است.

وی با بیان اینکه تعاونی ها در سه گرایش اصلی تولیدی، توزیعی و خدماتی مشغول کارند، افزود: حدود 52 درصد تعاونی ها تولیدی ، 19 درصد توزیعی و 29 درصد تعاونی ها، خدماتی هستند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی بیشترین نوع تعاونی ها را داریم گفت: 24هزار تعاونی در این حوزه داریم و در حوزه صنعت 17 هزار و 700 تعاونی و 1700 تعاون معدنی و در حوزه تعاونی های تامین نیاز هم 1630 تعاونی و 11 هزار و 400 تعاونی مسکن و حدود 5 هزار تعاونی مصرف داریم.

کلانتری افزود: 10 تا 11 میلیون عضو تحت پوشش این تعاونی ها هستند.

وی با بیان اینکه این تعاونی ها تا کنون یک میلیون و 650 هزار شغل ایجاد کرده اند ادامه داد: 14 هزار و 200 تعاونی در دوره سه ساله دولت یازدهم تاسیس شد که حدود 170 هزار شغل ایجاد کرده است.

کلانتری گفت: تولید 18 درصد گوشت قرمز ،22 درصد گوشت مرغ، 19 درصد تولیدات باغی، 90 درصد صید صیادی، 65 درصد پرورش میگو ، حدود 70 درصد حمل نقل شهری و حمل و نقل جاده ای درحوزه تعاون است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دو میلیون و 800 هزار واحد مسکونی توسط تعاونی ها ساخته شده که یک میلیون واحد آن مسکن مهر است.

در ادامه ماشاالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران هم با حضور در این برنامه گفت: تعاونی ها از سال 1965 به این طرف از حدود 150 میلیون عضو به حدود یک میلیارد عضو در سال 2015 رسیده است و 2 و نیم میلیون شرکت تعاونی در جهان داریم.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه جهانی تعاون در سال 1965 پایه گذاری شد افزود: اکنون 103 کشور جهان که 90 درصد جمیعت جهان را شامل می شوند عضو این اتحادیه هستند و جمهوری اسلامی ایران هم ازجایگاه ویژه ای در این اتحادیه برخوردار است.

عظیمی با بیان اینکه تعاون، رکن دوم اقتصاد در کشورمان است افزود: قانون اساسی ما اقتصاد را به سه بخش دولتی ، تعاونی و خصوصی تقسیم کرده است.

وی گفت: هر جا که دولت ها در اقتصاد مردم دخالت کنند چون اقتصاد دولتی فساد پذیرتر است بنابراین نمی توانند برای مردم کشورشان سعادت بیاورند.

عظیمی افزود: دستگاه های اجرایی در سال های گذشته در اجرای قوانین مربوط به تعاونی ها به خوبی عمل نکردند و در اصلاحیه قانون جدید هم اختیار مردم در تعاونی ها کمتر شده است و این موضوع استقبال مردم را از تعاونی ها کاهش می دهد.

در ادامه معاون امور تعاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قوانین موجود در تعاون، قوی هستند گفت: لایحه پیشنهادی می خواهد با تجمیع چند قانون در حوزه تعاونی، قانون جامعی را به وجود بیاورد.

در ادامه حمید رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برای تقویت بخش تعاون و افزایش سهم آن در اقتصاد باید از تعاونی ها از طریق زیر ساخت ها و رفع موانع، حمایت کرد.

وی بابیان اینکه لایحه پیشنهادی به نحوی توسعه سیطره دولت در تعاونی هاست، افزود: در اواخر مجلس هشتم و سال اول مجلس نهم در 16 مورد اصلاح لازم را در قانون فعلی بخش تعاون برای همسو کردن این قانون با سیاست های کلی اصل 44 و تقویت اتاق تعاون، اتحادیه ها و شرکت ها و تقویت بخش غیر دولتی تعاون و تبدیل نقش دولت از مداخله به نظارت و سیاست گذاری انجام دادیم .

فولادگر با بیان اینکه اصلاح این قانون در سال 92 ابلاغ شد و اکنون در حال اجراست افزود: لایحه پیشنهادی دولت قبل که اکنون دولت یازدهم هم آن را تنفیذ کرده و در دستورکار مجلس فعلی است به نحوی نقش دولت در بخش تعاون را توسعه می دهد.

وی تاکید کرد: دولت باید نقش تسهیل کننده و رفع موانع را در تعاونی ها داشته باشد نه اینکه خودش در جایگاه بخش تعاون قراگیرد.

در ادامه معاون امور تعاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت جدید در تنظیم لایحه پیشنهادی اصلاح قانون تعاون نقش نداشته است گفت: در سال 93 اصلاحیه ای بر قانون تعاون ایجاد شد که جایگاه اتاق را تقویت کرد و اکنون اتاق تعاون از نظر قانونی هم شان اتاق بازرگانی در مجامع می تواند حضور داشته باشد.

کلانتری افزود: دولت در پی ایجاد محدودیت برای نقش تعاونی ها نیست و از تعاونی ها حمایت می کند.

در ادامه ابراهیم رزاقی اقتصاددان در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مسئولان تراز اول کشور و اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تعاونی ها اعتقادی ندارند به همین علت در این حوزه پیشرفت نداشتیم.

وی با بیان اینکه تعاونی ها بدون حمایت دولت ،‌قدرتمند نمی شوند گفت:‌ دولت باید به تعاونی ها کمک کنند.

در ادامه کلانتری گفت: دولت باید با اولویت واگذاری ها به بخش تعاونی و خصوصی، کوچک سازی شود.

عظیمی هم گفت: بر اساس قانون، 30 درصد از واگذاری های بخش های دولتی باید به بخش های تعاونی اختصاص می یافت اما کمتر از 3 درصد اختصاص یافته است .

وی افزود: قرار بود 50 درصد تسهیلات هم به این حوزه اختصاص یابد اما این گونه نشد.

عظیمی ادامه داد: تعداد تعاونی ها از حدود 190 هزار در سال 93 به 103 هزار کاهش یافته است.

در ادامه کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با 31 استاندار در دو سال گذشته تفاهم نامه امضا کردیم و ستاد عالی تعاون را تشکیل دادیم تا مشکلات و مسایل تعاونی ها را پیگیری کنند.

وی افزود: با 17 وزارتخانه ،‌ سازمان و دانشگاه ها هم در خصوص تقویت بخش تعاونی ها ،‌ تفاهم نامه امضا کردیم.

کلانتری با بیان اینکه برخی از شرکت های تعاونی ثبت شدند اما فعال نشدند گفت: اکنون حدود 102 هزار تعاونی فعال داریم.

در ادامه فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در دو سال اخیر تامین مالی و نبود دسترسی به تسهیلات از مهمترین مشکلات در حوزه کسب و کار است.

وی افزود: راهی جز تقویت شرکت ها و اتحادیه های تعاونی با مدل های جدید از جمله شرکت های تعاونی فراگیر ملی و شرکت های تعاونی عام نداریم.

فولادگر گفت: بانک توسعه تعاون برای تامین مالی شرکت های تعاونی پیش بینی شده است .
عظیمی هم در ادامه گفت: 15 درصد از سهم بازار پول بر اساس قانون برنامه باید سهم بخش تعاونی می شد اما حتی یک درصد از این سهم هم متعلق به این بخش نشد.

وی افزود: بانک های متعدد تعاونی با نظارت بانک مرکزی باید تشکیل شود.

در ادامه رزاقی اقتصاد دان با اشاره به اینکه هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد گفت: این نقدینگی ها به بخش تعاونی تزریق نمی شود زیرا صاحبان این نقدینگی به فکر سود هستند و سود هم در دلالی وجود دارد.

وی افزود: راه حل این است که از فعالیت های پرسود غیر تولیدی مالیات گرفته شود.
در ادامه کلانتری با بیان اینکه اقتصاد تعاون، درون زا، عدالت محور و مردم گرا است گفت: اکنون به سمت گسترش تعاونی های دانش بنیان در حرکتیم.

وی افزود:500 تعاونی دانش بنیان تشکیل شده که از این تعداد 150 تعاونی به تائید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده است.

کلانتری با تاکید بر اینکه باید نگاه به تعاون تغییر کند و آن را باور کنیم افزود:‌ پیشنهاد تشکیل بانک قرض الحسنه تعاونی را داده ایم و رئیس کل بانک مرکزی هم موافقت کلی کرده است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: با آموزش و توانمندسازی باید تعاونی ها را تقویت کنیم.

در ادامه عظیمی با اشاره به اینکه در صدر ابلاغیه مقام معظم رهبری به نقش مردم در اقتصاد مقاومتی تاکید شده است گفت: تعاونی ها، رایج ترین، مردمی و قانونی ترین شبکه اقتصاد در جهان و ایران هستند.

وی افزود:‌ دولت باید احاطه و دخالت خود را در اقتصاد کاهش دهد تا تعاون راه خود را پیدا کند و لایحه جدید خود را در این زمینه پس بگیرد.

عظیمی گفت: نباید مالیات مضاعف از تعاونی های مصرف بگیرند.

در ادامه کلانتری با بیان اینکه تعاونی ها عرصه بسیار مناسبی برای اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی است گفت: به ستاد اقتصاد مقاومتی پیشنهاد دادیم در سه سال با پیش بینی 7 هزار و 500 میلیارد تومان می توانیم 480 هزار شغل در بخش تعاونی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه می توانیم بانک های تعاونی سهامی عام تاسیس کنیم و در بورس وارد شوند، افزود: بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی هم از این موضوع حمایت کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: