May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۱۹۲۰
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
۲
با حمایت از تولید محصولات داخلی و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت میتوان امیدوار بود که نرخ بیکاری در کشور کاهش یابد و مشکل بیکاری در کشور حل شود.
ضربه قاچاق به اقتصاد؛ ضرورت امحای کالاهای قاچاق
پول‌نیوز - سالهاست بحران قاچاق در دنیا مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است. این مشکلات از اقتصادی و اجتماعی فراتر رفته و عرصه های دیگر را نیز درگیر خود کرده است. کشورمان ایران نیز از بحران ایجاد شده از این پدیده شوم مستثنا نبوده بالاخص که در اقتصاد نفت محور ایران بحث ورود کالای قاچاق و زیان های وارده بر کشور دوچندان می شود.

به گزارش
پول‌نیوز، در سال های اخیر برنامه های گسترده ای برای برون رفت از اقتصاد نفت محور تنظیم شده است برنامه هایی که در حمایت از تولیدات داخلی و صادرات محصولات غیرنفتی است.

با حمایت از تولید محصولات داخلی و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت میتوان امیدوار بود که نرخ بیکاری در کشور کاهش یابد و مشکل بیکاری در کشور حل شود.

امحای کالای قاچاق یکی از راهکارهای جلوگیری از ضرر و زیان هایی است که به کشور وارد می شود در اینجا 5 دلیل برای این امر بیان شده است:

1 -
قانون است؛ در ماده 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین‌نامه اجرایی مربوط به آن، چگونگی برخورد با کالاهای مکشوفه قاچاق مشخص شده است، اولویت و تاکید آیین‌نامه مصوب دولت بر این است که به هیچ عنوان کالای کشف شده قاچاق در سطح بازار توزیع نشود.

2 - ورود کالای قاچاق بیکاری را در جامعه افزایش می‌دهد و دلیل این امر هم روشن است با ورود هر میزان کالای قاچاق به همان اندازه سهم تولیدات داخلی کاهش پیدا کرده و زمینه تعطیلی واحدهای تولیدی را فراهم می‌کند و همین دلیل می تواند امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور و درپی آن سلامت روحی و روانی شهروندان به خطر اندازد.

3 - در ورود کالاهای قاچاق سلامت محور (محصولات غذایی و کشاورزی و آرایشی بهداشتی) به دلیل نبود هیچ گونه نظارتی از سوی دستگاه های مسئول بر روی این دست کالاها که مستقیما سلامت جامعه را تهدید کرده لزوم امحای صد در صدی آن ضروری است.

4 - شرط ورود کالاهای سرمایه‌ای در اکثر کشورهای دنیا ایجاد نمایندگی های رسمی و قانونی و شبکه زنجیره خدمات پس از فروش است ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تاکید دارد که کالاهای سرمایه‌ای باید حتما دارای نمایندگان رسمی و زنجیره خدمات پس از فروش باشند. همین دلیل کافی است که جهت جلوگیری از ضرر و زیان های احتمالی به خریدار ابتدا از ورود این دست کالاها جلوگیری و در صورت ورود و کشف آن امحا شود.

5 - تاثیری که قاچاق کالا و ارز بر چرخه اقتصاد کشور می گذارد شاید برای مردم عامه ملموس نباشد؛ دولت از اخذ مالیات و عوارض کالای وارداتی قاچاق محروم می‌شود، در واقع قاچاقچی با این کار خود علاوه بر سود حاصل از فروش کالا، درآمد قابل توجهی از درآمد کشور که شامل مالیات و عوارض ورود کالا می باشد را که باید صرف هزینه‌های عمومی جامعه شود را نمی پردازد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
21:09 - 1395/10/04
هزار اندازه اینو اتش بزنید یک کشتی نمیشه که خودتون دزدکی واردش میکنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
21:25 - 1395/10/04
با سلام به تصميم مديران اشتباهي جهادي و با تدبير نابود كنندگي و فلاكت ثروت ملي جامعه و ايجاد فاصله طبقاتي نجومي توصييه ميكنم اينها را فروش يا صادر و ا ز محل درامد ان كارخانجات داخلي حمايت مالي و يا ايجاد كارخانه اي كه بتوانند هزاران جوانان ايراني را مشغول نمايند . و يا بابخشي ازدرامد ان رسانهاي پاك و علمي كه بتواند در اينگونه موارد هدايتگر و راهنماي دولت و ملت باشد نه براي جريان خاصي كار كند
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: