May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
محمدحسین برخوردار در گفت و گو با پول نیوز مطرح کرد:
کد خبر: ۲۱۵۶۶۳
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
0
دور زدن تحریم ها هزینه های اضافی به کشور تحمیل می کرد که با برقراری ارتباط مستقیم هزینه های حمل‌ونقل و بیمه کاهش یافته است.
کاهش 30 تا 40 درصدی هزینه ها پس از اجرای برجام
پول‌نیوز - محمدحسین برخوردار فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز ضمن اشاره به آثار مثبت برجام در اقتصاد کشور گفت: برجام در اقتصاد کشور موثر بوده اما به دلیل رکود نتوانسته آنگونه که باید و شاید تاثیرات مثبت در اقتصاد به جای بگذارد.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: برجام بیشترین تاثیر خود را در نفت و پتروشیمی به جای گذاشته اما در مجموعه و زیرمجموعه های صنوف و اتحادیه هایی همچون منسوجات، پوشاک، لوازم خانکی و .... به دلیل عمق رکود نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد.

به گفته مدیرعامل سابق شرکت دخانیات ایران؛ بانکهای خارجی همچنان روابط شفافی با ایران ندارند چرا که به رویه های زمان تحریم عادت کرده اند، در زمان تحریم آنها به صورت نقدی با ایران همکاری می کردند و حالا نیز اعمال تحریمهای امریکا علیه بانکشان را بهانه می کنند تا همچنان از طریق واسطه ها پول نقد دریافت کنند.

رئیس اسبق مجمع عالی واردات خاطر نشان کرد:  در 35 سال گذشته یاد گرفتیم که دولت جزو کوچکی از ملت است و برای رشد اقتصادی ملت باید دست به کار شوند نه دولت. به این نحو که ملت باید همت کرده و تحقیق برای توسعه را در بالاترین سطح ممکن دنبال کنند.

برخوردار ادامه داد: در تشکلهایی که وجود دارد از خودرو گرفته تا کاشی و سرامیک و پوشاک و منسوجات و بخش ساختمان و ... باید بخش های تحقیق و توسعه راه اندازی شود و دولت تنها باید در هزینه ها کمک کند.

وی افزود: از سوی دیگر دولت باید برای تحقیقاتی که بیش از 3 سال به طول می انجامد و در طولانی مدت به نتیجه می رسد مشوقهایی همچون معافیت مالیاتی در نظر بگیرد و مهمتر اینکه در امور دخالت نکرده و  تنها نظارت بکند اما از آنجایی که دولت بزرگ است و قوانین پیچیده ای دارد به راحتی از پس اداره اقتصادی کشور بر نمی آید.

وی به احزاب و گروه های مختلف انتقاد کرده و اعتقاد دارد: در ایران جناههای سیاسی برنامه ای ندارند و اهدافشان را جلو نمی برند هر مدیری که در هر نشستی سخنرانی می کند در مورد اقتصاد مقاومتی صحبت می کند. اما این سیاستها تا چه میزان پیش رفته است؟

رئیس اسبق مجمع عالی واردات تصریح کرد: پس از لغو تحریمها هزینه ها 30 تا 40 درصد کاهش یافت چرا که دور زدن تحریمها هزینه های اضافی به کشور تحمیل می کرد که با برقراری ارتباط مستقیم هزینه ها به خصوصی در بخش حمل و نقل و بیمه کاهش یافته است.

مدیرعامل سابق شرکت دخانیات ایران در مورد مراودات بخش خصوصی با طرفهای خارجی معتقد است که روال سابق تغییری نکرده و تخفیفی به طرف ایرانی داده نشده است اما در پرداخت پول فروش نفت و گاز توفیقاتی حاصل شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: