May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سخنگوی انجمن صنعت تایر در گفتگو با پول نیوز:
کد خبر: ۲۱۶۲۱۴
۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
0
مصطفی تنها گفت: وزارت نفت قیمت خوراک پتروشیمی ها را افزایش داد، پتروشیمی ها نیز 80 درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند.
دود افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها به چشم صنعت تایر رفت
پول‌نیوز - مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر و عضو کمیته اجرایی انجمن در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: تولید روتین تایر از سالها قبل 70 درصد نیاز کشور را تامین می کند در زمان تحریم نیز به استثنای برخی مواقع تغییری ایجاد نشد و ما با چنگ و دندان این صنعت را نگه داشته و پیش رفتیم.

وی افزود: مساله مهمی که در زمان تحرمها رخ داده و تا امروز نیز ادامه پیدا کرده قطع ارتباط ما با صنعت تایر جهان است. پیشتر ما به واسطه ارتباط با واحدهای تحقیق و توسعه ای صنعت تایر جهان این صنعت را به روز نگه می داشتیم.

تنها ادامه داد: در زمان تحریمها برای مدتی نیز تهیه مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شد که سریع این کاستی را از طریق هند و چین جایگزین کردیم و نگذاشتیم که مشکل ایجاد شود. مشکل اصلی قطع ارتباط و فاصله گرفتن از تکنولوژی روز بود که هنوز هم هیچکدام از کارخانجات داخلی نتوانسته اند نیازمندی های توسعه ای خود را جبران کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در این مدت چگونه صنعت تایر را به روز نگه داشته اید گفت: با برخی از شرکتهای درجه چند چینی در ارتباط بوده ایم چرا که حتی شرکتهای درجه یک چینی هم حاضر به انتقال تکنولوژی به ما نبوده اند و در حال حاضر و با وجود برداشته شدن تحریمها نیز نگران هستند و با ما همکاری نمی کنند و وضعیت صنعت تایر کماکان مانند زمان تحریمهاست. فقط در یک شرکت سرمایه گذاری صورت گرفته و یک کارخانه در کردستان احداث شده است که به زودی به ظرفیت اسمی خود نزدیک می شود.

عضو کمیته اجرایی انجمن به مشکل دیگر صنعت تایر اشاره کرده و تصریح کرد: بعد از انقلاب هر سرمایه گذاری جدیدی در این صنعت از طریق صندوق ذخیره ارزی و یا خطوط ارزی که ایران با سایر کشورها داشت صورت می گرفت. در حال حاضر اما برای سرمایه گذاری، خطوط ارزی در اختیار نیست چرا که احداث کارخانه جدید در این حوزه ارز قابل توجهی را می طلبد که در فضای کنونی منابع مالی ان وجود ندارد.

وی به اساسی ترین مشکل این صنعت اشاره کرده و گفت: یک سری از مواد اولیه مورد نیاز ما در داخل تولید می شود و پتروشیمی ها موادی همچون کائوچوی مصنوعی و دوده را تولید کرده و به میزان زیاد در اختیار ما می گذارند. مشکل اساسی که در 3_ 4 ماه گذشته ایجاد شده افزایش قیمت بیش از 80 درصدی مواد اولیه است.

تنها اینگونه توضیح داد: در چند ماه گذشته وزارت نفت قیمت خوراک پتروشیمی ها را افزایش داد با این استدلال که در صنعت پتروشیمی رانت بسیاری از مابع التفاوت قیمت جهانی و قیمت داخلی خوراک وجود دارد و پتروشیمی ها از ارزش واقعی تولیدات خود سود نمی برند بلکه سود حاصله از تفاوت قیمت خوراک است . پس از آنکه وزارت نفت قیمت خوراک را افزایش داد پتروشیمی ها نیز 80 درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند و اعلام کرده اند که باز هم افزایش قیمت خواهند داشت.

وی افزود: این افزایش قیمت مواد اولیه چالش بزرگی را در صنعت تایر ایجاد کرده است و از آنجایی که محصولات ما به مصرف کننده نهایی عرضه می شود هر تغییری در قیمت باید با کسب مجوز از سازمان حمایت انجام می شود که پروسه زمانی طولانی مدتی دارد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر در پاسخ به این سوال که برای جبران این تفاوت قیمت چه راهکاری را در پیش خواهید گرفت؟ گفت: تمام تلاشمان بر این است که قیمت مصرف کننده را افزایش ندهیم چرا که صنعت تایر رکود سختی را پشت سر گذاشته و در حال خروج از رکود است نمی خواهیم شرایطی ایجاد شود که مجددا به ورطه رکود بیفتیم به همین جهت به این راه حل رسیدیم که قیمت تایرهای تحویلی به کارخانجات خودروسازی را افزایش بدهیم.

وی ادامه داد: چرا که به دلیل قراردادهای بلند مدت و نیز فروش عمده قیمت تایرهای تحویلی به کارخانجات بسیار پایین است و در تلاش هستیم تا در قیمت آنها تغییر ایجاد کنیم امیدواریم خودروسازان را پای میز مذاکره بکشانیم و قیمتها را تعدیل کرده و به رقمی متناسب با قیمت تمام شده برسیم.

تنها در پاسخ به این سوال که همه کشورهای بزرگ تولید کننده تایر در نیا از ناحیه تولیدات چین آسیب دیده اند آیا تولیدات داخلی نیز توسط تولیدات چین تهدید می شود یا نه؟ گفت: بله ما نیز رغیبی به بزرگی چین داریم که کالاهای خود را با دامپینگ و قیمت پایین وارد بازار کرده و یک تهدید برای همه کارخانجات تایر جهان است.

وی افزود: محصولات چین یک نوع نیستند برندهای مختلف با قیمت ها و کیفیتهای مختلف تایر تولید می کنند اما در ایران بیشتر اجناس وارد شده از این کشور نامرغوب است.

عضو کمیته اجرایی انجمن تایر تصریح کرد: تولید کنندگان عمده تایر همچون امریکا، برزیل، ترکیه، افریقای جنوبی، هند، اندونزی و ... بر علیه تولیدات چینی تعرفه های ویژه ضد دامپینگ و تعدیل قیمتی گذاشته اند تا تولیداتشان با قیمتهای معقول عرضه شود اما در کشور ما هیچ تغییر تعرفه ای بین محصولات کشورهای مختلف وجود ندارد و به عنوان مثال محصولات فرانسه و چین با یک تعرفه وارد می شود که در این راستا باید تعرفه جبرانی تعریف شود.

وی در آخر گفت: یکی از اساسی ترین خواسته ها ما از مقامات کشور همین است که تعرفه های جبرانی ضد دامپینگ برای ایجاد رقابت در بازار پیش بینی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: