April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بررسی دستاوردهای اقتصادی دولت در سال 95/ بخش دوم
کد خبر: ۲۱۷۹۶۱
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
0
بهمن آرمان گفت: در وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی که فعالیت های خوبی صورت می گیرد متکی به فرد هستند و اقداماتی که در آنها صورت می گیرد متکی به این افراد است.
وزارت صنعت، معدن، تجارت و راه و شهرسازی عملکرد مطلوبی دارندپول‌نیوز _در بررسی عملکرد دولت در سال جاری هستند کارشناسانی که اعتقاد دارند برخی از وزارتخانه ها عملکرد مثبت داشته اند و برخی عملکرد مطلوبی در کارنامه خود ثبت نکرده اند؛ بهمن آرمان از این دسته از  کارشناسان است که اعتقاد دارد وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن تجارت عملکرد مطلوب و وزارتخانه های نیرو و نفت عملکرد نا مطلوبی داشته اند.

بهمن آرمان استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: دستاوردهای اقتصادی متاثر از عوامل تاثیر گذار بسیاری هستند؛ دولت یازدهم عملا از دولتهای نهم و دهم یک سرزمین سوخته را تحویل گرفت و تنش در روابط خارجی، ادامه تحریمها و مخالفت گروههای مختلف سیاسی با دولت عملا فضا را به سمتی برده که امکان دستاورد اقتصادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مرتب در رسانه ها ی گروهی می بینیم در مورد بیکاری صحبت می شود ولی نمی گویند که همین بیکاری که عده ای بر آن تاکید دارند به علت وجود تنش در روابط خارجی ایران با کشورهای دیگر است.

به گفته آرمان؛ زمانی که سیستم مالی یک کشوری با سیستم مالی جهان در ارتباط نباشد عملا امکان هیچ گونه فعالیت اقتصادی وجود ندارد چرا که تبادل مالی وجود ندارد به همین دلیل است که دستاورد مشخصی وجود ندارد چرا که فضای مناسب برای دولت فراهم نشده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ضمن اینکه تیم اقتصادی دولت از همان ابتدا مورد انتقاد بوده و در دورن خود دولت نیز تصمیماتی گرفته می شود که ممکن است به نفع آن وزارتخانه باشد اما برای کل کشور پیامد ویران کننده در پی  داشته باشد به عنوان نمونه تصمیم و اصرار وزیر نفت در مورد افزایش قیمت گاز طبیعی _که ایران بیشترین ذخایر گاز جهان را دارد_ باعث شده تا در این زمینه سرمایه گذاری درستی صورت نگرفته و واحدهای تاسیس شده هم با مشکلات بسیاری روبه رو باشند.

وی تاکید کرد: گفته می شود ایران چهارمین دارنده ذخایر نفت جهان است اما متاسفانه عملکرد وزارت نفت و نیرو این فرصت مطلق را از ما گرفته است به گونه ای که هزینه انرژی گاز و برق در ایران با هزینه انرژی در کره جنوبی برابر است.

این کارشناس ارشد اقتصادی گفت: در تیم اقتصادی دولت ضعف های آشکاری در بخش وزارت نیرو و نفت دیده می شود و تنها 2 وزارتخانه راه و شهر سازی و صنعت، معدن و تجارت عملکرد مطلوبی دارند که در این شرایط مورد بیشترین حملات هستند.

به اعتقاد آرمان؛ استیضاح وزیر راه و شهرسازی و تهمت به وزیر صنعت، معدن و تجارت که خدمات ارزنده ای به این کشور کرده اند نشانه هایی است از تلاش عده ای برای بی ثبات نشان دادن شرایط تا به دولت اجازه ندهند دستاوردهای بیشتری در اقتصاد داشته باشد.

وی تصریح کرد: در دهه فجر امسال شاهد بهره برداری از حتی یک طرح بزرگ نبوده ایم طبق آمار و ارقامی که در رسانه ها منتشر می شود طرحهای کوچکی به بهره برداری رسیده اند  که به عنوان سرمایه گذاری پایدار شناخته نمی شوند و سهمی در اقتصاد ملی ندارند و نمی توانند داشته باشند. در روزهای دهه فجر امسال هیچ سرمایه گذاری بالای 100 میلیون دلار افتتاح نشده و به بهره برداری نرسیده است.

ارمان گفت: دولت علی رغم آنچه که عنوان می کند نتوانسته دستاورد قابل اعتنایی داشته باشد. کافی است شما به وضعیت بورس نگاه کنید که آیینه تمام نمای اقتصاد کشورهاست. این نهاد دماسنج اقتصاد و سیاست هر کشوری است بنابراین شرایط به گونه ای است که دستاوردی در زمینه اقتصاد کلان به چشم نمی خورد. البته این خواست دولت نبوده؛ دولت تلاش کرده اما فضای کار برای آن فراهم نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که اقتصاد کشور هدفمند اداره می شود یا روتین؟ پاسخ داد: آقای طیب نیا به عنوان وزیر اقتصاد که رییس شورای عالی بورس نیز است باید به وزیر نفت بگوید که همه شرکتهای پتروشیمی در وضعیت بحرانی قرار گرفته اند و کسی در این صنعت سرمایه گذاری نمی کند. از سوی دگر آقای چیت چیان تمام طرح های برق ابی که انرژی رایگان تولید می کند را متوقف کرده و به انرژی خورشیدی تکیه کرده است که یک هزارم انرژی برق آبی تولید نمی کنند و هزینه سرمایه گذاری در آنها بالاست.

آرمان در پایان گفت: اما در وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی که فعالیت های خوبی صورت می گیرد متکی به فرد هستند و اقداماتی که در آنها صورت می گیرد شدیدا متکی به این افراد است و نه به سیستم مدرن.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: