April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بررسی دستاوردهای اقتصادی دولت در سال 95/ بخش چهارم
کد خبر: ۲۱۸۲۴۹
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
0
مهدی تقوی تصریح کرد: چنانچه همه پولهای بلوکه شده ایران آزاد شده و به کشور باز گردد افزایش رشد اقتصادی و رشد سایر متغیرهای اقتصادی را شاهد خواهیم بود.
از خرید هواپیما تا آزادی پولهای بلوکه شده
پول‌نیوز _کارشناسان اقتصادی در مورد دستاوردهای مثبت در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی اتفاق نظر دارند و برخی سال 95  را سال شکوفایی اقتصاد در دوره ریاست جمهوری یازدهم می نامند.

روحانی خود نیز سال ۹۵ را سال حرکت، امید و تلاش بیشتر برای رشد و رونق اقتصادی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام کرده و با تشریح سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم به ویژه در حوزه‌های کاهش تورم و خروج از رکود گفته بود: کاهش پایدار نرخ تورم و تک رقمی کردن آن، سیاست پایدار دولت یازدهم بوده و هست و در این راستا موفق شدیم نرخ تورم را از ۴۱ درصد سال ۹۲ به زیر 10 درصد برسانیم.

مهدی تقوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس ارشد اقتصادی نیز با روحانی هم عقیده است و اعتقاد دارد بزرگترین دستاورد دولت روحانی برجام بود که اثرات آن در سال 95 نمود و بروز پیدا کرده است؛ در این راستا خرید هواپیماهای جدید و افزودن آن به خطوط هوایی کشور اتفاق افتاد، همین مساله سبب می شود تا مبالغ خرید بلیت از شرکتهای خارجی در داخل کشور باقی مانده و خروج ارز رخ ندهد همچنین امنیت پروازها و رفاه مردم در سفرها بیشتر شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز ادامه داد: با لغو تحریمها همچنین ظرفیت تولید و صادارت نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز به بیش از 2 میلیون 500 هزار بشکه در روز رسیده است. از سوی دیگر اوپک اعلام کرد از آنجایی که ایران مدتها تحریم بوده و نتوانسته به اندازه ظرفیت خود نفت صادر کند در شرایطی که اعضای اوپک تولیدات خود را کاهش داده اند ایران می تواند با ظرفیت 2 و نیم میلیون بشکه در روز نفت تولید و صادر کند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ افزایش رشد اقتصادی از منفی ۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۱ به مثبت 7.4 درصد در سال جاری، کاهش نرخ تورم از ۳۵ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۸ درصد در سال 95، افزایش  صادرات غیرنفتی در مقابل واردات پس از ۸۰ سال، کاهش هزینه واردات به میزان ۹ تا ۱۰ درصد پس از اجرای برجام،  اجرای طرح سلامت برای کاهش سهم پرداختی بیماران از ۵۰ درصد به ۸ درصد،  تک‌ نرخی شدن تورم مواد غذایی از بالای 50 درصد درسال ۱۳۹۱ تا زیر 20 درصد، کاهش خالص واردات غذا از ۸.۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۱ به ۳ میلیارد دلار در سال جاری. افزایش تولید گندم از ۴.۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۰.۵ میلیون تن در سال جاری. کاهش قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار در سال جاری. رشد بودجه عمرانی، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی نسبت به بودجه جاری و تغییر مثبت بسیاری دیگر از متغیرهای اقتصادی در سال 95 از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم است.

تقوی خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی در دولت دهم منفی بود که به نظر می رسد تا پایان امسال به 8 درصد برسد، همچنین تورم 40 درصدی در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد به زیر 10 درصد رسیده است.

وی افزود: زمانی که از رشد اقتصادی سخن به میان می آید به این معناست که اشتغال نیز افزایش داشته و از آنجایی که تولید ناخالص ملی بیشتر شده است درآمد نیز بیشتر شده و درآمد دولت از مالیات نیز افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس ارشد اقتصادی تصریح کرد: چنانچه پولهای بلوکه شده نیز آزاد شده و به کشور باز گردد افزایش رشد اقتصادی و رشد سایر متغیرهای اقتصادی را شاهد خواهیم بود و می توان امیدوار بود گشایش های بزرگتری در اقتصاد و معیشت مردم ایجاد شود.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: دولت احمدی نژاد با سیاست سرهم بندی یارانه ها تورم را به بالای 30 درصد رسانده و رشد اقتصادی را منفی کرد حال آنکه دولت روحانی توانست ضمن بهبود اوضاع دستاوردهای بسیار مثبتی را در کارنامه خود ثبت کند.

تقوی در پاسخ به این سوال که دولت برای بهبود بیشتر اوضاع اقتصادی کشور و دستاوردهای بزرگتر چه سیاستهای اقتصادی جدیدی را باید در پیش بگیرد؟ گفت: ادامه این سیاستها به دلیل تجربه موفق آن مناسب ترین پیشنهاد به دولت است. دولت باید همین رویه را تا پایان دوره ریاست جمهوری آقای روحانی ادامه بدهد.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: