April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول نیوز یک طرح اشتغالزای دولتی را بررسی کرد:
کد خبر: ۲۲۴۸۰۵
۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
0
آنچه که موفقیت طرح های اشتغال زا را تضمین می کند همکاری سازمانها و ارگانهای مختلف با یکدیگر است...
موفقیت طرح تکاپو در گرو همکاری های میان سازمانی
پول نیوز - «تکاپو»؛ طرحی که دولت در تابستان سال 93 برای مقابله با بیکاری و ایجاد اشتغال روی میز گذاشت به گفته علی ربیعی ارجاع به قانون اساسی است یعنی ما در قالب این طرح افراد را توانمند کرده و مهارت لازم را به آنها می‌آموزیم به عبارت بهتر ابزار تولید را به دست شان می‌دهیم. عده‌ای تصور می‌کنند که شغل باید در بنگاه بزرگ ایجاد شود در حالی که سیاست اشتغال بزرگ در بنگاه کوچک سیاست درستی است که در دستور کار قرار داده‌ایم.

طرح تکاپو یکی از صدها طرحی است که پس از پیروزی انقلاب در کشور به اجرا درآمده است، طرح هایی که روی کاغذ گره گشا بودند اما منابع مالی عظیمی را به هدر داده و در نهایت نتوانستند موفق عمل کنند؛ بنگاههای زودبازده مثال عینی این طرح هاست.

دولت یازدهم اما بسیار امیدوار است طرح تکاپو توسعه پایدار برای اشتغال ایجاد کند؛ این طرح با اهدف توسعه اشتغال پایدار، رونق اقتصادی در جامعه هدف (روستاییان، خانواده، معلولین، زنان سرپرست خانوار و زندانیان) ارتقائ درآمد و معیشت واحدها در کوتاه ترین مدت به حداکثر سود (معیشت مردم) در وزارت کار دنبال شد و به منظور تحقق این طرح ستادهایی در هر استان برای حمایت از فعالیت‌های تولیدی خاص در محل برای بازارسازی و بازاریابی آنها، نسبت به تقویت و توسعه کسب و کارهای محلی و افزایش سطح اشتغال و درآمد زائی در مناطق مختلف کشور ایجاد شد.

آنگونه که عیسی منصوری معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایرنا گفته، در وهله نخست برای اجرای طرح تکاپو، باید مزیت های استانی را مشخص می کردیم که این کار برای بیشتر استان های کشور انجام شده است. مزیت های همه استان ها بزودی تکمیل می شود و هر استانی که مزیت های آن مشخص شود از طریق سایت وزارت کار،اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت: زمینه های دیگری که در طرح تکاپو پیگیری می کنیم گردشگری و صنایع دستی است که ظرفیت خوبی داریم. در طرح تکاپو رشته ها را دنبال نمی کنیم بلکه ظرفیت های منطقه ای را که شناسایی کردیم به دنبال توسعه آنها می رویم.

وی اظهار داشت: برای توسعه اشتغال، به سوی توسعه بخش خدمات مولد جهت گیری کرده ایم.6ماهه نخست سال گذشته 627هزار شغل در کشور ایجاد شد که 67درصد اشتغال ها در بخش خدمات، هفت درصد صنعت و بقیه در بخش کشاورزی بود. پیشتر  50درصد اشتغال خدمات بود .هم اکنون جهت گیری جدی در بخش خدمات مولد است.

وی در توضیح اینکه چرا اشتغال در بخش خدمات مولد جای رشد دارد توضیح داد: این اتفاق طبیعی است که اشتغال در بخش خدمات بیشتر رشد می کند. صنعت ما موج دومی است و ظرفیت نوزایی جدیدی ندارد اگر حتی سرمایه گذاری کنیم توان اشتغالزایی ندارد.

منصوری در ادامه گفت: در رکود تورمی نه تنها اشتغال به سمت اشتغال در بخش خدمات میل می کند بلکه به سمت بخش کشاورزی هم می رود. نیروی کار صنعت به دلیل تعطیلی صنایع به روستا بازگشت می کند که موجب اشتغال معکوس می شود. مهاجرت معکوس به معنای آن است که محیط زیست و منابع را دچار تخریب می کنیم.

کارشناسان معتقدند آنچه که موفقیت طرح های اشتغال زا را تضمین می کند همکاری سازمانها و ارگانهای مختلف با یکدیگر است و در صورتی که هماهنگی لازم بین آنها برقرارباشد می تواند تاحدودی به کاهش بیکاری و اشتغالزایی در کشور کمک کند.

به اعتقاد کارشناسان اگرچه اجرای طرح های مختلف دولتی برای افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می تواند مفید باشد اما نباید این نکته را دور از ذهن داشت  که علت اصلی شرایط کنونی اشتغال به بیماری اقتصاد ایران بازمی گردد در این میان حمایت از بخش خصوصی بهترین اقدام برای بهبود و رونق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است.

به نظر می رسد دولت ها رابطه مناسب و تنگاتنگی با بخش خصوصی صنعتی و اقتصادی نداشته اند به همین جهت چنانچه این رابطه اصلاح شود می توان به بهبود شرایط کنونی بیکاری امیدوار بود.

از سوی دیگر باید تسهیلات مناسب به این بخش داده شود تا سرمایه گذاران برای فعالیت در بخش های تولیدی که تضمینی برای بازگشت سرمایه ندارند و درسال های اخیربسیاری از فعالان بخش صنعتی ورشکسته شده اند و کارگاه یا کارخانه آنها متوقف شده است بتوانند روی پا بایستند.

به گزارش پول نیوز؛ طرح هایی مانند تکاپو حتما اثرگذار هستند اما پیشنهاد می شود که دولت برای حمایت از اشتغال و کاهش نرخ بیکاری با حمایت های قانونی و مالی بازگشت سرمایه سرمایه گذاران را تضمین کند و فضای اقتصادی با ثباتی را در کشور ایجاد کند.

همچنین دولت در راستای بهبود شرایط اشتغال باید ازسرمایه گذاری خارجی حمایت کند و تضمین لازم را برای حمایت از بازگشت سرمایه فعالان اقتصادی خارجی ارائه دهند یعنی سرمایه گذار خارجی با اطمینان لازم برای بازگشت سرمایه و همچنین سودش وارد بازار اقتصاد ایران شود تا با ارائه این ضمانت؛ طرح های مختلف خصوصی داخلی و خارجی اجرایی شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: