May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۱۸۱۱
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
0
اشتغال زنان مورد هجمه طیف هایی در جامعه قرار دارد. اما پژوهشگران زیادی هستند که مدعی اند اشتغال زنان هیچ اثر منفی روی بنیان خانواده نمی گذارد و حتی از مزایای اشتغال زنان نیز می گویند. 5 پژوهش اقتصادی و اجتماعی را با هم مرور می کنیم.

نیمه پر اشتغال زنانپول‌نیوز- تصور عمومی در مورد اشتغال زنان این است که زن در صورتی که شاغل باشد در درجه اول، از تربیت فرزندان غافل می ماند. ثانیا بنیان خانواده متزلزل می شود. اما پژوهشگران چیز دیگری می گویند.

«تحلیل اثرات اشتغال زنان بر کیفیت زندگی آنان» مقاله ای است که از دلِ پژوهش مشترک فاطمه جواهری، سیدحسین سراج زاده و ریتا رحمانی در سال 1389 حاصل شده است. این تحقیق به دنبال آن بوده که آیا وضعیت اشتغال زنان، شامل خصوصیات عینی شغل آنها و نگرشی که نسبت به وضعیت اشتغال خود یعنی رضایت شغلی دارند، بر کیفیت زندگی آنها تاثیر دارد؟ در این تحقیق، 234 زن شاغل مورد بررسی قرار گرفتند که بر این اساس مشخص شد تنوع پذیری و تناسب شغل با مهارت و تخصص، با کیفیت زندگی رابطه مثبت دارد. در واقع افرادی که از وضعیت شغلی مناسب تری برخوردارند کیفیت زندگی مناسب تری هم دارند. علاوه بر این، رابطه میان خشنودی شغلی و کیفیت زندگی زنان تایید شد.

شهلا اعزازی نیز در تحقیق دیگری با عنوان «جامعه شناسی خانواده با تاکید بر نقش، ساختار و کردار خانواده در دوران معاصر» تأکید می کند که اشتغال زنان یک ضرورت است که هیچ تعارضی با جایگاه مادری او ندارد. زیرا مشکلاتی که زن در مقام شاغل به عنوان خانه دار با آن مواجه است، به زن بودن او مربوط است نه به اشتغالش.

سعید هیئتی کادیجانی و مهرنوش جعفری در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، 384 خانوار تهرانی را در مناطق 1، 2، 19 و 20 بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که بین اشتغال زنان و سلامت اجتماعی خانواده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

افسانه توسلی و وحیده سعیدی نیز در مقاله ای با عنوان «تاثير اشتغال زنان بر ساختار قدرت در خانواده هاي شهر ايوانکي» با بررسی 384 زن شاغل و غیرشاغل در شهرستان ایوانکی به این نتیجه رسیدند که ميزان دسترسي زن و مرد به منابعي همچون درآمد و تحصيلات مي تواند اقتدار به نفع هر يک از آنها را در خانواده افزايش دهد. علاوه بر این افزايش اعتقاد به ايدئولوژي جنس گرايانه در زنان موجب مي شود تا اقتدار به نفع مرد در خانواده افزايش يابد. همچنين مشارکت زنان در تامين مخارج خانواده مي تواند اقتدار به نفع زن را در خانواده افزايش دهد.

تحقیق دیگری با عنوان «بررسی اشتغال زنان و تأثیر آن بر ساخت خانواده» انجام شده که بر اساس آن، مشخص شده که در مورد رابطه اختلافات خانوادگی و اشتغال زنان رابطه وجود ندارد. همچنین در مورد رابطه تصمیم برای رفع مشکل در خانه و اشتغال زنان رابطه وجود ندارد.

به نظر می رسد با وجود این تحقیقات و پژوهش ها، اشتغال زنان، هیچ آسیبی به بنیان خانواده نمی گذارد.

بر این اساس، دولت دوازدهم با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می تواند با دریچه های جدیدی بر روی اشتغال زنان باز کند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: