April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۴۲۱۰
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
0
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار بررسی تأثیر مشکلات و مفاد فاز اول پیش فروش سکه در التهابات این روز‌های بازار طلا شد.
تأملی بر مشکلات پیش فروش سکهپول‌نیوز - معصومه آقاعلیپورشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش یکباره قیمت سکه در بازار، اظهار کرد: طبق گزارش‌های دریافتی، بالا بودن میزان نقدینگی در کشور اصلی‌ترین عامل ایجاد التهاب در بازار سکه شناخته شده است.

وی افزود:پیش فروش سکه‌ با برنامه‌های موقت، صرافان و خریداران را نسبت به ورود این سکه‌ها به بازار  حساس تر می‌کند.در این بین  سودجویانی که با پیش خرید بی رویه ، قصد ایجاد تشویش و افزایش قیمت را دارند منجر به ایجاد و تشدید تورم می شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود واسطه در بازارها تصریح کرد: دلالان همواره درصد بالایی از تأثیرگذاری  منفی بر  اقتصاد کشور را برعهده داشته اند که  عدم وجود مجازات سخت برای این افراد کمی  نگران کننده است.
فشارهای خارجی یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت سکه

وی افزود: باید این را هم درنظر بگیریم که تمام ارتباطاتمان با بانک های جهانی قطع شده است و این عامل در افزایش قیمت کالاها بی‌تأثیر نیست.

آقاپورعلیشاهی گفت: بُعد روانی این اتفاق  به مدیریت  و نحوه نظارت های بانک مرکزی بر می گردد این نهاد باید با دقت بالاتری به بازار سکه و طلا  ورود کند؛ بعبارتی ایده‌ها و طرح های کامل تری را برای ایجاد ثبات در بازار تدوین کند. وجود تحریم های بین المللی تجاری علیه  ایران یکی از دلایل تاثیرگذار بر قیمت سکه است .

 وی خاطر نشان کرد: تحریم ها، قطع روابط بانکی، مدیریت های ضعیف و در نهایت ایجاد هیجانات روانی برای مردم و خرید بیش از حد یک قلم کالا مانند سکه باعث شده است تا سکه به مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان صعود کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید به دنبال ساز و کار و ایجاد تعامل با کشورهای موثر و غیر استعمار باشیم تا بتوانیم فشارهای وارده بر بازارهایمان را جبران کنیم؛ بانک مرکزی نیز مرحله دوم واگذاری ها در حوزه سکه را به بَعد از تحویل دوره اول موکول کند تا در ابتدا نتیجه مرحله اول را سنجیده و بعد وارد فاز دوم این موضوع شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: