May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۴۵۶۶
۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
0
در شهریورماه نسبت به مردادماه نرخ تورم در گروه «خوراکی ها و آشامیدنی ها» 6.4 درصد، «دخانیات» 5.1 درصد، «پوشاک و کفش» 7.5 درصد، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» 1.5 درصد و «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» 11.9 درصد بیشتر شد.
نرخ تورم شهریورماه 13.5 درصد شد
پول‌نیوز - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در 12 ماه منتهی به شهریور‌ماه امسال را نسبت به مدت مشابه پارسال 13.5 درصد اعلام کرد؛ در حالی که چند روز پیش رقم 11.3 درصد از سوی مرکز آمار ایران برای این شاخص اقتصادی منتشر شده بود.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، بانک مرکزی امروز (پنجشنبه) خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را براساس سال پایه 100=1395 منتشر کرد.

بر این اساس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریورماه 1397 به عدد 141.9 رسید که نسبت به ماه پیش 6.1 درصد افزایش یافت.

نگاهی به تغییر نرخ تورم در گروه های مختلف نشان می دهد در شهریورماه نسبت به مردادماه نرخ تورم در گروه «خوراکی ها و آشامیدنی ها» 6.4 درصد، «دخانیات» 5.1 درصد، «پوشاک و کفش» 7.5 درصد، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» 1.5 درصد و «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» 11.9 درصد بیشتر شد.

همچنین این شاخص برای گروه های «بهداشت و درمان» 2.9 درصد، «حمل و نقل» 14.6 درصد، «ارتباطات» 15.1 درصد، «تفریح و امور فرهنگی» 15.1 درصد، «تحصیل» 0.6 درصد، «رستوران و هتل» 6.8 درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» 9.2 درصد رشد کرد.

در مجموع میزان تورم در شهریورماه نسبت به ماه مرداد در بخش کالا 9.1 درصد و در بخش خدمات 2.5 درصد افزایش یافت.

** تغییر سالیانه تورم

شاخص تورم در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال 31.4 درصد بیشتر شد.

بررسی تغییر تورم نسبت به ماه مشابه پارسال بیانگر آن است که این شاخص در گروه «خوراکی ها و آشامیدنی ها» 46.5 درصد، «دخانیات» 125.6 درصد، «پوشاک و کفش» 28.1 درصد و «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» 12.3 درصد بیشتر شد.
این شاخص در گروه های «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» 52.6 درصد، «بهداشت و درمان» 17.1 درصد، «حمل و نقل» 54.9 درصد، «ارتباطات» 43.2 درصد، «تفریح و امور فرهنگی» 70 درصد، «تحصیل» 14.5 درصد، «رستوران و هتل» 23.7 درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» 43.4 درصد رشد کرد.

بنابراین در این ماه بخش کالا 47.6 درصد و بخش خدمات 16.3 درصد نسبت به مردادماه پارسال افزایش نرخ داشت.

** اطلاعات مرکز آمار

اطلاعات بانک مرکزی در حالی منتشر شد که مرکز آمار ایران اول مهرماه، نرخ تورم 12 ماهه منتهی به شهریورماه امسال را ١١.٣ درصد اعلام کرد که نسبت به مردادماه که ٩.٧ درصد بود، ١.٦ واحد افزایش نشان می دهد.

بر پایه گزارش مرکز آمار، در شهریورماه امسال عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٣٤,٦ رسید که نسبت به ماه پیش ٥.٤ درصد افزایش نشان می دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به مردادماه ٦,٤ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» پنج درصد افزایش نشان می دهد.

درصد تغییر قیمت در شهریورماه نسبت به پارسال برای این 2 گروه به ترتیب ٣٦.١ و ٢١.٧ درصد بود.

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به شهریورماه پارسال ٢٥,٧ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٥,٧ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در مردادماه (١٩,٣ درصد) ٦.٤ واحد درصد افزایش یافت.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در شهریورماه امسال به عدد ١٣٤,٤ رسید که نسبت به مردادماه ٥.٣ درصد افزایش نشان می دهد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به شهریورماه پارسال ٢٥,٧ درصد است که نسبت به ماه پیش از آن که ١٩,٤ درصد بود، ٦.٣ واحد درصد بیشتر شد.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در شهریورماه امسال به عدد ١٣٥,٥ رسید که نسبت به ماه پیش ٥.٨ درصد بالا رفت.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به شهریورماه پارسال ٢٦,١ درصد است که نسبت به ماه پیش که ١٨,٨ درصد ثبت شد، ٧.٣ واحد درصد افزایش یافت.

پیش از این، اعلام شده بود تفاوت در محاسبه سال پایه شاخص های کلان اقتصادی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران سبب شده است آمارهای منتشر شده از سوی آنها با یکدیگر اندکی متفاوت باشد.

بر اساس قانون، مرکز آمار ایران مرجع تولید آمارهای رسمی کشور به حساب می آید اما طبق قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، بانک مرکزی مکلف شده است در حدود وظایف قانونی و در چارچوب ضوابط و استانداردهای شورای عالی آمار ایران، آمارهای تخصصی بخش های مربوط به خود را تولید و اعلام کند.

در این پیوند، بانک مرکزی پارسال برای تغییر سال پایه به سال 1390 اقدام های لازم را انجام داد و مرکز آمار نیز در این زمینه اقدام کرد تا از اختلاف آماری جلوگیری کند.

بدین ترتیب بانک مرکزی قصد دارد همه آمارهای مربوط به حساب های ملی خود را تا مردادماه امسال بر پایه سال 90 تنظیم و به روز رسانی کند. بنابراین سال پایه برای محاسبه نرخ تورم به 95 تغییر می کند.

برخی منتقدان دولت تغییر سال پایه را امری سیاسی قلمداد می کنند اما مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی ششم اردیبهشت ماه پارسال با رد این حاشیه سازی ها به ایرنا گفت: تغییر رفتارهای اقتصادی مردم و ترکیب سبد خانوار علت های اصلی اقدام نهادهای آماری مانند بانک مرکزی در تغییر سال پایه برای محاسبه شاخص های کلان اقتصادی است.

همانگونه که در بالا آمده است اکنون بانک مرکزی و مرکز آمار هر دو از سال پایه 1395 استفاده می کنند؛ با این همه، اطلاعات مرکز آمار درباره شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران است و مناطق روستایی را دربرنمی گیرد؛ بنابراین هنوز در نرخ تورم اعلام شده، اختلاف زیادی میان اطلاعات این نهادهاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: