May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۸۱۷۸
۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
0
رييس دولت اصلاحات با اينكه درآمدهای ارزی محدودي داشت ، صندوق ذخیره ارزی را با حساب 20 میلیارد دلار به دولت بعدي تحويل دارد تا اين دولت بعد از 8 سال موجودي آن را به صفر برساند و با تورم 40 درصدي آن را به تدبير و اميد تحويل دهد.
موفق‌ترين دولت پس از انقلاب كدام بود و چه كرد؟پول‌نیوز - اين روزها آشفتگي بازار ارز دامن اقتصاد كشور را گرفته است. نرخ دلار كه از دست دولت در رفت، همه چيز بهم ريخت و بانك مركزي آنقدر در رسيدگي به آن تعلل كرد كه حالا با وجود دخالت‌هاي رييس تازه بانك مركزي و تنظيم سياست‌هاي كنترل بازار،‌ چسبندگي قيمت‌ها ادامه دارد. دلار از حدود 20 هزار تومان به 13 هزار تومان سقوط كرده اما چيزي در بازار ارزان نمي‌شود.

هادي حق‌شناس اقتصاددان و معاون سازمان بنادر كشور آشفتگي اين روزهاي بازار ارز را ناشي از سياست‌هاي اشتباه دولت‌ها در دوره‌هاي زماني مختلف مي‌داند و مي‌گويد: اين الگوريتم اشتباه بارها تكرار شده است.

دولت‌هاي مختلف اين راه را رفته و به بن‌بست رسيدند. چه سازندگی چه اصولگرا چه تدبیر و امید همه اين دولت‌ها تمایلي ذاتی به كنترل تورم براي حفظ رضايت اجتماعي داشتند. رييس اين دولت‌ها مي‌خواستند که تورم را یک رقمی کنند و نرخ ارز در زمانی که دولت را تحویل می گیرند با زماني كه آن را تحویل می‌دهند تقريبا يكسان باشد.

هزینه ايجاد تورم یک رقمی و كنترل دستوري نرخ ارز در دوران صدارت اين دولت‌ها منجر به جهش در قیمت ارز شد و كار به جايي رسيد كه در هر سه دولت، رشته كار از دست دولت‌مردان خرج و بازار به آشوب كشيده شد. 

دولت‌های بعدی ایران هم اگر تورم‌های دو رقمی را از ريشه اصلاح نكنند در بر همين پاشنه مي‌خرد. حق‌شناس در اين باره مي‌گويد: اصلاحات تنها دولتي بود كه اين الگوريتم را تكرار نكرد. بهترین دولت در سال‌های بعد و قبل از انقلاب، اصلاحات بود. كمترين تلاطم‌هاي اقتصادي را در اين دوره تجربه كرديم و بيشترين ثبات اقتصادي در اين دوره ثبت شد، در حالي كه كمترين درآمدهاي نفتي مربوط به اين دوره بود.

حق شناس درباره علت اين اتفاق مي‌گويد: رييس دولت اصلاحات در تمامي هشت سال خود،‌ از مشاوران اقتصادی کارآمدی استفاده مي‌كرد و به اصولی پایبند بود  که آن اصول را هرگز زير پا نمي‌گذاشت. رييس دولت اصلاحات با اينكه  درآمدهای ارزی محدودي داشت ، صندوق ذخیره ارزی را با حساب 20 میلیارد دلار به دولت بعدي تحويل دارد تا اين دولت بعد از 8 سال موجودي آن را به صفر برساند و با تورم 40 درصدي آن را به تدبير و اميد تحويل دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: