کد خبر: ۲۹۴۷۹۵
۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
0
محمدرضا پورابراهیمی گفت: پیش بینی ما این است تا ۱ ماه آینده بیش از ۵۰ درصد از منابع پیش بینی شده از محل صندوق توسعه ملی برای وام اشتغال مددجویان تحت پوشش کمیته امداد سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های حمایتی جذب شود.
پول‌نیوز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از جذب بیش از ۵۰ درصد منابع اشتغال آفرینی مددجویان کمیته امداد خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی پس از پایان نشست کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش بینی ما این است تا ۱ ماه آینده بیش از ۵۰ درصد از منابع پیش بینی شده از محل صندوق توسعه ملی برای وام اشتغال مددجویان تحت پوشش کمیته امداد سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های حمایتی جذب شود.

جذب منابع اشتغال آفرینی مددجویان کمیته امداد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره برداشت ۱ و نیم میلیارد دلار برای تسهیلات اشتغال روستایی افزود: گزارش‌هایی از عدم جذب منابعی که مجلس با هماهنگی دولت به عنوان قانون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی درنظر گرفته بود به این کمیسیون رسید که موجب شد کمیسیون اقتصادی از تابستان امسال به این موضوع ورود کند.

وی اضافه کرد:​ ۲ ماه قبل نخستین جلسه مشترک با حضور مسئولان صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، بانک‌های عامل و دستگاه‌های حمایتی برگزار شد. در آن جلسه گزارشی از وضع عدم جذب منابع ارائه شد که بسیار نگران کننده بود. در آن گزارش آمده بود که حدود ۳۰ درصد از کل منابع درنظر گرفته شده برای این وام‌ها تخصیص پیدا کرده که نشان می‌داد وضع ما مطلوب نیست.

پورابراهیمی با بیان اینکه در آن جلسه تعهداتی درباره حوزه جذب منابع جدید و همچنین عملکرد بانک‌ها به ویژه برای کمک به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دستگاه‌های حمایتی تعریف شد گفت: در جلسه امروز علاوه بر بررسی مصوبات دو ماه قبل کمیسیون، توافقات خوبی حاصل شد. یکی از این مصوبات این بود که منابع جدید در قسط سوم تا سقف ۱ و ۲ دهم میلیارد دلار از منابعی که قبلاً درنظر گرفته شد نهایی شود ضمن اینکه عدد تسعیر نرخ ارز که قبلاً نرخ ترجیحی بود از این پس باید بر مبنای نرخ سامانه نیما اعلام شود که موجب می‌شود منابع ریالی افزایش یابد.

وی افزود: بانک مرکزی مکلف شد تا ۱۰ روز آینده براساس درخواست صندوق توسعه ملی و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، قسط سوم را براساس نرخ سامانه نیما مدنظر قرار دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۱ و نیم میلیارد دلار مصوب برای اشتغال روستایی براساس نرخ ترجیحی ۶ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود و به همین میزان هم منابع ریالی بانک‌ها را درنظر گرفته بودند که در مجموع ۱۲ هزار میلیارد تومان برای این اشتغال درنظر گرفته شد. اما در جلسه امروز مقرر شد که بانک مرکزی قسط سوم را براساس نرخ نیما مدنظر قرار دهد که موجب می‌شود منابع ریالی به بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: تاکنون از محل ۱ و نیم میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی حدود ۷۵۰ میلیون دلار پرداخت شده که در جلسه امروز مقرر شد تا هفته آینده تفاوت آن تا سقف ۱ و ۲ دهم میلیارد دلار تبدیل به ریال و پرداخت آن به بانک‌ها عملیاتی شود.

وی افزود: پیش بینی ما این است تا دو هفته آینده مصوبه قانونی منابع ریالی برای ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات این بخش نهایی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در قسط‌های اول و دوم سهم دستگاه‌های حمایتی از منابع ۱۳ هزار میلیارد تومانی اشتغال روستایی تقریباً ناچیز و ۲ تا ۳ درصد بود که مقرر شد با اقدامات درنظر گرفته شده تا ۲ ماه آینده حدود ۳ هزار میلیارد تومان منابع مرتبط با سازمان‌های حمایتی از طریق مصوبه امروز پرداخت شود که گامی رو به جلو در جهت اشتغال است.

پورابراهیمی افزود:​ با توجه به ضمانت‌هایی که از طرف کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای این وام‌ها صادر می‌شود خطرپذیری بانک‌ها تقریباً صفر است که می‌تواند پرداخت وام را تسهیل کند.

وی گفت: همچنین امروز مصوب شد محدودیت جذب منابع برای برخی رسته‌ها که تقاضای فراوانی هم داشت رفع شود و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی این رویه را در سامانه خود اصلاح کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید مسئولیت جذب منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی را برعهده دارند گفت:​ در جلسه بعدی که حدوداً تا یکماه آینده برگزار خواهد شد، مصوبات امروز بررسی خواهد شد و دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید گزارش کاملی از عملکرد خود در اینباره را ارائه کنند.


برچسب ها: اشتغال ، کمیته امداد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: