April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
رونق تولید در پی بازگشت نقدینگی به صنایع محقق می شود؛
کد خبر: ۳۰۵۱۶۴
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
0
اقتصاد ایران همیشه از مشکل کمبود نقدینگی در بنگاه های اقتصادی رنج برده است و این معضل همیشه یکی از موانع اصلی و بازدارنده ی رشد و توسعه ی اقتصادی بوده است.
دست های همیشه خالی صنعت
پول‌نیوز - نقدینگی سرگردان  بین ارز و طلا، مسکن و کالا در حالی که دست بنگاه ها خالی است.

اقتصاد ایران همیشه از مشکل کمبود نقدینگی در بنگاه های اقتصادی رنج برده است و این معضل همیشه یکی از موانع اصلی و بازدارنده ی رشد و توسعه ی اقتصادی بوده است. به نحوی که در فضای کسب و کار ها همیشه عدم دسترسی به منابع تامین مالی بیرونی و نرخ بالای منابع استقراضی در صدر مشکلات بنگاه ها قرار داشته است. 

بر همین اساس معاون وزیر صنعت، معدن و تعاون، سعید زرندی، دیروز معادل 3اردیبهشت 98 کمبود نقدینگی و فشار مالیاتی را دو عامل تاثیرگذار بر میزان تولید بنگاه‌ها برشمرد. همچنین در این ارتباط فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، دیروز در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه گفت: در سال ٩٨ برخی متغیرهای اقتصادی منجر به جهش نرخ برخی کالاها شده است و پیش بینی‌ها برای این سال وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد اما برآوردها و پیش بینی‌ها صرفاً یک علامت است و باید از این پیش بینی‌ها و برآوردها، برای اعمال مدیریت بهتر بهره گرفت و امور را اصلاح کرد.

دلایل اصلی کمبود نقدینگی بنگاه ها

دلایل اصلی کمبود نقدینگی متاثر از ساز و کار عرضه و تقاضا است. از جانب عرضه اعتبارات، پایین بودن سهم مانده بدهی بخش غیر دولتی از کل دارایی های سیستم، بالا بودن سطح مطالبات غیر جاری و توزیع نامناسب و متمرکز منابع مالی سبب ایجاد تنگنا های مالی می شود و از جانب تقاضا اعتبارات نیز ساختار سرمایه خارج از بنگاه و حجم بالای سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه ها خوذ سبب بروز این مشکل می شود.

چگونه بنگاه ها را نجات دهیم؟

سامان فلاحی دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران با همراهی دکتر تیمور رحمانی دانشیار این دانشکده  توصیه های حل این معضل را اینگونه ارائه داده اند: توسعه توان واسطه گری نظام کشور، افزایش سهم مانده بدهی بخش غیر دولتی از کل دارایی های نظام بانکی با سیاست های سودآوری فعالیت های واسطه گری و الزام قانونی بانک ها به تخصیص درصد مشخصی از دارایی ها درامر واسطه گری و متناسب سازی توان جذب منابع و اعطای تسهیلات بانکی همچنین کاهش مطالبات غیر جاری و نظارت دقیق و شفاف نهاد های پولی و متناسب سازی توزیع منابع بانکی با حساب سرمایه متقاضیان، افزایش هزینه نسبی منابع خارحی در برابر منابع درونی جهت اصلاح ساختار سرمایه بنگاه ها استفاده از سیاست های تشویقی برای بنگاه ها جهت استفاده از منبع داخلی درمقابل منابع خارجی.

باشد که سیاست گذاران اقتصادی در برنامه های خود این راهکار ها را در نظر بگیرند تا صنعت جانی تازه بگیرد.

برچسب ها: رونق تولید ، صنعت ، صنعت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: