April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۱۲۵۵
۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
0
رشد اقتصادی در سالهای اخیر باعث کاهش نابرابری در کشورهای کم درآمد و بازارهای نوظهور شده است.

پول‌نیوزنابرابری اقتصادی کشور های کم درآمد مرهون عدم استخدام نیرو های جوان است.

به گزارش پول نیوز به نقل از صندوق بین المللی پول؛ رشد اقتصادی در سالهای اخیر باعث کاهش نابرابری در کشورهای کم درآمد و بازارهای نوظهور شده است. در شرایط خوب اقتصادی ، جوانان کار می کنند و به کاهش نابرابری کمک می کنند اما زمانی که رشد اقتصادی کاهش می یابد و مشاغل از بین می روند، بیشتر جوانان در کشورهای کم درآمد بیکار می شوند و همین موضوع منجر به افزایش نابرابری می شود. 

کلید کاهش نابرابری اقتصادی، در دست جوانان است!

نتایج به دست آمده نشان می دهد که در 71 کشور کم درآمد، تاکید بر اهمیت اشتغالزایی و سیاست‌های حمایت از شاغلان کشور باید بیشتر باشد تا نابرابری کاسته شده و رشد به شکل همه‌جانبه افزایش یابد.

رابطه بین نابرابری و رشد بلند مدت به دقت مورد مطالعه قرار گرفته‌است ، اما رابطه بین نوسانات کوتاه‌مدت در رشد و نابرابری - هر دو در شرایط خوب و بد – هنوز جای کار دارد.

برای مطالعه این رابطه تصمیم گرفتیم از رویکردی به نام تحلیل میانجی استفاده کنیم که اغلب در روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به ندرت در اقتصاد کلان استفاده می‌شود . ایده این است که مشخص کنیم چه چیزی در سر نیروی محرکه است و چگونه نابرابری رخ می دهد و این دو نیرو به هم متصل می‌شوند. یک مزیت بزرگ این روش این است که به میزان اهمیت نیروهای محرک مختلف پشت هر گونه تغییر مشخص می شود.

این مساله به این دلیل است که اگر سیاست گذاران بیشتر بدانند که چرا چیزی در حال رخ دادن است ، سیاست‌های بهتری برای مقابله می‌توانند طراحی کنند. ما شرایط خوب را در یک سال با استفاده از دو معیار تعریف کردیم: اول، اینکه آیا نرخ رشد سرانه تولید ناخالص ملی یک کشور مثبت یا منفی بوده‌است، و دومی تفاوت بین این رقم و متوسط سرانه تولید ناخالص ملی همان کشور در 3 دهه است.

ما به تاثیر شرایط خوب و بد اقتصادی در نابرابری از طریق بیکاری، دسترسی به امور مالی و هزینه‌های دولتی نگاه کردیم و دریافتیم که در بازار های نوظهور و کشورهای با درآمد پایین، بیکاری، به ویژه در میان جوانان، یک عامل اصلی ایجاد مهم نابرابری است.

در شرایط خوب اقتصادی، کاهش بیکاری به طور کلی ۴۱ درصد از کاهش در نابرابری در اقتصادهای کم درآمد و نو ظهور را توضیح می‌دهد. شاغل بودن جوانان بیش از یک سوم این کاهش نابرابری را توضیح می‌دهد. در شرایط بد اقتصادی ، ۲۸ درصد افزایش نابرابری ها به دلیل افزایش بیکاری بین جوانان است.

بیکاری جوانان در دوران بد بازارهای نوظهور کم‌تر بر افزایش نابرابری فزاینده تاثیرگذار است. نتایج نشان می‌دهد که مشاغل بیشتر در شرایط رشد اقتصادی ایجاد می‌شوند و مشاغل کمتری در شرایط بد در بازارهای نوظهور در مقایسه با کشورهای کم درآمد از دست می روند. این تفاوت می‌تواند به دلیل وجود سطوح بالاتر اشتغال غیررسمی در کشورهای با درآمد پایین باشد .

راه حل اصلاحی سیاست های موجود
مهم تر از هر چیزی کیفیت مشاغل ایجاد شده و سیاست‌هایی برای حمایت از اشتغال است تا نابرابری را در کشورهای کم درآمد و بازارهای نوظهور کاهش دهد. همچنین، اصلاح در ساختار اقتصاد یک کشور بر افزایش بهره‌وری و رشد بلند مدت آن تاثیرگذار است و مسئولین کشوری باید سیاست‌هایی را طراحی کنند که فاصله ی در توزیع نابرابر درآمد را کاهش دهد و از آنجا که بخش عمده‌ای از اثر رشد نابرابری ناشی از بیکاری جوانان است، دولت‌ها باید سیاست‌هایی برای افزایش قابلیت استخدام جوانان و کاهش آسیب‌پذیری اقتصادی آن‌ها  طراحی کنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: