کد خبر: ۳۱۲۷۷۳
۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
0
۴۲ درصد از کارجویانی که برای مهارت آموزی به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند بعد از طی دوره آموزش مهارتی، موفق به ورود به بازار کار یا راه اندازی کسب و کار می‌شوند.

پول‌نیوز -  آموزش بدون مهارت، به اشتغال منجر نمی‌شود. این سیاست سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است که بارها و بارها روی آن ( به خصوص در سال‌های اخیر) تاکید کرده است. به گزارش خبرنگار پول نیوز، سلیمان پاک سرشت، رییس سازمان فنی حرفه‌ای و معاون وزیر کار امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته ملی مهارت در محل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نهضت مهارت آموزی از سوی شخص وزیر آغاز شده است.

نگران غلبه مدرک‌گرایی‌ به مهارت‌آموزی هستیم

استان به استان مهارت آموزی

در هر استانی باید با توجه به شرایط خودش برنامه‌ریزی شود . این موضوعی است که معاون وزیر صبح امروز به آن اشاره کرده و گفت: آموزش‌های مهارتی در هر استان، شهرستان و منطقه، می‌تواند با نیازهای آموزش مهارتی در استان، شهرستان و منطقه دیگر متفاوت باشد. به گفته او در سال 97، بیش از 102 هزار نفر از روستاییان، عشایر و مرزنشینان از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شدند.

ساختارها اصلاح شده‌اند

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین به اصلاحات ساختاری و نهادی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای توسعه آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: در فرآیند اصلاح رویه‌ها، یکی از اقدامات صورت گرفته بازنگری در دستورالعمل آموزشگاه‌های آزاد بود که پیش از اصلاح این رویه‌ها، داده‌های ما نشان می‌داد فقط از ۱۸ درصد از ظرفیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استفاده می‌شود. این آمارها هشدارهای لازم را به ما داد و ما را بر آن داشت که نسبت به اصلاح ساختارهای موجود اقدام کنیم.

نگران مدرک‌گرایی هستیم

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: یکی از فضاهایی که نگران آن هستیم، این است که فضای حاکم بر آموزش‌های مهارتی در کشور به سرنوشت آموزش عالی دچار شود و مدرک گرایی نیز در حوزه آموزش‌های مهارتی نیز به موضوع ماهیت مهارت افزایی غلبه کند. ما نباید اجازه دهیم که تعداد مدرک‌ها و میزان آموزش‌های «نفر-ساعت» و «نفر-دوره» به کیفیت آموزش‌ها و خروجی آن غلبه کند.

سهم 40 درصدی دانشجویان

حدود ۴۰ درصد از متقاضیان آموزش‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی هستند. این یکی دیگر از موضوعاتی بود که پاک سرشت به آن اشاره کرد و تاکید کرد که این عدد، عدد قابل توجهی است. او همچنین تاکید کرد که به واسطه همکاری‌هایی که با وزارت علوم تحقیقات و فناوری آغاز کردیم، در ۲۸ دانشگاه مراکزی تحت عنوان مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی ایجاد شده است که به دانشجویان در مورد مشاغل با توجه به شایستگی‌هایشان مشاوره داده می‌شود؛ در سالی که گذشت ۴۱ هزار و ۵۸۷ نفر از دانشجویان مشاوره شغلی دریافت کردند.

معاون وزیر کار اشاره کرد که ۴۲ درصد از کارجویانی که برای مهارت آموزی به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند بعد از طی دوره آموزش مهارتی، موفق به ورود به بازار کار یا راه اندازی کسب و کار می‌شوند.

آموزش مهارتی 126 هزار سرباز

یکی از جوامع هدف سازمان فنی حرفه‌ای، سربازان بودند. معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی امروز به طرح مهارت آموزی سربازان هم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۲۶ هزار و ۹۱۲ نفر از سربازان دوره‌های مهارتی را پشت سر گذاشته‌اند که از این میان، ۷۰ هزار نفر از سربازان موفق به دریافت گواهینامه مهارتی شده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: