May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
در پی در گذشت اصغر قندچی؛
کد خبر: ۳۱۳۴۵۰
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
۱
اصغر قندچی موسس شرکت ایران کاوه و پدر صنعت کامیون سازی ایران، روز هفتم مرداد ۱۳۹۸ به دلیل عفونت شدید درگذشت.

پول نیوز - اصغر قندچی یکی از صنعت‌گران دوران طلایی اقتصادی ایران در دهه چهل خورشیدی است. او را در کنار برادران خیامی، جعفر اخوان، رضا نیازمند و خلیل ارجمند از مهمترین و کلیدی‌ترین مردان صنعتی ایران می‌دانند که سبب تحول گسترده ای در صنایع ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی شدند.

 

 

اصغر قندچی از کودکی به عنوان کارگر در تعدادی از اولین گاراژهای تعمیر اتومبیل ایران کار کرده بود. یکی از این کارگاه‌ها به مستشاران آلمانی تعلق داشته و او توانسته بود از تکنسین و مهندسان آلمانی در ایران، فنون بسیاری را در زمینه خودرو و صنعت حمل‌و‌نقل بیاموزد.

 

صنعت کامیون سازی ایران، یتیم شد!

 

چند سال بعد او در سن ۱۶ سالگی کارگاه خودش را راه می‌اندازد و پس از چند سال از باقی مانده‌های قطعات جنگ جهانی دوم استفاده می‌کند تا کامیون‌های ماک را که خراب شده بودند، کامل کند. او در این کار از موتورهای انگلیسی کامنز که در آن روزگار برای چاه آب استفاده می‌شد، بهره می‌گیرد. در واقع در کارگاهش از قطعات کامیون‌های ماک بهره می‌گیرد و آن ها را با بدنه‌های دست‌ساز درکارگاهش تلفیق می‌کند و با استفاده از موتورهای چاه اولین کامیون‌ها را در ایران می‌سازد.

 

 

در اوایل دهه ۴۰ خورشیدی وزارت اقتصاد در زمان علینقی عالیخانی، به دنبال جذب افراد تکنوکرات در دولت می‌رود. یکی از این افراد رضا نیازمند، اولین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، به وی دستور می‌دهد تا فردی را برای تولید خودرو در ایران پیدا کند و رضا نیازمند در تحقیقاتش به اصغر قندچی می‌رسد.

 

 

دولت ایران در آن سال‌ها حاضر می‌شود به وی اولین مجوز تولید خودرو را در ایران اعطا کند و اصغر قندچی با کمک دولت، شرکت ایران کاوه را برای تولید ماک در ایران تاسیس می‌کند. شرکت ماک آمریکا هم برای اولین بار خارج از خاک آمریکا، حاضر به همکاری با اصغر قندچی می‌شود. او تا پیش از انقلاب ۵۷ نسلی از صنعت‌گران ایرانی را تربیت می‌کند و خود نیز کامیون‌های ماک را تا حد بالایی ساخت داخل می‌کند.

 

صنعت کامیون سازی ایران، یتیم شد!

 

آقای قندچی در سال ۱۳۵۷ به فکر تولید آخرین قطعات ماک در ایران مانند موتور افتاده بود که انقلاب رخ می‌دهد. در جریان «ملی» شدن صنایع در سال ۱۳۵۸، کارخانه از او گرفته می‌شود. اما وی همچنان کارش را در ایران ادامه می‌دهد و در کارگاهی در جنوب تهران سعی می‌کند به کامیون‌های ماک در ایران خدمات ارائه دهد.

 

 

با وقوع جنگ ارتش ایران برای بهینه‌سازی کامیون‌های ارتشی نیاز به کمک پیدا می‌کند و قندچی کارگاهی را در اهواز برای تعمیر کامیون‌های ماک راه اندازی می‌کند. پس از جنگ او دوباره به کارگاهش باز می‌گردد و همچنان تا آخر عمر هم در این کارگاه کار می‌کند. گفته می‌شود که این مرد صنعت ایران تا چندین ماه پیش از بستری شدن در بیمارستان همچنان مشغول به کار بوده است.

 

 

اصغر قندچی پس از سال ۱۳۴۰ نهضت تولید خودرو و کامیون را در ایران راه انداخت و سبب ایجاد موج گسترده‌ای در صنایع ایران شد. او کامیون‌های ماک را براساس شرایط آب هوایی ایران و شرایط جاده‌ای ایران تقویت می‌کرد. به همین دلیل در آن دوران کامیون‌های تولیدی در ایران مشتریان بیشتری نسبت به محصولات مشابه خارجی داشتند. گزارش شده است از تولیدات ماک در ایران کاوه، همچنان چندین هزار دستگاه در جاده‌های ایران فعال هستند.

 

 

کارخانه ایران کاوه در نهایت به شرکت سایپا واگذار شد و نام آن به سایپا دیزل تغییر کرد. این کارخانه پس از ماک به تولید محصولات ولوو پرداخت و در چند سال اخیر هم به سراغ مونتاژ کامیون‌های چینی رفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:39 - 1398/05/12
وبعد هم فاتحه اش خوانده خواهد شد
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: