April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۸۱۲۰
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
0
شب گذشته شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در برنامه تلویزیونی پایش حاضر شد و البته کل سخنان وی به دفاع از تغییرات قوانین بازار پایه و دلایل این تغییرات گذشت.

پول‌نیوز - تغییرات قوانین در بازار پایه ماه‌ها است که در راس اخبار مهم اقتصادی کشور قرار گرفته و حتی در روز‌های اخیر کار را به مجلس نیز کشانده است تا شاید به دخالت نمایندگان این مهم باز هم همانند خرداد ماه ۹۸ از دستور کار خارج شود.


به گزارش پول نیوز، این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که برخی از مدیران تراز اول بازار سرمایه در مصاحبه‌های روز گذشته خود خبر از تعلیق احتمالی این قواین به اجرا در آمده در صورت نیاز می‌دهند.


دفاع تمام قد از تغییر قوانین بازار پایه در کنار حمایت از سهامداران!


اما حضور شاپور محمدی در یکی از برنامه‌های چالشی صدا و سیما و دفاع وی از این تغییرات کمی با خبر‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها از زبان معاونان محمدی، تفاوت دارد.


شاپور محمدی در این برنامه سعی کرد تا چالش تغییر قوانین بازار پای را یک بار برای همیشه مرتفع سازد تا شاید فرابورسی هاهم نفس راحتی بکشند.


وی در این گفتگو اعلام کرد: اصلاح قوانین بازار پایه به سال گذشته باز می‌گردد و در بهمن ماه ۱۳۹۷ موضوع اعلام عمومی و در اسفند ماه نیز دو ابلاغیه رسمی در سایت فرابورس ایران با موضوع اصلاح قوانین بازار پایه منتشر شد.
وی ادامه داد: این قوانین قرار بود در خرداد ۹۸ اجرایی شود اما؛ برخی شاعبه شرعی و غیر شرعی بودن را بیان کردند و ما تصمیم گرفتیم این اعمال تغییرات را به تاخیر انداخته تا این اشکال نیز مجددا در شورای فقهی بررسی شود.


دبیر شورای عالی بورس تصریح کرد: موضوع در کمیته فقهی مطرح و پس از آن با کانون نهاد‌های سرمایه گذاری؛ کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار و دو تن از اعضای شورایعالی بورس نشست‌های متعددی انجام شد. سرانجام مقرر شد تا بحث نمایش مظنه‌ها اصلاح و دامنه یک ریالی نیز به سه، دو و یک درصد تغییر کند. اصلاحات به شورای عالی بورس ارجاع و مقرر شد طبق بند یک بازار زرد، نارنجی و قرمز ایجاد شود، طبق بند دو دامنه نوسان در این سه بازار سه درصد، دو درصد و یک درصد باشد و همچنین قرار شد حذف مظنه‌ها تدریجی انجام شود.


برخی از معترضان به تغییرات اخیر بازار پایه بر این عقیده هستند که این قوانین باید تدریجی انجام می‌شد و این همان تصمیم اولیه سازمان بورس یوده است، اما شاپور محمدی این حرف را کاملا رد می‌کند.


وی در پایش گفت: بعضا تفسیر شد که شورای عالی بورس اعلام کرده کل فرایند تدریجی انجام شود در حالی که اجرای تدریجی صرفا به نحوه نمایش مظنه‌ها باز می‌گشت بنابراین؛ این که گفته شود قوانین یک شبه اجرا شده به هیچ عنوان صحت ندارد. ۱۲۰۰ خبر در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با موضوع اصلاح مقررات بازار پایه منتشر شده و به هیچ عنوان قوانین یک شبه اجرا نشده است. تصویر مصوبه نیز به اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی داده شد.


اما دلیل اصلی این تغییر قوانین چه بود؟


متاسفانه بازار پایه فرابورس به دلیل نبود قوانین محکم و با ثبات کمی بیش از حد آشفته است گویی هر شرکتی که آشفته بودن را می‌پسندد، برای حرکت به سوی این بازار لحظه شماری می‌کند. تابلو‌های الف تا ج این بازار محلی شده بود برای رفت و آمد مجموعه‌هایی که زیاد دوست ندارد شفاف باشند و البته در این میان بسیاری از سهامداران حقیقی متضرر و بسیاری نیز از این غیر شفاف بودن سود می‌برند. اصلاح قوانین قرار است این غیر شفاف بودن را رفع و زیاده خواهی برخی سهامداران از بازار پایه را متعادل کند اما؛ در این میان چه بر سره خورده سهامدارانی می‌آید که همه زندگی خود را به اشتباه و از روی ناچار به سهام بازار پایه تبدیل کرده و یکشبه همه چیز خود را از دست دادند؟ این همان سوالی است که آقای رئیس پاسخی به نداد و شاید اساسا جزو سوالات آماده شده شب گذشته نبود!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: