April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خودروسازان، بدهکاران پر مدعا؛
کد خبر: ۳۱۸۵۳۴
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
0
صنعت خودرو صنعتی است که با وجود حمایت‌های مختلفی که دریافت می‌کند، باز هم آینده روشنی ندارد.

پول نیوز - مدت‌ها بود اقتصاد ایران، سالی مانند سال 97،‌ به خود ندیده بود. تنش‌های اقتصادی ایران به واسطه خروج آمریکا از برجام و پرداخت بیش از 36 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور به مالباختگان موسسات مالی و اعتباری از سال 96 شروع و در سال 97 به اوج رسید. بر اساس گزارش مرکز آمار در ارتباط با رشد اقتصادی کشور در سال 1397، رشد محصول ناخالص داخلی با نفت 4.9- درصد و رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت 2.4- درصد بوده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، در سال 97 نرخ رشد بخش کشاورزی 1.5- درصد، گروه صنعت 9.6- و گروه خدمات 0.02 درصد نسبت به سال 96 محاسبه شده است.

 

منفی شدن حدود 10 درصدی بخش صنعت می‌تواند خطری جدی برای صنایع بزرگ و کوچک کشور باشد. به خصوص صنایعی که از حمایت‌های نهادهای مختلف دولتی برخوردار نیستند و صرفا در تلاش‌اند تا حداقل با بخش از ظرفیت‌شان به حیات خود ادامه دهند.


ارزبرهای ورشکسته

 

نیما بصیری تهرانی نایب رییس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران درباره بزرگ‌ترین صنایعی که در سال 98 مورد تهدید قرار خواهند گرفت، به پول نیوز می‌گوید: با توجه به مشکلات ناشی از تحریم، افزایش نرخ ارز، عدم امکان مراودات پولی و بانکی با کشورهای خارجی و متعاقبا گران شدن هزینه تامین مواد اولیه، ماشین‌آلات، قطعات یدکی، تجهیزات و به طور کلی کالاهای واسطه‌ای تولید، آن‌دسته از صنایع که در فرآیندهای خود بیشترین وابستگی را به واردات دارند، با بیشترین تهدید مواجه خواهند بود.

روزهای خوشی در انتظار صنعت خودرو نیست

 بصیری تهرانی در مورد آینده صنعت خودرو می گوید: صنعت خودرو جز آن‌دسته از صنایع است که در فرآیندهای تولید آن بیشترین وابستگی به واردات وجود دارد. در این زمینه، این صنعت در کشور به عنوان یک مثال روشن قابل ذکر است.

به گفته او، طبیعتا هرچقدر مقیاس صنایع مورد تهدید بزرگتر بوده و سهمشان از تولید ناخالص داخلی و سرمایه‌گذاری صنعتی صورت‌گرفته در کشور بیشتر باشد، به همان میزان در صورتی که دچار رکود و کاهش تولید شوند، نرخ رشد اقتصادی کشور را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

 

صنعتی ملی که سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌کند

بررسی‌های پول نیوز نشان می‌دهد که برخی که تولید هر دستگاه سمند بین ۱۵۵۰ تا ۲ هزار یورو ارزبری دارد. به طور مثال برای تولید خودرو سمند 100درصد آلومینیوم استفاده می‌شود که قیمت این فلز از اسفند 94 تا آبان 97 برابر با 426 درصد افزایش داشته، در همین بازه زمانی قیمت مواد پلیمری 370 درصد، ورق فولادی 277 درصد، مس 336 درصد، چدن 353 درصد، سرب 346 درصد، فولاد آلیاژی 225 درصد، دلار نرخ ارز مبادلاتی و نیما 300 درصد افزایش داشته است. خودروسازان به واسطه انحصاری که در بازار خودرو راه انداخته‌اند، با شعار اشتغال زایی و خودروی ملی، سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌کنند. آنهم در شرایطی که به واسطه تحریم‌ها بیشتر از همیشه نیاز به مدیریت منابع ارزی در کشور حس می‌شود و همه این‌ها در حالی است که بر اساس اعلام رسمی خودروسازان، در آخرین گزارش‌ها ایران خودرو 2 هزار میلیارد و 500 هزار میلیارد تومان و سایپا 5 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: