April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۸۹۴۳
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
0
کارشناس حوزه اقتصادی با بیان اینکه حوزه نظام‌های مالی مثل بانک و بیمه و بازار سرمایه راه‌حل‌هایی برای جذب نقدینگی اضافی هستند، افزود: دانش‌بنیان‌ها نیز یکی از مباحث تامین مالی خواهند بود.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، حسین عبده تبریزی در نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با تاکید بر اینکه متاسفانه به قدر کافی در صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری نشده است اعلام کرد:نگاه‌ها باید به طور جدی به این صنعت تغییر کند چرا که این صنعت مهم کشور به طور جدی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد.

وی با تاکید بر اینکه دو دهه گذشته به قدر کافی در این صنعت سرمایه‌گذاری نشده و هم اینکه تغییرات در تکنولوژی و بازار جهانی ایجاد شده که نیازمند تحرکات جدید است اضافه کرد: با توجه به شرایط تحریم‌ها که بر کشور علل الخصوص بدنه این صنعت وارد شده است سبب ساز این امر شده تا فروش نفت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تقریبا ناممکن شود.

عبده تبریزی با طرح سوالی مبنی بر اینکه در چنین فضایی چگونه می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد یا تامین مالی از داخل تا چه حد ممکن است و از چه روشی دنبال شود تا مسائل تامین مالی حل شود؟ افزود: طی ۴۰ سال گذشته میزان قابل توجهی نقدینگی در کشور تولید شده که ۲۳ درصد نقدینگی به خاطر ضعف خانوار روی دارایی‌ها می‌نشیند. مردم به خاطر محدودیت‌ها نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند بنابراین اضافه پولشان به دارایی‌های سرمایه‌ای تعلق می‌گیرد و امکان اینکه نقدینگی به تولید انتقال یابد ممکن نیست.

این کارشناس حوزه اقتصادی با بیان اینکه حوزه نظام‌های مالی مثل بانک و بیمه و بازار سرمایه راه‌حل‌هایی برای جذب نقدینگی اضافی هستند، افزود: دانش‌بنیان‌ها نیز یکی از مباحث تامین مالی خواهند بود.

وی در ادامه گفت: یکی از معضلات صادرات نفت مسئله انتقال منابع است که به خاطر محدودیت‌های بانکی در شرایط تحریم با مشکل مواجه هستیم ضمن آنکه در حاشیه تامین مالی باید راه‌هایی پیدا کنیم تا بتوانیم مسئله انتقال مالی را حل کنیم.

عبده تبریزی با تاکید بر اینکه یکی از این راه‌های دور زدن تحریم‌ها استفاده از ارز‌های رمزنگار است بیان کرد: استفاده از این فرآیند در دنیا تا حدی به رسمیت شناخته شده‌است از سوییی در ایران نیز بانک مرکزی تلاش می‌کند نحوه انتقال منابع با توجه به محدودیت‌ها برخی آلترناتیو‌ها را فراهم کند.

وی در تشریح این موضوع که می‌توان با خط اعتباری چین و روسیه، دلار و یورو را دور زد گفت: مثلا اگر خط مبادله با چین و روسیه فراهم شود می‌توانیم محدودیت دلار و یورو را دور بزنیم و یا با استفاده از سیستم تهاتر می‌توانیم این محدودیت‌ها را پشت‌سر بگذاریم ضمن آنکه امروزه روش‌های تهاتر و رمزنگار از جمله روش‌های انتقال مبادلات پولی هستند که می‌توان مورد بررسی قرار داد.

این کارشناس حوزه اقتصادی یادآور شد: البته رمزارز‌ها اینگونه نیست که بتوانند مسائل مبادله پولی نفت ایران را به کل حل کند، اما ابزار جانبی هستند که کار با آن‌ها ضرورت دارد.

عبده تبریزی در پایان اذعان کرد: همواره در کشورمان هر وقت پول زیادی داشتیم بهره وری پایین آمده است، اما در شرایط محدودیت، بهره‌وری بالاتر رفته است. امید است در شرایط فعلی محدودیت، نقدینگی را به بخش مولد انتقال دهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: