April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۹۲۰۸
۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
0
ارتقای جایگاه «سواد گردشگری» کمک خواهد کرد بسیاری از معضلات بزرگی که گریبان آثار و بناهای تاریخی و محیط زیست را گرفته است و مانع توسعه گردشگری می‌شود، رفع گردد.

پول نیوز؛ محمدرضا جابری - شاید دیدن عبارت «سواد گردشگری» در وهله اول کمی جدید، عجیب و ناهمگون به نظر بیاید و نیاز به توضیحاتی باشد تا مفهوم آن بهتر درک شود! پس تعریفی اجمالی از آن ارایه می‌شود تا بعدها بتوانیم بر پایه آن، برنامه‌ها و اهداف لازم را جهت توسعه گردشگری، حفاظت از میراث فرهنگی، ترویج صنایع دستی و همچنین استفاده صحیح از منابع طبیعی و محیط زیست بطور عمومی و گسترده در سطح کشور پیش ببریم.

 

سواد گردشگری چیست؟


با توجه و احترام به همه تعاریف پذیرفته شده در خصوص دو مفهوم «سواد» و «گردشگری» در یک تعریف جدید می‌توان گفت: سواد گردشگری مجموعه آگاهی‌ها و اقدامات اساسی و کاربردی فردی و گروهی برای درک درست مفهوم گردشگری با هدف توسعه آن و همچنین جلوگیری‌ از آسیب زدن به آثار تاریخی و محیط زیست است.

 

به کار گیری واژه «سواد» از آن جهت اهمیت دارد که نیازی اساسی برای همگان است و عموم مردم را شامل می‌شود و در کشوری مانند ایران که دارای جاذبه‌های گوناگون گردشگری است و طبق تمامی اسناد بالادستی بر توسعه گردشگری تاکید شده‌ است، اهمیت آموزش همگانی گردشگری بسیار ضروری می‌نماید.

 

همان‌گونه که روند باسواد شدن افراد از خانواده و سپس مدرسه و دانشگاه و همچنین جامعه (رسانه‌های فراگیر، انجمن‌ها و ...) آغاز می‌شود، در آموزش «سواد گردشگری» هم کمابیش باید همین روال طی شود.


تدوین کتاب‌های مرتبط با سواد گردشگری در مدارس، ساخت برنامه‌های آموزشی در صداوسیما، تشکیل انجمن‌ها و نهادهای مردمی با محوریت ارتقای سواد گردشگری، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی و ... می‌تواند ضمن توسعه گردشگری، از روند تخریب میراث‌ فرهنگی و محیط زیست نیز جلوگیری نماید.

 

ارتقای جایگاه «سواد گردشگری» کمک خواهد کرد بسیاری از معضلات بزرگی که گریبان آثار و بناهای تاریخی و محیط زیست را گرفته است و مانع توسعه گردشگری می‌شود، رفع گردد.


روزی نیست که خبر تخریب بناهای تاریخی را نشنویم! شهرداری‌ها به دلیل ندیدن آموزش‌های لازم «سواد گردشگری» دشمن درجه یک میراث فرهنگی و محیط زیست به حساب می‌آیند! افراد سودجو با از بین بردن بناهای تاریخی ترجیح می‌دهند سودی کوتاه و موقتی کسب کنند تا اینکه بنایی تاریخی تبدیل به اقامتگاه یا موزه شود!


عمران در نقطه تقابل با احیا و مرمت قرار گرفته است و متأسفانه هیچ پل ارتباطی معقولی میان آن‌ها وجود ندارد!

فقدان سواد گردشگری در میان مدیران و مسئولان، آثار مخرب بزرگتری دارد.


یک تصمیم نادرست، یک بی‌توجهی غیر عامدانه، یک دستور نابجا می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری بر پیکره آثار تاریخی و محیط زیست ما وارد کند. همه سازمان‌ها و نهادهایی که به نوعی مرتبط با این حوزه‌ها هستند، باید در جهت ارتقای جایگاه «سواد گردشگری» در مجموعه‌های خود اهتمام جدی بورزند. آثار و فضاهای طبیعی ارزشمند زیادی وجود دارد که در تملّک وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و مجموعه‌های مختلفی قرار دارد که به دلیل نداشتن «سواد گردشگری» مدیران و کارکنان آن مجموعه‌ها این ظرفیت‌ها در حال از بین رفتن است.

ارتقا و آموزش «سواد گردشگری» عزم و اراده ملی می‌طلبد.


تمامی ارکان نظام، تک‌تک شهروندان، موسسات فرهنگی و آموزشی، رسانه‌ها، خبرنگاران و حتی خانواده‌ها ضمن بالا بردن دانش کاربردی «سواد گردشگری» می‌توانند در فرصتی کوتاه، سبب‌ساز تحولی بزرگ و چشمگیر در توسعه گردشگری، حفظ میراث ‌فرهنگی و محیط زیست و همچنین ترویج صنایع دستی شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: