April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
«ایران خودرو» سوار بر ۲۰۰۸ خود شد:
کد خبر: ۳۲۴۷۴۸
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
0
پول نیوز - بالاخره میزان افزایش سرمایه «ایران خودرو» مشخص شد اما؛ گزارش توجیهی شادی این موضوع را کمرنگ کرد.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، بالاخره پس از حرف و حدیث‌های فراوان، شرکت «ایران خودرو» گزارش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، میزان افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصد و از محل تجدید ارزیابی زمین، ساختمان و ماشین آلات خواهد بود و سرمایه ۱۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی کنونی به بیش از ۳۲۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

این اقدام به منظور اصلاح ساختار مالی و خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت انجام می‌گیرد؛ چرا که «ایران خودرو» هم اکنون بالغ بر ۱۶۰ هزار و ۵۷۹ میلیارد ریال زیان انباشته دارد.

بنابراین، با انجام این افزایش سرمایه از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج می‌شود اما؛ کاملا لب مرز است و با اندک زیان، مجددا مشمول این ماده می‌شود.

از آن جایی که بخشی از این تجدید ارزیابی از محل ماشین آلات انجام می‌گیرد، هزینه استهلاک به شرکت تحمیل می‌کند. با توجه به هزینه استهلاک ۵ هزار و ۱۲۸ میلیارد ریالی برای سال ۹۹ و سال‌های آتی، بعید به نظر می‌رسد که «ایران خودرو» بتواند این مقدار هزینه استهلاک را پوشش دهد و پیش بینی می‌شود در سال ۹۹ دوباره مشمول ماده ۱۴۱ شود، اگرچه در گزارش توجیهی شرکت این گونه پیشبینی نشده است.

تجدید ارزیابی ۲۰۰۸ درصدی «خودرو» روی لبه تیغ


با همه این اوصاف سازمان بورس با این افزایش سرمایه موافقت خواهد کرد؛ چرا که در رویه خود بار‌ها نشان داده برای شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ ارفاق زیادی قائل است؛ مخصوصا برای شرکت‌هایی که چشم و چراغ دولت هستند.

دیگر نکات گزارش «خودرو»

در گزارش توجیهی افزایش سرمایه ارزش کارشناسی زمین کارخانه ۲۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال لحاظ شده که معادل ۲۳ میلیون ریال به ازای هر مترمربع است.

تجدید ارزیابی ۲۰۰۸ درصدی «خودرو» روی لبه تیغ



«ایران خودرو» پیش بینی کرده حتی با وجود افزایش سرمایه در سال ۹۹ نیز زیانده باشد و برای سال ۹۸ زیان خالص ۴۶ هزار و ۳۷۷ میلیارد ریالی برآورد کرده است. اثر هزینه استهلاک در پیش بینی‌ها نمود پیدا می‌کند؛ برای سال ۹۹ در صورت عدم افزایش سرمایه ۳ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال سود پیش بینی کرده است؛ در حالی که در صورت افزایش سرمایه به سبب تحمیل هزینه استهلاک، زیان یک هزار و ۱۶۹ میلیارد ریالی برآورد شده است.

تجدید ارزیابی ۲۰۰۸ درصدی «خودرو» روی لبه تیغ



در مفروضات این پیش بینی، تولید و فروش سال ۹۹ برابر با ۵۰۰ هزار دستگاه لحاظ شده است. این رقم در سال ۹۸ حدود ۳۹۸ هزار دستگاه خودرو بوده است.

با فرض تایید کل میزان ۲۰۰۸ درصدی افزایش سرمایه از سوی حسابرس و سازمان بورس، قیمت تئوریک در پایانی ۱۲۴۰۷ ریال، حدود ۵۹۰ ریال محاسبه می‌شود. با توجه به این که تعداد سهام به ۳۲۲ میلیارد سهم افزایش خواهد یافت، همانند بانک تجارت و بانک صادرات تبدیل به سهم بسیار سنگینی خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: