May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جدال قدرت میان اصولگرایان برای ریاست خانه ملت
کد خبر: ۳۲۶۲۰۸
۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
0
در حالی که از جنبه حقوقی رئیس‌ مجلس مسئولیت مدیریت مجلس را بر عهده دارد و در نهایت مانند دیگر نمایندگان دارای یک رأی است اما؛ گمانه زنی‌ها و جدال برای کرسی ریاست آینده مجلس که محتملا در اختیار اصولگراهاست از حالا سر و صداهای زیادی به پا کرده است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، انتخابات مجلس در دوم اسفندماه امسال برگزار شد و تکلیف ۲۹۰ کرسی مجلس یازدهم مشخص شد. مجلسی که ۸۰ درصد از نمایندگان دوره دهم در آن حضور ندارند و علی لاریجانی رئیس مجالس هشتم تا دهم نیز در این دوره ثبت نام نکرد تا حرف و حدیث ها برای آماده شدن او برای ریاست جمهوری نقل محافل شود.

بعد از اعلام نتایج انتخابات و می توان گفت حتی قبل از مشخص شدن آرا، اخباری مبنی بر اینکه چه کسی ریاست مجلس را به دست میگیرد داغ و داغتر شد.

این مجلس بر خلاف مجلس دهم که متشکل از اصلاح طلبان بود، مجلسی کاملا اصولگرا خواهد بود. مجلسی که هنوز تا زمان تشکیلش چند ماهی مانده اما؛ جنگ قدرت میان اصولگرایان برای رسیدن به صندلی ریاست آن آغاز شده و حالا با مشخص شدن تکلیف نمایندگان ۲۹۰ کرسی سبز رنگ بهارستان، چند نفر از نمایندگان منتخب، خود را برای نشستن روی کرسی فعلی علی لاریجانی آماده می کنند.

درست است که مجلس آینده تقریبا به صورت یکدست متشکل از اصولگرایان است اما به دلیل اختلافات عمده‌ای که در گروه‌های مختلف اصولگرایی وجود دارد، وحدت‌ نظری بر این که چه کسی رئیس مجلس شود میان آنها دیده نمی‌شود و اختلاف نظر و عقاید در این زمینه فراوان است.

تاکنون در ۱۰ دوره مجالس شورای اسلامی، ۵ نفر بر صندلی ریاست تکیه زده‌اند و با توجه به ترکیب مجلس یازدهم، رئیس آینده پارلمان چهره جدیدی خواهد بود. اکبر هاشمی رفسنجانی (سه دوره)، مهدی کروبی (دو دوره)، علی اکبر ناطق نوری (دو دوره)، غلامعلی حداد عادل (یک دوره) و علی لاریجانی (سه دوره) ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته‌اند.

حالا و با برگزاری انتخابات دوم اسفند ۹۸ و حضور نداشتن امثال لاریجانی و حداد عادل در مجلس و تعداد پایین نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس یازدهم، نام چند نفر از اصولگرایان به عنوان کاندیداهای بالقوه ریاست پارلمان آینده به گوش می‌رسد.
 
چه کسی بر روی این صندلی سبز می نشیند؟

برخی قالیباف را شایسته صندلی مجلس می‌دانند، او که با یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رای به عنوان نفر اول انتخابات به نمایندگی رسیده و با داشتن سوابق نظامی در سپاه و نیروی انتظامی، سه دوره کاندیداتوری ناکام در انتخابات ریاست جمهوری و ۱۲ سال شهرداری تهران یکی از مدعیان ریاست مجلس است. او به نوعی شناخته‌شده‌ترین چهره از میان نامزد‌های راه ‌یافته به پارلمان یازدهم است.

نخبگان سیاسی معتقدند که قالیباف هرچند از پایگاه اجتماعی و منابع انسانی شرایط خوبی دارد، اما؛ مخالفان سیاسی زیادی اعم از طیف های مختلف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هم دارد. پرونده‌های فساد اطرافیان و املاک نجومی، مواردی است که هیچ‌‌گاه از چشم مخالفان سیاسی‌اش مغفول نمانده و لذا برخی از اصولگرایان به خصوص در جبهه پایداری مخالف سرلیستی او در لیست اصول‌گرایان تهران هستند.

جبهه پایداری نیز به گواه تاریخ معمولا اهل تعامل و وحدت نیستند و هیچ بعید نیست بعد از ورود به مجلس بر خلاف جریان آب شنا کنند و موانعی بر سر راه ریاست قالیباف ایجاد کنند.
 
چه کسی بر روی این صندلی سبز می نشیند؟

گزینه بعدی احتمالی، میرسلیم است که با ۸۹۲ هزار و ۳۱۸ رای به عنوان نفر دوم تهران وارد مجلس یازدهم شده و نامش برای خیلی‌ها یادآور انتخابات ریاست جمهوری سال 96 است، به خصوص آنجایی که با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی و آمارهای برجای مانده از عملکرد دولت تدبیر و امید خطاب به رئیس جمهور می گفت: «آقای روحانی! اینو چی میگی؟» . او از چهره های نزدیک به رهبر انقلاب در دوران ریاست جمهوری ایشان بوده که سابقه طولانی عضویت در­ مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد و کرسی وزارت فرهنگ و آموزش عالی را هم در اختیار داشته است. این سوابق مدیریتی باعث شده که میرسلیم هم برای خود در رسیدن به ریاست مجلس یازدهم حقی قائل باشد.
 
چه کسی بر روی این صندلی سبز می نشیند؟

نفر بعدی آقاتهرانی است که با ۸۶۸ هزار و ۳۱۸ رأی نفر سوم تهران شد و نقطه برتری خود نسبت به قالیباف را داشتن سابقه نمایندگی در ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی می‌داند. نکته‌ای که قالیباف از آن بی بهره است. آقاتهرانی با دبیر کلی جبهه پایداری، تشکیلات منسجمی را پشت سر خود می‌بیند ولی در گذشته تنها در مجلس نایب رئیس کمیسیون فرهنگی بوده است و حتی نتوانسته به ریاست یکی از کمیسیون‌های پارلمان برسد.
 
چه کسی بر روی این صندلی سبز می نشیند؟

گزینه بعدی علیرضا زاکانی یک نماینده جوان است که سودای ریاست را بر سر دارد. او با ۱۹۰ هزار و ۴۲۲ رای به عنوان نفر سوم قم راهی بهارستان شده و سابقه نمایندگی ادوار هفتم تا نهم مجلس را در کارنامه دارد و رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم بوده است. زاکانی با سابقه ریاست بسیج دانشجویی در سال‌های گذشته، سابقه مدیریت دولتی ندارد اما ریاست لاریجانی از قم بر مجلس به این موسس جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نشان داده که نباید برای ریاست بر مجلس یازدهم ناامید باشد.
 
چه کسی بر روی این صندلی سبز می نشیند؟

مسعود پزشکیان که این روزها سومین دوره نمایندگی خود را از حوزه انتخابیه تبریز می­ گذراند، سابقه وزارت بهداشت دولت دوم «سید محمد خاتمی»  و نایب رئیسی مجلس دهم را در کارنامه خود دارد. او فارغ­ التحصیل جراحی قلب از دانشگاه ایران و مسلط به زبان­های انگلیسی و عربی است که با گرایشات اصلاح طلبی پا به انتخابات مجلس گذاشته و عضو فراکسیون امید است.

با توجه به جایگاه پزشکیان در میان اصلاح طلبان و سابقه طولانی او در مجلس، می توان او را یکی از گزینه های ریاست مجلس مطرح در نظر گرفت.

حال باید تا هفتم خرداد سال 99 صبر کرد و دید که کدام یک از افراد می تواند بعد از دوازده سال لاریجانی را از صندلی ریاست بلند کرده و خود جای او بنشیند؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: