May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
رشد حبابی این کامیون‌ساز؛
کد خبر: ۳۲۸۶۰۴
۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
0
عملکرد سال ۹۸ شرکت «سایپا دیزل» بسیار بدتر از سال ۹۷ بود و در صورتی که فعالیت شرکت بدین شکل پیش رود، سنگینی بار زیان به حدی می رسد که دیگر هیچ کامیونی توان حمل آن را نخواهد داشت.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، شرکت «سایپا دیزل» طی دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفند سال ۹۸ حدود ۳ هزار و ۸۴۵ میلیارد ريال درآمد فروش کسب کرد؛ در صورتی که در سال ۹۷ بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ريال فروش انجام داده بود.

مهمترین دلیل افت شدید ۶۲ درصدی مبلغ فروش «سایپا دیزل» در سال ۹۸ کاهش فاحش مقدار فروش محصولات است. در سال ۹۷ برابر با ۳ هزار و ۳۴۱ دستگاه کامیون به فروش رسید اما؛ در سال ۹۸ فقط موفق به فروش ۷۳۲ دستگاه انواع کامیون شد.

افت مقدار فروش به حدی بود که حتی افزایش نرخ فروش محصولات نیز نتوانست کمکی به «خکاوه» بکند و با تنزل شدید سطح درآمدها مواجه شد.

فروش این شرکت نوسان های بسیاری در سال های اخیر داشته و در سال ۹۸ با افت بسیار زیاد به پایین‌ترین حد خود طی ۶ سال اخیر رسیده است.

کامیون های «خکاوه» واژگون شدند



بنابراین، باید منتظر بیشتر شدن زیاندهی شرکت و افزایش بیش از پیش زیان انباشته باشیم. تا پایان آذر ماه، «خکاوه» بالغ بر ۲۱ هزار و ۸۶۳ میلیارد ريال زیان انباشته دارد که ۸ برابر سرمایه اسمی است.

حال با این میزان زیان انباشته فوق سنگین و همچنین عملیات شرکت که سودآور نیست و بیشتر بر بار زیان «خکاوه» می افزاید، چگونه می خواهد از زیر فشار سرخی زیان صورت های مالی فرار کند، جای سوال دارد!

سوال مهمتر این است که قیمت هر سهم ۳۷۴۴ ريالی «خکاوه» چه سنخیتی با فعالیت های شرکت دارد؟! به کدامین دلیل قیمت سهام این شرکت در حال رشد است؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: