April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۹۴۹۵
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
0
بازار سرمایه امسال رکورد شکنی های فراوانی تجربه کرده است و انتظار می رود شاخص کل تا مرز یک میلیون واحدی نیز برسد.

استقبال مردم از بورس به واسطه کاهش سود بانکی

 

به گزارش خبرنگار پول نیوز، اغلب کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که در بازار سرمایه هیچ گونه حبابی نیست اما؛ بررسی های ما نشان می دهد که ۱۰ الی ۱۵ درصد از سهم ها حبابی اند و یا در آستانه حبابی شدن هستند که این موضوع نیاز به نظارت قوی تر و پایدار تر دارد.


این روزها با حمایت دولت و تلاش های فراوان تبدیل به یک منبع سوددهی خوب شده و هرروز به کدها و نقدینگی بورسی افزوده می شود این درحالی است که دولت قول عرضه های بزرگ دولتی را در بازار سهام داده است.


هر روز شاهد این موضوع هستیم که شاخص بازار رکود روز قبل را درهم می شکند و وارد محدود جدید عددی می شود اما؛ مسئله اصلی این است این رکورد شکنی تا چه زمان پایدار می ماند.


چند روز گذشته بود که خبری مبنی بر کاهش نرخ سود سپردهای بانکی اعلام شد و این خبر باعث افزایش چند رقمی شاخص بازار سرمایه شد.


با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف از جمله ایران رکود اقتصادی دامن گیر همه خواهد بود در میان کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز به زیان مردم تمام شد و مردم ترجیح می دهند با سرمایه خود سود بیشتری به دست آورند و درنهایت همین مردم به سراغ بازار سرمایه آمدند بازاری که برخی از سهم هایش سود دهی ۱۰۰۰ درصدی دارد.


اما یک نکته اینجا مطرح آن هم این شرایط اقتصادی و ویروس کرونا کاهش نرخ سود سپرده بانکی الزامی بود.
دولت حمایت های زیادی از بازار سرمایه کرده و سعی در عرضه های شرکت های ارزنده دولتی در این بازار دارد و هفته گذشته سهام شستا عرضه شد. این سهم با صف خرید بالا به ارزشی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید.


امروز نیز خبر عرضه اولیه زیرمجموعه های صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس و فرابورس منتشر شد که این موضوع خبر از مصمم بودن دولت برای عرضه های اولیه می دهد.


برخی از منابع می گویند این سماجت دولت برای عرضه های دولتی در بورس به منظور جبران کسری بودجه خود است اما؛ عرضه اولیه شستا توسط هلدینگ تامین اجتماعی صورت گرفت و قرار است عرضه زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز توسط همین سازمان صورت گیرد اما ایمیدرو توسط دولت وارد بازار سرمایه می شود حال باید دید متولی بقیه عرضه های دولتی کیست؟


یکی از مهم ترین مسائل مطرح شده توسط سهامداران ارزنده نبودن برخی از سهم های دولتی است مثلا وزارت نفت عرضه ای انجام دهد استقبالی نخواهد داشت چراکه شفافیت اصل اول بورس است و وزارت نفت این اصل را سرلوحه قرار نمی دهد و می توان شاید استقبال کم از بورس انرژی همین اصل است.


در نهایت می توان گفت مهم ترین و شاخص ترین اصل برای سهامداران شفافیت و میزان سوددهی سهام است و باتوجه به کاهش نرخ سپرده بانکی استقبال از این بازار بیشتر می شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: