April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۶۳۳۵
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
0
یک کارشناس حقوقی بازار سرمایه با اشاره به اخلال در سیستم یکی از بزرگ‌ترین کارگزاری‌های کشور در روز گذشته، گفت: بنابراین کارگزاری باید نسبت به مسئولیت انضباطی خود در برابر سازمان بورس و اوراق بهادار و نسبت به مسئولیت مدنی خود در برابر مشتریان متضرر پاسخگو باشد.

حقوق سهامداران در روزهای منفی شدن حساب توسط کارگزاری چیست؟

 

به گزارش پول نیوز، حمید اسدی در مورد اختلال در سیستم معاملاتی یکی از کارگزاری‌ها که طی روزهای اخیر رخ داد، اظهار کرد: اخلال روز گذشته در فرایند معاملات کارگزاری و منفی شدن قدرت خرید مشتریان این کارگزاری، از بعد حقوقی حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه کارگزاری ها مهمترین رکن معاملات در بازار سرمایه هستند، گفت: بنابراین هر گونه تغییر مسیر معاملات به صورت سهوی یا عمدی از سوی کارگزاری‌ها روی تمامی بازار سرمایه تاثیر گذار است؛ لذا بسیاری از مقررات بازار سرمایه به تخلف انگاری ناهنجاری‌های کارگزاران پرداخته و اشاره شده است.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه ادامه داد: از جمله دستورالعمل انضباطی کارگزاران مصوب ۱۳ آذر ۱۳۸۹ هیئت مدیره سازمان، در بند ۱۰ ماده ۵ خودداری از پذیرش سفارش های خرید و فروش مشتریان را از موارد تخلف قلمداد کرده است. این خودداری در این بند به صورت عام استفاده شده و خودداری مستقیم و غیرمستقیم و هر دو را شامل می شود. در خودداری مستقیم کارگزاری عمدا از اجرای دستورات و سفارش های مشتریان سر باز می زند و آن را اجرا نمی کند. در خودداری غیر مستقیم کارگزاری عوامل و موانعی را به صورت سهوی و یا عمدی ایجاد می کنند که در نتیجه آن مانع، امکان اجرای سفارش های مشتریان وجود نداشته و در نتیجه مشتریان از حقوق خود منع شده و عملا حق آنها سلب می شود.

اسدی با اشاره به اتفاقی که در سیستم معاملات یکی از کارگزاری‌ها رخ داد، گفت: طی این اتفاق، با منفی شدن قدرت خرید و حساب مشتریان، عملاً مشتریان امکان خرید و فروش خود را از دست دادند، زیرا اگر مشتری سهام خود را می فروخت و یا حساب پرتفوی خود را شارژ می کرد، با توجه به منفی شدن حساب او امکان خرید سهام برای او نیز سلب شده بود. همچنین در این حالت نیز مشتریان از امکان خرید سهام محروم شده اند که این خود مصداق اضرار به غیر و از موجبات مسئولیت مدنی مستند به ماده یک قانون مسئولیت مدنی است.

وی تاکید کرد: بنابراین کارگزاری باید نسبت به مسئولیت انضباطی خود در برابر سازمان بورس و اوراق بهادار و نسبت به مسئولیت مدنی خود در برابر مشتریان متضرر پاسخگو باشد. همچنین این چنین ناهنجاری ها در بازار سرمایه موجب تغییر رفتار سرمایه گذاران و مشتریان در بازار شده که نمونه آن در بازار دیروز مشاهده شد. زیرا که این کارگزاری با حجم بالای مشتریان که در اختیار دارد و منفی شدن قدرت خرید آنان عملا امکان ثبت سفارش را از آنان سلب کرده و منجر به کاهش شدید تقاضا در بازار شد.

اسدی ادامه داد:علی رغم این که کارگزاری چند ساعت بعد اقدام به رفع این مشکل کرد اما از آنجاکه بازار سرمایه بازار لحظه هاست و سود و زیان در ثانیه ها رخ می دهد، سلب حق چند ساعت امری بسیار موثر در ایجاد آسیب به مشتریان است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته به دلیل ایجاد اخلال در سیستم یکی از کارگزاری‌های بزرگ کشور، مشتریان این کارگزاری حساب خود را منفی می دیدند و قادر به ثبت سفارش نبودند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: